• Anonym (Anonymts)

Bipolär respektive i ett skov

Min respektive är inne i ett skov just nu efter att ha missat med medecin! hypo är borta men kvar är vanföreställningar om att hon är synsk och har fått i uppdrag att rädda världen! Hon spenderar massa tid online för att titta på Siare och andra synska och hittar massa svar för hennes egna tankar på så sätt! Hon härmar även dem
    Hon hittar samband i allt från skräp utomhus till saker hon fått för sig att jag gör i hemmet för att få henne ur balans! Detta hände även vid hennes första skov! 
    Hon uppför sig konstigt och grandiöst 
    Men hon är bra på att dölja detta bland andra. Så läkaren har inte sett detta tyvärr och dem kan inte gå på vad jag säger 

hon anser att jag står i vägen för hennes livsglädje och mående! Hon vill därför skiljas för då kommer allt bli bra för henne! 

Detta är hennes första skov sen hon fick sin diagnos! Då hamnade hon på psyket med mani och psykos

Någon som har erfarenhet?
  • Svar på tråden Bipolär respektive i ett skov
  • Anonym (regelbundet)

Min sambo får skov hela tiden. Han är 2,5a, så det svänger både snabbt och rejält.

Du kan inte göra så mycket utöver att påminna om mediciner och hålla hårt som fan i plånboken.

• Anonym (*)

Varför kan inte läkaren gå på vad du säger? Tror läkaren att du ljuger? Det måste ju vara vanligt vid psykiatriska tillstånd att symtomen inte syns eller märks just när man är hos läkaren. Även att den sjuke döljer sina symtom och inte anser sig själv vara sjuk är väl vanligt? Jag trodde det var därför som anhörigas berättelser var så viktiga just vid psykiatriska utredningar.

Jag förstår om du inte kan svara på detta och att du inte blir hjälpt av min kommentar. Tyvärr har jag inga råd att ge, utan kan bara säga att detta måste vara otroligt tufft för dig, och att jag hoppas att din partner börjar ta sin medicin igen och blir av med sina vanföreställningar.

• Ingetnamn1010
    Anonym (*) skrev 2023-08-09 18:59:51 följande:

Varför kan inte läkaren gå på vad du säger? Tror läkaren att du ljuger? Det måste ju vara vanligt vid psykiatriska tillstånd att symtomen inte syns eller märks just när man är hos läkaren. Även att den sjuke döljer sina symtom och inte anser sig själv vara sjuk är väl vanligt? Jag trodde det var därför som anhörigas berättelser var så viktiga just vid psykiatriska utredningar.

Jag förstår om du inte kan svara på detta och att du inte blir hjälpt av min kommentar. Tyvärr har jag inga råd att ge, utan kan bara säga att detta måste vara otroligt tufft för dig, och att jag hoppas att din partner börjar ta sin medicin igen och blir av med sina vanföreställningar.

Läkaren lyssnar på mig och har bett henne komma in 2ggr men hon visar inte upp det jag berättar för dem! Hon förklarar bara att hon är lite spirituell lagd! Och nu kräver hon att jag måste ha fått tillåtelse av henne att kontakta dem annars får dem inte prata med mig!

Hon tar sin medecin och läkaren ökade den oxå (litium) men vanföreställningar är kvar!

Jag orkar inte med att inte känna igen henne! 
  • Anonym (Liknande brud)

Hej är i exakt samma sits som dig med min nuvarande partner kanske vi delar samma partner. 
    Hur länge har ni vart gifta?

• Ingetnamn1010
    Anonym (Liknande brud) skrev 2023-08-09 20:01:11 följande:

Hej är i exakt samma sits som dig med min nuvarande partner kanske vi delar samma partner. 
    Hur länge har ni vart gifta?

I 7 år!
    Vad har du för erfarenher?
  • Anonym (*)
    Ingetnamn1010 skrev 2023-08-09 19:10:04 följande:
    Läkaren lyssnar på mig och har bett henne komma in 2ggr men hon visar inte upp det jag berättar för dem! Hon förklarar bara att hon är lite spirituell lagd! Och nu kräver hon att jag måste ha fått tillåtelse av henne att kontakta dem annars får dem inte prata med mig!

Hon tar sin medecin och läkaren ökade den oxå (litium) men vanföreställningar är kvar!

Jag orkar inte med att inte känna igen henne! 
    Ok. Jobbigt :(
  • Anonym (?)

Har ej haft en partner med sjukdomen men har haft vänner som har varit bipolära. 

Hade en kompis som trodde att han hade magiska krafter, han såg sig själv som trollkarl, trodde att han kunde utöva magi. Han berättade stolt en gång hur han hade utfört kärleks magi på en tjej som han gillade men som inte gillade honom, skulle ta några x antal månader för magin att fungera. Naturligtvis fungerade inte kärleks magin och han förstod inte varför. Sedan såg spöken precis överallt, allting tolkade han som övernaturligt. Föll någonting från väggen, var det ett spöke. Han trodde även att han hade hög smärttröskel, berättade gärna för alla hur han hade brutit båda benen och gått runt så en hel dag utan att känna någonting. 

Den andra var en tjejkompis som trodde att hon kunde kommunicera med änglar, hon trodde verkligen att hon var i kontakt med ärkeänglarna. De kommunicerade med henne vilka som var goda och vilka som var onda. Hon trodde att hon hade en gåva som innebar att hon kunde "känna" vilka som tittade på henne och inte, när hon inte såg. 

Har idag ingen kontakt med dem, då det är alldeles för påfrestande.

• Anonym (Cyclothymi)

Som partner eller nära anhörig till en bipolär utvecklar man ofta en form av psykisk ohälsa själv som kallas för cyclothymi. (Kortfattat: bipolär light. Där du får skov själv med oftast men inte alltid i fas med din bipoläre partner)

Men man missar det eller ignorerar det för all fokus hamnar på den sjukare. Vad jag skulle önska för er i den sitsen är att försöka vara medveten även om er egen psykiska ohälsa och inte bara 110% fokus på den bipoläre. 

• Ingetnamn1010

Tack för omtanken! Har varit i kontakt med läkaren som även rekommenderat mig att gå och prata om det! Har läst på så mycket jag kan om bipolär men hittar lite om vanföreställningar och personlighetsförändring! 

• Ingetnamn1010

Till Anonym (?)

Var dem i psykos eller var det bara i milda drag? 
    Min fru funkar helt ok bland folk men är man med henne 
    Hela tiden märker man så skillnad på hur hon var förut! 

Svar på tråden Bipolär respektive i ett skov