• Anonym (hunden)

Han ljuger ofta.

Jag och min kille har varit tillsammans i några år nu, vilket inte har varit helt enkelt. 

En av de stora anledningar är att han väljer att ljuga. När han ljuger skadas min tillit till honom. 

Nu pratar vi inte om vita lögner som "tycker du ser fin ut i den där" fast man är skräpful, eller "Jag har bara ätit sallad hela veckan" när man ätit pizza och godis. 

Utan vi pratar om lite allvarligare lögner. 

Hans lögner får mig att tappa tilliten till honom, de får även mig att inte lyssna på honom när han säger saker. Snälla saker till mig, för jag vet inte, tänk om det med är en lögn? 

Tyvärr har jag även en ful ovana, när jag kommer på honom med att ljuga om något viktigt. Blir jag så förbannad att jag helt enkelt gör slut! 

Det är något jag verkligen inte vill göra, för jag älskar honom något otroligt mycket och vill verkligen få leva med honom. Tyvärr äter lögnerna upp mig. 

Oftast när jag vet att han ljuger, brukar jag försöka lirka med honom för att få honom att tala sanning. Jag kan senare även säga tex "Jag vet att du har gjort detta" men han nekar ändå. 

Försöker hitta på någon dum historia, trasslar in sig än värre i lögnen. Tillslut finns ingen återvändå och då erkänner han. Men vägen dit är lång och erkännandet kommer alltid med att han blir förbannad. Det är just detta som får mig att tända till och göra slut. 

Jag hade önskat att han erkände, bad om ursäkt och att vi kunde prata om saken. 

Har försökt fråga om han är rädd för att jag ska bli arg om han säger sanningen, men han säger själv att han inte är det. Att jag faktiskt aldrig blivit arg när han sagt sanningen om saker och ting. Vist kanske jag kan bli sårad, men inte arg. 

Han vet själv om att det är fel av honom att ljuga, att det förstör otroligt mycket, men fortsätter ändå. 

Hur hanterar man detta? 

Vad kan man göra? 

Jag förstår ju att detta även blir jobbigt för honom. Så vad kan han göra?

• Svar på tråden Han ljuger ofta.
  • Tecum

Bråkar ni mycket för övrigt, blir du arg när han gjort något du inte gillar eller tycker att han betett sig fel? För att han då ljuger för att undvika bråk eller reta upp dig är det enda skäl som är godtagbart. 
    Att bara ljuga av slentrian eller för att ställa sig själv i bättre dager är dålig stil och då är det tveksamt om ni ska fortsätta som par.

• Anonym (Ngnf)
    Tecum skrev 2023-08-07 20:23:17 följande:

Bråkar ni mycket för övrigt, blir du arg när han gjort något du inte gillar eller tycker att han betett sig fel? För att han då ljuger för att undvika bråk eller reta upp dig är det enda skäl som är godtagbart. 
    Att bara ljuga av slentrian eller för att ställa sig själv i bättre dager är dålig stil och då är det tveksamt om ni ska fortsätta som par.

Tycker inte att det ändå är okej att ljuga även om hon blir arg. Hon blir väl det av en anledning. 

Du borde nog lämna honom, verkar är inte bra för dig. Ni båda ska må bra. Du ska inte behöva känna så. Tillit är viktigt.

• Anonym (Ngnf)
    Tecum skrev 2023-08-07 20:23:17 följande:

Han säger ju dessutom att han inte är rädd för att hon blir arg.
  • Anonym (...)

Gör slut om du menar det men använd det inte som ett "straff"!

Ni verkar knepiga båda två. 

• Anonym (Samma sits)

Har samma problem med min partner Rynkar på näsan

• Anonym (Lotten)

Vad har han ljugit om? Jag känner igen mig så mycket. Har varit ihop med min man i över 20 år och sopat alla lögner under mattan. Men de kommer fram till slut och jag fattar att det funns 10 lögner till för varje lögn som jag kommit på. På grund av alla lögner, som nästan alltid handlat om andra tjejer, har vårt förhållande tagit slut nu i sommar. Jag har fått nog. Tappat känslorna. 

