• Anonym (Thea)

Hur gör jag

Jag har ont i magen varje dag över ekonomin.. Går minus varje månad och nu är sparkontot slut. 

Blir arbetslös i mitten av okt och även om jag hoppas på ett Tim vik så kommer jag stå helt utan inkomst i nov då ett ev Tim vik ge pengar månaden efter.  Sist tog det 3 månader att få akassa så de sparpengar jag hade då försvann snabbt.

Är nyseparerad och var tvungen att köpa en bil för att kunna jobba då det inte fungerar att åka buss då arbetstider och busstider inte alls funkar. Köpte en 20 år gammal bil så jag kostade inte på nåt dyrt. Pendlingen går just nu på. 2000 i månaden och får jag jobb längre bort blir den högre.

Handlsr så billigt jag kan.  Äter själv lite när inte barnen är här så det ska finnas när dom är här.

Vad kan man göra mer... Kan knappt sova oga oron över hur det ska bli framöver. 

• Svar på tråden Hur gör jag
  • Anonym (E.)

Kan du inte intensivt söka nytt jobb? Så att det klaffar. Det är ju ändå ett litet tag till mitten på oktober så du har ju tid. Vet inte vilken bransch du jobbar i. Kan ju vara olika svårt att hitta jobb beroende på bransch. Varför slutar du ditt jobb? Är det vik som går ut?

• Anonym (Em)

Gå in på platsbanken och sök alla jobb som finns. Att bara hoppas på ett timvik är inte tillräckligt. Börja plugga och ta CSN. 

• Anonym (Thea)
    Anonym (E.) skrev 2023-08-06 11:35:43 följande:

Kan du inte intensivt söka nytt jobb? Så att det klaffar. Det är ju ändå ett litet tag till mitten på oktober så du har ju tid. Vet inte vilken bransch du jobbar i. Kan ju vara olika svårt att hitta jobb beroende på bransch. Varför slutar du ditt jobb? Är det vik som går ut?

Jag söker allt som går att söka men inte fått napp. Fick ett säsongsjobb maj-okt men har fortsatt söka under tiden. 
  • Anonym (Gj)

Jobbig situation! Att söka nytt jobb är ju viktigast på lång sikt men för att få in lite på kort sikt kanske rensa förråden och sälja av lite?
    Vad jobbar du med? Kan du skriva dig i kommunens vikariepool för vård, barnomsorg, skola? Erbjuda hundpromenader eller barnpassning? Lokala Facebookgrupper är bra för sådant.
    Ut i skogen och plocka bär och svamp att sälja? Leta tomburkar att panta...

• Anonym (Thea)
    Anonym (Em) skrev 2023-08-06 11:45:16 följande:

Gå in på platsbanken och sök alla jobb som finns. Att bara hoppas på ett timvik är inte tillräckligt. Börja plugga och ta CSN. 

Söker allt som finns att söka inom 6 mils radie åt alla väderstreck utan napp. Måste fungera rent pendlingsmässigt med barnomsorg också då barnet vara bor vh hos pappan. Och längre än 6 mil blir en förlust och ger ännu mindre pengar.

Sökt utbildningar men tyvärr finns det dåligt inom samma  område och många distans jag kan tänka mig kräver träffar x antal gånger. 
  • Dexter dot com

Vården söker ju jämt timvikarier. Du skulle ju kunna jobba dom helger du inte har barnen och förhoppningsvis få fortsätta att jobba mer när ditt vik går ut i oktober.

• Anonym (Thea)
    Dexter dot com skrev 2023-08-06 12:00:06 följande:

Vården söker ju jämt timvikarier. Du skulle ju kunna jobba dom helger du inte har barnen och förhoppningsvis få fortsätta att jobba mer när ditt vik går ut i oktober.

Det är det timvik jag hoppas på i oktober. Jag är mer eller mindre lovad vik. Har tänkt ringa och kolla om det går att skriva papper och göra inskolning en dag på helgen så jag kan jobba extra i alla fall en dag på helgen en den som är chef har 7 veckors ledigt. Jobbar redan heltid så jobba varje helg eller hela helger pallar jag inte. 
  • Anonym (Thea)
    Anonym (Gj) skrev 2023-08-06 11:51:10 följande:

Jobbig situation! Att söka nytt jobb är ju viktigast på lång sikt men för att få in lite på kort sikt kanske rensa förråden och sälja av lite?
    Vad jobbar du med? Kan du skriva dig i kommunens vikariepool för vård, barnomsorg, skola? Erbjuda hundpromenader eller barnpassning? Lokala Facebookgrupper är bra för sådant.
    Ut i skogen och plocka bär och svamp att sälja? Leta tomburkar att panta...

Jag är inskriven för vikarie pool skola, förskola men lönen är 20 000 med mellan 3 - 6 mil enkel väg till närmaste går jag minus på att jobba pga pendlingen tyvärr. Men jag skulle kunna kombinera vård och skola ifall man bara får deltidspass och kanske får ihop en heldag istället. Ska även prata med löne igen för även om jag inte är utbildad inom förskola är jag utbildad med erfarenhet av andra jobb och borde kunna få högre än 20 000 Jobbar säsong och klipper gräsmattor för 25 000 ganska sjukt att ansvar för barn ska ge så mkt mindre. 
  • Anonym (Hh)

På den lön du nu har borde du inte gå minus utan ha lite kvar att lägga undan.
    Var är det för utgifter du har som gör att alla pengar försvinner? 

Jag pendlar var dag till jobbet med liknande lön samt hyra. Har visserligen bara en tonåring hemma nu men även när den stora bodde hemma så klarade vi oss. Har även haft mindre att leva på. 

• Anonym (,...)

Man får väl göra precis allt, även om det är småpotatis: 

Gå ut och leta pantburkar.

Sälj om du har något att sälja, minsta loppisfynd kan iaf ge dig några tior och är man i ekonomisk kris räknas väl varje krona. 

Online: svara på enkäter (ger inte så mycket men är ju som med allt annat, något i alla fall. 

Jag använder olika appar för rabatter när jag handlar i matbutiker (rabble, men finns en del erbjudanden i bower. Även refunder har en del kuponger. 

Handla säsongsbetonat. Just nu är tex morötter och liknande billigt, och gör måltider med såna ingredienser. 

Handla kläder och annat på second hand, om du måste köpa något plagg just nu. 

Räcker det inte: försök låna lite av någon du känner om det är riktigt kris. Du kommer ju kunna återbetala så fort du får in normal lön. 

Svar på tråden Hur gör jag