• Anonym (Mamma)

Hur mycket kan personalen lägga sig i?

Jag har ett barn som fyller 1 om några veckor och ska inskolas. Har fått mejl från personalen och även pratat med dem. De tycker att barnets tider är för långa och har skickat med lista på vad man ska ha med. Kan de bestämma det?

• Svar på tråden Hur mycket kan personalen lägga sig i?
  • Anonym (Förskola)

Och ja, du ska vara glad att du får 30h/veckan. I min kommun är det 15h/veckan som gäller.

• Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-09 08:59:16 följande:

Tycker inte att det är lång dag. Är arbetsökande och tycker att det är viktigt att min får vara tillsammans och leka med andra. Ingen skillnad mot dom som har förälder med jobb. 

Aha ja då har du förmodligen inte ens rätt att ha barnet så länge, beroende på kommun. Det är ju väldigt långa dagar när man inte måste.

Förskolan brukar ha listor. Givetvis behöver man inte skaffa exakt det som står men barnet ska kunna vara ute i alla väder och givetvis ha extrakläder. Samt slippa frysa. 
  • Anonym (Lilon)

Om inte ts skämtar med oss aprillo tycker jag nästan det är läge med orosanmälan från förskolan.

ts har ingen aning om hur en 1-åring fungerar, vill lämpa av sitt barn 10 h om dagen trots att hon är hemma, vill inte ta ansvar för kläder eller regnkläder.

Ts om detta är sant behöver du föräldrastöd. Är du ensam eller finns pappan med i bilden?

• Anonym (Anna)

ren troll-tråd

eller så har TS inte alla hästar hemma..

• Anonym (Kvinna..)

När jag satte min 1 åring på förskola var jag också arbetssökande.  Jag hade blivit överlycklig om jag bara fått 30 timmar/v. Men i min kommun var det krav på 40 timmar.
    Ta 30 tim, det räcker mer än väl.

• Anonym (.)

10h för en ettåring är hemskt. Även för äldre småbarn men visst har man absolut inget val så... Att ditt barn ska ha extra kläder och passande ytterkläder samt blöjor är ditt ansvar. Barnet ska inte behöva bli blött eller frysa. Sker det olyckor på förskolan ska ditt barn kunna byta till rena torra kläder, kan kissa på sig, bli blöt ute i regnet, spilla massa mat eller mjölk på kläderna osv. Om du inte vill behöva komma med nya kläder var och varannan dag så är det bra med ett par ombyten

• Anonym (Nä nä....)

Inte en chans att man får ha full tid som arbetssökande. Det saknas ofta plats för vanligt arbetande föräldrar dessutom. 

• Anonym (Kvinna..)
    Anonym (Nä nä....) skrev 2023-08-09 10:35:06 följande:

Inte en chans att man får ha full tid som arbetssökande. Det saknas ofta plats för vanligt arbetande föräldrar dessutom. 

Tvärtom var det KRAV på 40 tim för mig när jag var arbetssökande och mitt barn var drygt 1 år. Det kändes hemskt.
  • Jemp
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-08-09 11:01:46 följande:
    Tvärtom var det KRAV på 40 tim för mig när jag var arbetssökande och mitt barn var drygt 1 år. Det kändes hemskt.
    I vilken kommun? Låter som ett missförstånd. Man ska ha barnomsorg ordnad men brukar inte finnas krav på hur mycket de ska vara där. Jag känner bara till Stockholm som ens godkänner det.
Svar på tråden Hur mycket kan personalen lägga sig i?