• Anonym (hunden)

Han ljuger ofta.

Jag och min kille har varit tillsammans i några år nu, vilket inte har varit helt enkelt. 

En av de stora anledningar är att han väljer att ljuga. När han ljuger skadas min tillit till honom. 

Nu pratar vi inte om vita lögner som "tycker du ser fin ut i den där" fast man är skräpful, eller "Jag har bara ätit sallad hela veckan" när man ätit pizza och godis. 

Utan vi pratar om lite allvarligare lögner. 

Hans lögner får mig att tappa tilliten till honom, de får även mig att inte lyssna på honom när han säger saker. Snälla saker till mig, för jag vet inte, tänk om det med är en lögn? 

Tyvärr har jag även en ful ovana, när jag kommer på honom med att ljuga om något viktigt. Blir jag så förbannad att jag helt enkelt gör slut! 

Det är något jag verkligen inte vill göra, för jag älskar honom något otroligt mycket och vill verkligen få leva med honom. Tyvärr äter lögnerna upp mig. 

Oftast när jag vet att han ljuger, brukar jag försöka lirka med honom för att få honom att tala sanning. Jag kan senare även säga tex "Jag vet att du har gjort detta" men han nekar ändå. 

Försöker hitta på någon dum historia, trasslar in sig än värre i lögnen. Tillslut finns ingen återvändå och då erkänner han. Men vägen dit är lång och erkännandet kommer alltid med att han blir förbannad. Det är just detta som får mig att tända till och göra slut. 

Jag hade önskat att han erkände, bad om ursäkt och att vi kunde prata om saken. 

Har försökt fråga om han är rädd för att jag ska bli arg om han säger sanningen, men han säger själv att han inte är det. Att jag faktiskt aldrig blivit arg när han sagt sanningen om saker och ting. Vist kanske jag kan bli sårad, men inte arg. 

Han vet själv om att det är fel av honom att ljuga, att det förstör otroligt mycket, men fortsätter ändå. 

Hur hanterar man detta? 

Vad kan man göra? 

Jag förstår ju att detta även blir jobbigt för honom. Så vad kan han göra?

• Svar på tråden Han ljuger ofta.
  • Tecum
    Anonym (Ngnf) skrev 2023-08-07 20:26:31 följande:

Tycker inte att det ändå är okej att ljuga även om hon blir arg. Hon blir väl det av en anledning. 

Du borde nog lämna honom, verkar är inte bra för dig. Ni båda ska må bra. Du ska inte behöva känna så. Tillit är viktigt.

Okej eller ej, det är ändå förståeligt om TS blir arg i tid och otid och han vill undvika bråk. Det är inte alls säkert att det behöver finnas en anledning, vissa personer ser till att uppfinna anledningar för att få tillfälle att avreagera sig på partnern.
    Jag säger inte att TS är sån, men teoretiskt kan det vara så. Jag får vibbar av att det inte bara är hans fel även om ljugande för ljugandets skull är ytterst destruktivt för honom. 

TS, hur är hans bakgrund? Har han haft en tuff uppväxt där han lärt sig ljuga av föräldrarna, antingen för att de är likadana eller för att hålla skenet uppe, undvika kritik och vara till lags?
  • Anonym (håller med)
    Anonym (hunden) skrev 2023-08-07 21:31:50 följande:

Jag önskar att det fanns konkreta råd och tips för vad både han och jag kan göra för att få bukt med de här beteenden? 

Det tragiska är att du inte kan göra något åt det.

Det är han som måste inse att han har problem. Och det kanske han aldrig gör, eller gör när han är 60.

Du skriver att era problem utgår från hans lögn-beteende. Det betyder att han har stora grundläggande problem som påverkar er relation. Jag tycker inte du ska vara kvar i den relationen, för det skadar dig själv.
  • Anonym (håller med)
    Tecum skrev 2023-08-07 21:42:56 följande:
    Okej eller ej, det är ändå förståeligt om TS blir arg i tid och otid och han vill undvika bråk. Det är inte alls säkert att det behöver finnas en anledning, vissa personer ser till att uppfinna anledningar för att få tillfälle att avreagera sig på partnern.
    Jag säger inte att TS är sån, men teoretiskt kan det vara så. Jag får vibbar av att det inte bara är hans fel även om ljugande för ljugandets skull är ytterst destruktivt för honom. 

TS, hur är hans bakgrund? Har han haft en tuff uppväxt där han lärt sig ljuga av föräldrarna, antingen för att de är likadana eller för att hålla skenet uppe, undvika kritik och vara till lags?
    Förstår vad du menar, men TS beskrev att hans beteende fanns även mot andra. Så jag tror att problemet ligger till stor del hos honom.
  • Anonym (håller med)

Tycker svaret länken ovan beskriver att det bästa du kan göra för att han ska sluta med sina beteenden är att han får konsekvenser av det.

Hota inte med att göra slut och sedan inte gör det. Gör bara slut. Då blir belöningen att ljuga mindre.

Just nu vinner han mer på att ljuga än att inte ljuga

• Tecum
    Anonym (håller med) skrev 2023-08-07 21:44:21 följande:
    Förstår vad du menar, men TS beskrev att hans beteende fanns även mot andra. Så jag tror att problemet ligger till stor del hos honom.
    Sannolikt har du rätt. Killen behöver terapihjälp, det kommer att bli samma sak med nästa tjej, och nästa...
  • Anonym (Sjukt)

Hur kan du älska ngn som ljuger för dig medvetet? Kan du helt ärligt inte hitta ngn bättre? 

• Tecum
    Anonym (håller med) skrev 2023-08-07 21:49:02 följande:

Tycker svaret länken ovan beskriver att det bästa du kan göra för att han ska sluta med sina beteenden är att han får konsekvenser av det.

