• Anonym (Mamma)

Hur mycket kan personalen lägga sig i?

Jag har ett barn som fyller 1 om några veckor och ska inskolas. Har fått mejl från personalen och även pratat med dem. De tycker att barnets tider är för långa och har skickat med lista på vad man ska ha med. Kan de bestämma det?

• Svar på tråden Hur mycket kan personalen lägga sig i?
  • Anonym (D)

Personelen kan inte bestämma hur länge. De kan de ha synpunkter på att det kan bli slitigt och jobbigt för ditt barn  med väldigt mycket tid på dagis. 

Ja, de kan ha krav på attt det ska finnas regnkläder tex

• LFF
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-09 08:44:05 följande:
    Hur mycket kan personalen lägga sig i?

Jag har ett barn som fyller 1 om några veckor och ska inskolas. Har fått mejl från personalen och även pratat med dem. De tycker att barnets tider är för långa och har skickat med lista på vad man ska ha med. Kan de bestämma det?

Klädlista över vad som bör finnas i form av både ytterkläder och ombyte är något de allra flesta förskolor har och som man bör respektera då det handlar om att barnen ska kunna vara ute etc och inte frysa eller bli blöta. 

Vad gäller tiderna så kan de väl ha synpunkter men det är inget ni behöver acceptera. Tänk dock på att de har erfarenheten och därmed vet att det är jobbigt för ett så litet barn att hantera väldigt långa dagar. Nu skriver du inte hur långa dagar det är det handlar om och kan ni inte justera tiderna så kan ni inte. Inte mer med det.
  • Maymom

Klart de kan rekommendera tider, men det är ju ni som får bestämma i slutändan.

Lista på kläder mm är ju toppen att få, inte lätt att tänka på allt med första barnet. Sen är det ju du som bestämmer hur många ombyten du lägger där och om barnet ska ha regnkläder eller ej, men det blir ju jobbigt för personalen att en ska behöva sitta inne med ett barn för att det inte har regnkläder med och övriga får fler barn per person att ta hand om ute...

• Anonym (Cilla)

Bestämma? Nej.
    Ha åsikter efter erfarenhet och påtala det? Ja.

Hur lång dagar pratar vi? 

• Anonym (Mamma)

Jag har satt upp lämning klockan 7 och hämtning 17. En del av tiden kommer ändå sovas kanske flera gånger om dagen. Även om det står de tiderna så vill jag kanske lämna senare eller hämta tidigare så de gäller kanske inte alltid. 
    Reagerade på att det ska finnas väldigt mycket saker där. Flera ombyten tex 

• Anonym (D)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-09 08:52:35 följande:

Jag har satt upp lämning klockan 7 och hämtning 17. En del av tiden kommer ändå sovas kanske flera gånger om dagen. Även om det står de tiderna så vill jag kanske lämna senare eller hämta tidigare så de gäller kanske inte alltid. 

En normaldag, 7 till 17, för er hemma med  lek, utflykter, mat mm. Hur många ombyten behövs?
  • Anonym (Mamma)

Finns det inte skyldighet för dem att ha saker och kläder till barnen? Kan inte vara hela värden att köpa in regnkläder som håller länge. 

• Anonym (Mamma)

Det står minst tre ombyten. 

• Anonym (D)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-09 08:55:12 följande:

Finns det inte skyldighet för dem att ha saker och kläder till barnen? Kan inte vara hela värden att köpa in regnkläder som håller länge. 

Nej
  • LFF
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-09 08:52:35 följande:

Vi hade som regel ett par ombyten till barnen på plats när de gick på förskolan av två anledningar: Då behövde vi inte fylla på varje dag och ifall olyckan var framme mer än en gång på en dag så fanns det kläder på plats. Någon enstaka gång fattades det grejer i ena barnets hylla men eftersom vi har tvillingar så fanns det i syskonets hylla. 

Ja, 7-17 känns långt för ett litet pyre och jag förstår att du vill kunna anpassa dagarna men det handlar ju även om personalplanering för förskolan.
Svar på tråden Hur mycket kan personalen lägga sig i?