• Anonym (Stormvind)

Ni som kommit över otrohet…

Den 21/7 vart jag utsatt för otrohet, inget han berättade själv utan det kom fram då tjejen kontaktade mig!
    Ni som blivit utsatta men valt att vara kvar, hur har ni gjort, kan ni lita på er partner igen och hur lång tid tog det isf Och vad behövde ni för att komma över det? 

• Svar på tråden Ni som kommit över otrohet…
  • Anonym (jaha)

Jaha, en till ska slösa bort sitt liv på en otrogen skithög.
    Lycka till, du kommer behöva det.

• Anonym (terapi)

Finns särskild terapi för det och det gäller samma om det är otrohet eller pengasvindel....handlar om att återbygga tilliten. Det är mestadels han som ska göra allt jobbet då han brustit. Det blir fel i läkningen om som i detta fall kvinnan ska längre fram tro hon är den knäppa, hon är den svartsjuka, hon ska bara förlåta....... bygger han upp tilliten igen så är hon inte sån. Det är i det stadiet man annars fastnar. Var rädd om ditt psyke. Är det värt att stanna hos honom? Då måste han förändras, kommer han göra det? Har han vad som krävs? Inte alla har det. Hur agerar han o s v? 

Terapiformen är lite kontroversiell men har visat rejäl framgång. Du ska kunna kontrollera honom 24/7 om du så vill och han ska bara göra det enkelt för dig utan att han ska känna sig beskylld med mera. Du kommer sluta med det och du kommer bli ditt gamla jag igen om han följer programmet med rätt attityd. 

Måste ändå fråga dig, litar du på den här tjejen vad hon säger är sant? Bara så hon inte är någon som vill komma emellan er? Du vet hon har rätt? 

• Anonym (Thomas)

Ärligt talat - hur många kommer nånsin över otrohet? På riktigt.

Många bestämmer sig för att stanna kvar och fortsätta relationen ändå. Det är inte samma sak som att komma över. Tyvärr tror jag också att har man väl sagt att man förlåtit en, fortsätter det för det mesta. Då vet man att man kommer undan med det.

Min pappa var otrogen mot min mamma flera gånger och hon "förlät" honom varje gång - men varje gång de bråkade om något annat (vilket de också ofta gjorde) skulle det dras upp och harvas igen, med martyrskap och tårar.

Jag bestämde mig tidigt för att aldrig bli som min pappa, och det kan jag ärligt säga att jag inte är. Jag har haft en del flickvänner, av varierande seriös nivå, men aldrig ens snuddat vid något som liknar otrohet. Jag har bara ögon för min partner och jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag begick ett sånt svek. Det skulle vara ett lika stort svek mot mig själv.

Du bestämmer såklart hur du ska göra, men fråga dig själv: varför ska jag förlåta? Vad får jag ut av det? Förtjänar jag inte bättre? Vad är kärlek och respekt för mig?

Vi lever sannolikt bara en gång och det finns SÅ många män där ute som skulle vilja ha dig. Nöj dig inte med en som gör dig illa.

• Anonym (terapi)
    Anonym (Thomas) skrev 2023-08-07 18:58:00 följande:

Ärligt talat - hur många kommer nånsin över otrohet? På riktigt.

Många bestämmer sig för att stanna kvar och fortsätta relationen ändå. Det är inte samma sak som att komma över. Tyvärr tror jag också att har man väl sagt att man förlåtit en, fortsätter det för det mesta. Då vet man att man kommer undan med det.

Min pappa var otrogen mot min mamma flera gånger och hon "förlät" honom varje gång - men varje gång de bråkade om något annat (vilket de också ofta gjorde) skulle det dras upp och harvas igen, med martyrskap och tårar.

Jag bestämde mig tidigt för att aldrig bli som min pappa, och det kan jag ärligt säga att jag inte är. Jag har haft en del flickvänner, av varierande seriös nivå, men aldrig ens snuddat vid något som liknar otrohet. Jag har bara ögon för min partner och jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag begick ett sånt svek. Det skulle vara ett lika stort svek mot mig själv.