Hota inte med att göra slut och sedan inte gör det. Gör bara slut. Då blir belöningen att ljuga mindre.

Just nu vinner han mer på att ljuga än att inte ljuga

På vilket sätt vinner han mer på att ljuga? Relationen skulle bli bättre av att han slutade ljuga.
  • Anonym (Lotten)

Jag fick nog redan för 10 år sen. Men jag stoppade huvet i sanden. När tiden är inne känner man det. Jag kåmpade för att få honom att förstå och ändra sig. Det gjorde han aldrig. Han såg min reaktion på hans lögner som problemet. Först nu tog det slut.

• Anonym
    Anonym (Ngnf) skrev 2023-08-07 20:48:40 följande:
    Troligtvis dras hon till en punkt där hon inte orkar mer efter alla lögner. Hon ger kanske gång på gång nya chanser, att han inte ska ljuga igen men gör det ändå. Då blir man nedbruten. Ingen ursäkt men, jag kan förstå det.
    Vad snackar du om? "Punkten" som du beskriver upprepas ju i så fall efter varje lögn, skriver hon ju?
    Inlägget som du citerar uppmanar ju till att göra slut på riktigt och inte som någon form av hot, och du skriver då att alla "låtsas-slut" beror på att måttet är rågat?
  • Anonym (håller med)
    Tecum skrev 2023-08-07 21:55:53 följande:
    Sannolikt har du rätt. Killen behöver terapihjälp, det kommer att bli samma sak med nästa tjej, och nästa...
    Mmmm, känns så.
  • Anonym (håller med)
    Tecum skrev 2023-08-07 21:57:50 följande:
    På vilket sätt vinner han mer på att ljuga? Relationen skulle bli bättre av att han slutade ljuga.
    Svårt att säga vad vinsten är för honom.

Men jag menar att tex om man kontrollerar om dörren är låst 10 ggr per kväll så "vinner" man ju nåt på det. Man upplever att man vinner kontroll kanske, tex. Så att ljuga kanske är ett sorts tvångsbeteende för honom där han upplever en sorts "vinst" som är större än att ta tag i det grundläggande problemet.

Om han däremot får problem av sitt ljugande, tex att TS verkligen gör slut, vänner drar sig undan, då kommer lögnbeteendet med alldeles för mkt problem och ger inte samma "vinst".
  • Anonym (...)
    Anonym (hunden) skrev 2023-08-07 21:31:50 följande:

Jag kan förstå de flesta vinklar som ni kommit med. Jag önskar att det bara vore så enkelt med. 

Som att bara lämna och gå. 
    Men tyvärr är det inte så enkelt när det finns en massa känslor inblandat och han i grunden är min allra bästa vän. 

Lögnerna har funnits från start och det har inte bara varit mig han ljugit för. 
    Så det handlar inte om att det bråkar mycket eller litet. Våra gräl består till 90% av att han ljuger. 

Dvs av att han ljugit och jag reagerar på det. 

Jag önskar att det fanns konkreta råd och tips för vad både han och jag kan göra för att få bukt med de här beteenden? 

De lär ju grunda sig i något. 

Det händer inget så länge han själv inte förstår eller vill förändra sig. Det är den bistra sanningen. 

Om du inte vill lämna, gör inte det då, men då får du ju ha det som du har det. 
  • Tecum
    Anonym (håller med) skrev 2023-08-08 06:45:59 följande:
    Svårt att säga vad vinsten är för honom.

Men jag menar att tex om man kontrollerar om dörren är låst 10 ggr per kväll så "vinner" man ju nåt på det. Man upplever att man vinner kontroll kanske, tex. Så att ljuga kanske är ett sorts tvångsbeteende för honom där han upplever en sorts "vinst" som är större än att ta tag i det grundläggande problemet.

Om han däremot får problem av sitt ljugande, tex att TS verkligen gör slut, vänner drar sig undan, då kommer lögnbeteendet med alldeles för mkt problem och ger inte samma "vinst".
    Nja, ett tvångsbeteende är i sig en förlust, möjligen kan han minska förlusten men knappast vinna något.
    Nu förlorar han ständigt genom att TS blir arg och det blir bråk. Det vore en vinst för honom att slippa det.
    Han påstod visst att han inte bryr sig om att TS blir arg men det tror jag inte ett dugg på.
  • Anonym (GB)

Jag tänker att det beror helt på vad det är han ljuger om.

Om det t.ex. skulle handla om något som att TS inte tycker om att han runkar eller kollar porr så är det mer förståeligt att han ljuger än om det handlar om att han träffat ett ex eller att han spenderat alla deras pengar (något som får konsekvenser för deras gemensamma liv).

• Anonym (håller med)
    Tecum skrev 2023-08-08 10:05:57 följande:
    Nja, ett tvångsbeteende är i sig en förlust, möjligen kan han minska förlusten men knappast vinna något.
    Nu förlorar han ständigt genom att TS blir arg och det blir bråk. Det vore en vinst för honom att slippa det.
    Han påstod visst att han inte bryr sig om att TS blir arg men det tror jag inte ett dugg på.
    Ja, du har såklart rätt i det yttre perspektivet. 

Men jag menade att för honom upplevs beteendet som en vinst, därför fortsätter han med det. Annars skulle han inte göra det.

Det är som att vilja skära ner på socker och godis. Det är kämpigt att motstå frestelser men det är bra i längden. Men man kan välja den kortsiktiga vägen och tröstäta eller tacka ja till tårtan på jobbet,för det ger en omedelbar vinst av välbefinnande. 
Svar på tråden Han ljuger ofta.