• Anonym (Mamma)

Hur mycket kan personalen lägga sig i?

Jag har ett barn som fyller 1 om några veckor och ska inskolas. Har fått mejl från personalen och även pratat med dem. De tycker att barnets tider är för långa och har skickat med lista på vad man ska ha med. Kan de bestämma det?

• Svar på tråden Hur mycket kan personalen lägga sig i?
  • Maymom

Det är ju smidigt för dig att lämna flera ombyten från början, så slipper du tänka på att ta med ett ombyte varje dag och kan fylla på när det börjar sina.
    Självklart får du köpa kläder till ditt barn själv, allt annat vore ju märkligt.

som flera skrivit är det vanligt med en gräns på 15 el 25 timmar för barnet när du som förälder är arbetssökande.
    10 timmar per dag låter dessutom långt att börja med direkt för ett så litet barn... 

• Kvittning
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-09 08:59:16 följande:

Tycker inte att det är lång dag. Är arbetsökande och tycker att det är viktigt att min får vara tillsammans och leka med andra. Ingen skillnad mot dom som har förälder med jobb. 

Mina barn har haft långa dagar och då har de haft 9-17 eller 8-16. Att ha 7-17 på en ettåring när man inte ens har ett jobb att gå till har jag aldrig hört talats om. De enda jag känner som haft sina barn så långa dagar är de som varit ensamstående på heltid och inte har ett jobb där man haft möjlighet att jobba en del hemifrån.
  • Anonym (men)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-09 08:59:16 följande:

Tycker inte att det är lång dag. Är arbetsökande och tycker att det är viktigt att min får vara tillsammans och leka med andra. Ingen skillnad mot dom som har förälder med jobb. 

Får du ens ha barnet så länge på förskolan om du är arbetssökande? Jag vet faktiskt bara en kommun som har längre än 25 timmar för barn till arbetssökande och det är Stockholm, som har 35 timmar. Du har skrivit upp ditt barn på 60 timmar, nästan dubbelt så mycket. Och bor du i en genomsnittskommun, som har 15 timmar för dessa barn, har du skrivit upp ditt barn 4 gånger så mycket som är tillåtet.

Du tror inte det är DÄRFÖR de anmärkte på antalet timmar? 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-09 08:55:12 följande:

Finns det inte skyldighet för dem att ha saker och kläder till barnen? Kan inte vara hela värden att köpa in regnkläder som håller länge. 

Jo såklart.
    Vad är det för fsk du valt åt ditt barn egentligen??? 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-09 09:10:28 följande:

Det är begränsningen av tiden för mitt barn jag reagerar på. Har lämnat in tider och fått veta att jag bara kommer få ha 30 tim.

Tycker att 30 timmar är för mycket med tanke på att du är arbetslös. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-08-09 09:30:54 följande:

När jag satte min 1 åring på förskola var jag också arbetssökande.  Jag hade blivit överlycklig om jag bara fått 30 timmar/v. Men i min kommun var det krav på 40 timmar.
    Ta 30 tim, det räcker mer än väl.

Krav? 
  • Anonym (men)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-08-09 13:42:29 följande:
    Krav? 
    Kanske var ett tag sen? Jag vet att för ett antal år sedan fanns det kommuner som krävde att man skulle vara, fysiskt, på arbetsförmedlingens kontor 8 timmar per dag, utan barn, om man behövde försörjningsstöd. Därav tillät en del av de kommunerna att man fick ha barnen heltid på förskolan.

Samtidigt fanns det andra kommuner med samma krav på de arbetssökande samtidigt som de inte fick ha barnen i förskola alls. Därav kom införandet av allmän förskola efter mycket lobbande.
  • Anonym (Nä nä....)
    Anonym (men) skrev 2023-08-09 15:09:30 följande:
    Kanske var ett tag sen? Jag vet att för ett antal år sedan fanns det kommuner som krävde att man skulle vara, fysiskt, på arbetsförmedlingens kontor 8 timmar per dag, utan barn, om man behövde försörjningsstöd. 
    Kanske? Nu går man knappt till en fysisk AF. 
  • Kammen320

Varför skaffade dubbar om du inte vill umgås med det? Ok att du måste söka arbete, men 10 timmar om dagen? 

Svar på tråden Hur mycket kan personalen lägga sig i?