• Pixie99

I nästan alla trådar där någon berätter om ett problem i relationen och ber om råd, finns det folk som omedelbart svarar "dumpa honom" istället för att komma med konstruktiva förslag på en lösning. Men i det här fallet vet jag faktiskt inte om jag själv skulle klara av att fortsätta ett förhållande med någon som uppenbarligen är en mytoman och som till den grad underskattar dig att han fortsätter att trassla in sig i sina lögner trots att du kommer på honom - och som då reagerar med ilska. 

Ett parförhållande har ett antal grundläggande parametrar för att fungera och växa, och ett av dessa är just förtroende. Naturligtvis måste man ha ett filter mellan tanke och ord, och ibland hålla inne med saker för att inte såra den andra, men att aktivt och konsekvent försöka missleda den andra undergräver själva fundamentet till förhållandet, tills allt rasar ihop. 

Tyvärr tror jag inte att det här någonsin blir bättre. Han verkar inte inse sina brister utan kommer med största sannolikhet att fortsätta så länge ni är tillsammans, ända tills ditt förtroende för er relation har raserats totalt. Ditt sätt att skriva får mig att tro  att du är en ung person. Du förtjänar bättre än denna pskykiska misshandel som det faktiskt är fråga om. Jag skulle föreslå dig att du så snart som möjligt tar dig ur det här toxiska förhållandet innan ni går vidare tillsammans och skaffar barn.

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (...) skrev 2023-08-07 20:28:55 följande:

Gör slut om du menar det men använd det inte som ett "straff"!

Ni verkar knepiga båda två. 

Troligtvis dras hon till en punkt där hon inte orkar mer efter alla lögner. Hon ger kanske gång på gång nya chanser, att han inte ska ljuga igen men gör det ändå. Då blir man nedbruten. Ingen ursäkt men, jag kan förstå det.
  • Anonym (hunden)

Jag kan förstå de flesta vinklar som ni kommit med. Jag önskar att det bara vore så enkelt med. 

Som att bara lämna och gå. 
    Men tyvärr är det inte så enkelt när det finns en massa känslor inblandat och han i grunden är min allra bästa vän. 

Lögnerna har funnits från start och det har inte bara varit mig han ljugit för. 
    Så det handlar inte om att det bråkar mycket eller litet. Våra gräl består till 90% av att han ljuger. 

Dvs av att han ljugit och jag reagerar på det. 

Jag önskar att det fanns konkreta råd och tips för vad både han och jag kan göra för att få bukt med de här beteenden? 

De lär ju grunda sig i något. 

• Anonym (håller med)
    Pixie99 skrev 2023-08-07 20:37:54 följande:

I nästan alla trådar där någon berätter om ett problem i relationen och ber om råd, finns det folk som omedelbart svarar "dumpa honom" istället för att komma med konstruktiva förslag på en lösning. Men i det här fallet vet jag faktiskt inte om jag själv skulle klara av att fortsätta ett förhållande med någon som uppenbarligen är en mytoman och som till den grad underskattar dig att han fortsätter att trassla in sig i sina lögner trots att du kommer på honom - och som då reagerar med ilska. 

Ett parförhållande har ett antal grundläggande parametrar för att fungera och växa, och ett av dessa är just förtroende. Naturligtvis måste man ha ett filter mellan tanke och ord, och ibland hålla inne med saker för att inte såra den andra, men att aktivt och konsekvent försöka missleda den andra undergräver själva fundamentet till förhållandet, tills allt rasar ihop. 

Tyvärr tror jag inte att det här någonsin blir bättre. Han verkar inte inse sina brister utan kommer med största sannolikhet att fortsätta så länge ni är tillsammans, ända tills ditt förtroende för er relation har raserats totalt. Ditt sätt att skriva får mig att tro  att du är en ung person. Du förtjänar bättre än denna pskykiska misshandel som det faktiskt är fråga om. Jag skulle föreslå dig att du så snart som möjligt tar dig ur det här toxiska förhållandet innan ni går vidare tillsammans och skaffar barn.

Jag tycker detta inlägg sammanfattade vad jag själv tänkte.

TS - vad ljuger han om?
Svar på tråden Han ljuger ofta.