Anonym (terapi) skrev 2023-08-07 19:19:34 följande:
Väldigt fint skrivet av dig Thomas. Min pappa var också otrogen mot min mamma flera gånger. Gör att man blir så anti allt sånt. Du är den man din pappa aldrig klarade av att bli. Var stolt över dig själv.
Jag själv tycker det är så svårt var gränsen går för otrohet för alla, är inte alltid glasklart för mig de som skriver här på Familjeliv om det, för den gränsen ser olika ut, Min första instinkt är alltid att skriva, säga Dumpa! men så får jag tänka på de fall jag hört om där det fungerat bra med den här terapiformen förutsatt att den som varit otrogen ändras. Allra viktigaste är att TS mår bra och inte offrar sig, det är inte värt det.
"men så får jag tänka på de fall jag hört där det funkat bra".
Men hur står sig de fallen i jämförelse de fall där man dumpat och skaffat sig en ny och bättre partner?
Bara för att något KAN gå att göra så är det ju inte säkert att det är något man bör göra. Jag menar man KAN säkert gå från Stockholm till Göteborg om man ger sig fan på det... men sen vi ju frågan om det är värt det när man kan ta flyget, tåget, bussen eller bilen istället? Och likadant är det ju med relationer efter en otrohet, det handlar ju inte bara om det går eller ej, en minst lika relevant fråga är, till vilket pris och är det värt det?
Är det värt det att slösa bort fler år av sitt liv på någon som bevisligen tyckte relationen var värt att offra för lite kul vid sidan av?
Om relationen var värd så lite för personen varför ska man öht fortsätta ha en relation med personen?
Vad finns det för garantier för att personen verkligen "ändrats" och hur vet man att det skett på riktigt? Och är det värt det att leva med risken att personen gör så igen?
Vad innebär "bra"? Kan det någonsin bli helt "bra" eller duger good enough, typ skadat men ändå funktionellt?