Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Ni som kommit över otrohet…

Jag tror att det bara är de par som lärt sig något som lyckas gå vidare efter en otrohet.  

Har man inte lärt något så kommer man inte vidare i relationen.

• Tyra myra

När jag läser träden så förvånas jag över att det finns familjer där barnen dras in i otrohets problematiken. Hur kan man som förälder lämpa över sina problem på barnen?

Hur tänker man? Det spelar ingen roll hur upprörd man än är över vad som hänt så är det inte OK att berätta om otrohet för sina barn.!   Man förklarar att mamma och pappa har slutat älska varandra och att det inte har något med dem alls att göra och att mamma och pappa älskar dem lika mycket som förut.

För att återgå till ämnet så kommer man inte över relationsproblem genom att demonisera varandra.  Enda vägen är att ta hjälp med att starta om förhållandet. och bygga upp något bättre och starkare. Det förutsätter ju självklart att man fortfarande har känslor för varandra. Har man inte det 'r det lika bra att avsluta men för gud skull demonisera inte varandra inför barnen

• Tyra myra
    Anonym (jaha) skrev 2023-08-24 10:53:49 följande:
    Barn ÄR ju en del av familjen så det är ju ganska självklart att de ÄR indragna i en otrohet. Det är snarare en fråga om de är DIREKT indragna dvs som i att man använder den som slagträn mot varandra vilket givetvis är fel eller INDIREKT indragna som i att de får ta del av konsekvenserna av den ene förälderns otrohet.

Jag tycker snarare det är väldigt märkligt hur otrogna människor INTE kan fatta att deras otrohet även kommer påverka barnen? Om barnen nu är så viktiga varför sätter man då deras trygghet och välmående på spel för sin egen njutnings skull, är det bra föräldraskap?
    Det är inte otroheten i sig som påverkar barnen utan följden av den.  Det beror helt och hållet på hur vi som vuxna klarar av att handskas med våra inbördes problem. Vi ska inte dra in barnen genom att demonisera eller på annat sätt ge ingående förklaringar till barn. Det räcker gott och väl med att förklara att mamma och pappa slutat älska varandra. Barnen vill oftast inte ha mer förklaring än så.

Det du skriver om att den som är otrogen inte tänker på barnen är nog sant. Troligen tänker hen inte så mycket på barnen i andra sammanhang heller. 
Svar på tråden Ni som kommit över otrohet…