Du bestämmer såklart hur du ska göra, men fråga dig själv: varför ska jag förlåta? Vad får jag ut av det? Förtjänar jag inte bättre? Vad är kärlek och respekt för mig?

Vi lever sannolikt bara en gång och det finns SÅ många män där ute som skulle vilja ha dig. Nöj dig inte med en som gör dig illa.

Väldigt fint skrivet av dig Thomas. Min pappa var också otrogen mot min mamma flera gånger. Gör att man blir så anti allt sånt. Du är den man din pappa aldrig klarade av att bli. Var stolt över dig själv. 

Jag själv tycker det är så svårt var gränsen går för otrohet för alla, är inte alltid glasklart för mig de som skriver här på Familjeliv om det, för den gränsen ser olika ut, Min första instinkt är alltid att skriva, säga Dumpa! men så får jag tänka på de fall jag hört om där det fungerat bra med den här terapiformen förutsatt att den som varit otrogen ändras. Allra viktigaste är att TS mår bra och inte offrar sig, det är inte värt det. 
  • Anonym (Thomas)
    Anonym (terapi) skrev 2023-08-07 19:19:34 följande:
    Väldigt fint skrivet av dig Thomas. Min pappa var också otrogen mot min mamma flera gånger. Gör att man blir så anti allt sånt. Du är den man din pappa aldrig klarade av att bli. Var stolt över dig själv. 

Jag själv tycker det är så svårt var gränsen går för otrohet för alla, är inte alltid glasklart för mig de som skriver här på Familjeliv om det, för den gränsen ser olika ut, Min första instinkt är alltid att skriva, säga Dumpa! men så får jag tänka på de fall jag hört om där det fungerat bra med den här terapiformen förutsatt att den som varit otrogen ändras. Allra viktigaste är att TS mår bra och inte offrar sig, det är inte värt det. 
    Tack snälla. Det värmer.

Ja självklart, otrohet kan innebära olika saker för olika personer. Men givetvis ska det stå klart för varje enskilt par vad som gäller i just deras förhållande. Så jag utgår ifrån att om TS anser att hon har blivit bedragen, är det nog så.

Jag hade dumpat vid en otrohet eftersom min erfarenhet både från mina föräldrar och alla vänner som berättat om det, är att det sällan förlåts helhjärtat och att det hänger kvar som en mörk skugga sen. Men kanske är TS en person som verkligen genuint kan förlåta en sån sak, och kanske är hennes kille en sån som genuint ångrar sig och aldrig upprepar misstaget. Det är möjligt - men ovanligt.
  • rille3

Min fru var otrogen mot mig med en kollega för 8 år sedan. Vi hade då varit gifta i 11 år och hade fortfarande kärlek i vår relation så jag blev förvånad. I vilket fall så kom jag på dom när dom hade haft ett förhållande i tre månader bakom min rygg. Min fru hävdade att hon höll det hemligt i väntan på att hon skulle bestämma vem hon ville ha. Hon älskade oss båda lika mycket hävdade hon. Jag blev såklart hjärtekrossad och var länge lessen och besviken. Men jag älskade henne fortfarande även om många i vår krets tyckte det var konstigt. Men mitt direkta villkor för att försöka fortsätta ihop var att hon skulle bryta med den andra. Det gjorde hon och så pass att hon till och med bytte jobb för att inte träffa honom på jobbet. Det tog mig dock ändå lång tid att få tillbaka tilliten och det krävde mycket av henne med att visa att hon var värd tilliten igen. Efter något drygt år kändes det bra igen och vi var nästan istället åter nykära i varandra igen. Idag lever vi fortfarande ihop och har nu varit gifta i 19 år och vad jag vet har hon inte gjort om det igen. Så det går att förlåta och fortsätta men det kräver vilja från båda parter.

• Anonym (jaha)
    Anonym (terapi) skrev 2023-08-07 19:19:34 följande:

"men så får jag tänka på de fall jag hört där det funkat bra".

