Han ljuger ofta.
Jag och min kille har varit tillsammans i några år nu, vilket inte har varit helt enkelt.
En av de stora anledningar är att han väljer att ljuga. När han ljuger skadas min tillit till honom.
Nu pratar vi inte om vita lögner som "tycker du ser fin ut i den där" fast man är skräpful, eller "Jag har bara ätit sallad hela veckan" när man ätit pizza och godis.
Utan vi pratar om lite allvarligare lögner.
Hans lögner får mig att tappa tilliten till honom, de får även mig att inte lyssna på honom när han säger saker. Snälla saker till mig, för jag vet inte, tänk om det med är en lögn?
Tyvärr har jag även en ful ovana, när jag kommer på honom med att ljuga om något viktigt. Blir jag så förbannad att jag helt enkelt gör slut!
Det är något jag verkligen inte vill göra, för jag älskar honom något otroligt mycket och vill verkligen få leva med honom. Tyvärr äter lögnerna upp mig.
Oftast när jag vet att han ljuger, brukar jag försöka lirka med honom för att få honom att tala sanning. Jag kan senare även säga tex "Jag vet att du har gjort detta" men han nekar ändå.
Försöker hitta på någon dum historia, trasslar in sig än värre i lögnen. Tillslut finns ingen återvändå och då erkänner han. Men vägen dit är lång och erkännandet kommer alltid med att han blir förbannad. Det är just detta som får mig att tända till och göra slut.
Jag hade önskat att han erkände, bad om ursäkt och att vi kunde prata om saken.
Har försökt fråga om han är rädd för att jag ska bli arg om han säger sanningen, men han säger själv att han inte är det. Att jag faktiskt aldrig blivit arg när han sagt sanningen om saker och ting. Vist kanske jag kan bli sårad, men inte arg.
Han vet själv om att det är fel av honom att ljuga, att det förstör otroligt mycket, men fortsätter ändå.
Hur hanterar man detta?
Vad kan man göra?
Jag förstår ju att detta även blir jobbigt för honom. Så vad kan han göra?