Men hur står sig de fallen i jämförelse de fall där man dumpat och skaffat sig en ny och bättre partner?

Bara för att något KAN gå att göra så är det ju inte säkert att det är något man bör göra. Jag menar man KAN säkert gå från Stockholm till Göteborg om man ger sig fan på det... men sen vi ju frågan om det är värt det när man kan ta flyget, tåget, bussen eller bilen istället? Och likadant är det ju med relationer efter en otrohet, det handlar ju inte bara om det går eller ej, en minst lika relevant fråga är, till vilket pris och är det värt det?

Är det värt det att slösa bort fler år av sitt liv på någon som bevisligen tyckte relationen var värt att offra för lite kul vid sidan av?

Om relationen var värd så lite för personen varför ska man öht fortsätta ha en relation med personen?

Vad finns det för garantier för att personen verkligen "ändrats" och hur vet man att det skett på riktigt? Och är det värt det att leva med risken att personen gör så igen?

Vad innebär "bra"? Kan det någonsin bli helt "bra" eller duger good enough, typ skadat men ändå funktionellt?
  • Hjelm
    Anonym (jaha) skrev 2023-08-08 14:46:17 följande:
    "men så får jag tänka på de fall jag hört där det funkat bra".

Men hur står sig de fallen i jämförelse de fall där man dumpat och skaffat sig en ny och bättre partner?

Bara för att något KAN gå att göra så är det ju inte säkert att det är något man bör göra. Jag menar man KAN säkert gå från Stockholm till Göteborg om man ger sig fan på det... men sen vi ju frågan om det är värt det när man kan ta flyget, tåget, bussen eller bilen istället? Och likadant är det ju med relationer efter en otrohet, det handlar ju inte bara om det går eller ej, en minst lika relevant fråga är, till vilket pris och är det värt det?

Är det värt det att slösa bort fler år av sitt liv på någon som bevisligen tyckte relationen var värt att offra för lite kul vid sidan av?

Om relationen var värd så lite för personen varför ska man öht fortsätta ha en relation med personen?

Vad finns det för garantier för att personen verkligen "ändrats" och hur vet man att det skett på riktigt? Och är det värt det att leva med risken att personen gör så igen?

Vad innebär "bra"? Kan det någonsin bli helt "bra" eller duger good enough, typ skadat men ändå funktionellt?
    Precis så tänker jag också. Kanske kan det bli "bra" igen, men jag vill ändå hellre ha en partner som respekterar mig mer än så. Hellre bättre än bra!
  • Anonym (Jag)

Jag kom över det, typ. Det gör fortfarande förbaskat ont när jag tänker på det, men jag kan leva en vardag utan att bryta ihop. Jag valde att gå vidare, det var 4-5 år sedan nu men man kommer nog aldrig riktigt över det så som man skulle önska. Han måste än idag ge mig full tillgång till hans mobil tex, vi går fortfarande i terapi. Hade jag vetat hur lång vägen skulle vara och är hade jag gått vidare och lämnat honom. 

• Anonym (jaha)
    Hjelm skrev 2023-08-08 15:41:06 följande:
    Precis så tänker jag också. Kanske kan det bli "bra" igen, men jag vill ändå hellre ha en partner som respekterar mig mer än så. Hellre bättre än bra!
    Jag tycker alldeles för många stirrar sig blinda på att det faktisk KAN gå. Men det tycker jag är ganska irrelevant, klart att allt KAN gå om man är beredd att offra hur mycket som hest, människor kan anpassa sig till de mest horribla sakerna om de absolut måste, men en klart mer intressant fråga tycker jag är... är det värt det?

Personligen tycker jag inte att det är det eftersom personen klart och tydligt bevisat att varken jag eller vår relation var tillräckligt viktigt för personen och tydligen värt att offras för några sidoknull eller vad det än nu var som lockade. Varför skulle man öht vilja fortsätta leva med en sån person när man kan gå vidare och träffa någon som värderar en och relationen mer?

Svar på tråden Ni som kommit över otrohet…