• Anonym (Anonymts)

Bipolär respektive i ett skov

Min respektive är inne i ett skov just nu efter att ha missat med medecin! hypo är borta men kvar är vanföreställningar om att hon är synsk och har fått i uppdrag att rädda världen! Hon spenderar massa tid online för att titta på Siare och andra synska och hittar massa svar för hennes egna tankar på så sätt! Hon härmar även dem
    Hon hittar samband i allt från skräp utomhus till saker hon fått för sig att jag gör i hemmet för att få henne ur balans! Detta hände även vid hennes första skov! 
    Hon uppför sig konstigt och grandiöst 
    Men hon är bra på att dölja detta bland andra. Så läkaren har inte sett detta tyvärr och dem kan inte gå på vad jag säger 

hon anser att jag står i vägen för hennes livsglädje och mående! Hon vill därför skiljas för då kommer allt bli bra för henne! 

Detta är hennes första skov sen hon fick sin diagnos! Då hamnade hon på psyket med mani och psykos

Någon som har erfarenhet?
  • Svar på tråden Bipolär respektive i ett skov
  • Anonym (?)
    Ingetnamn1010 skrev 2023-08-10 14:48:21 följande:

Till Anonym (?)

Var dem i psykos eller var det bara i milda drag? 
    Min fru funkar helt ok bland folk men är man med henne 
    Hela tiden märker man så skillnad på hur hon var förut! 

Tjejkompisen kunde vara ok, även bland folk. Något folkskygg, dock svängde hennes humör ganska mycket. Tror mycket av hennes vanföreställningar mestadels hade att göra med hennes sociala fobi. 

Killkompisen ansågs vara ganska speciell av väldigt många. Han har alltid varit lite udda, han var en sådan man kunde prata allting med och sympatisk. Men det försvann med åren som gick. Kommer ihåg att jag ofta funderade på om det var en mask han bar och han inte riktigt var sig själv. Eller om han utvecklade ett flertal personlighetsstörningar. 

Han blev värre med åren och likaså hans vanföreställningar. Han fick stora problem i relationer. Ju äldre han blev desto ego blev han, empatilös, fåfäng samt uppmärksamhetssökande. När han var manisk verkade han tro att han var en gud av något slag. 
  • Anonym (Anhörig)

Beklagar din situation. Att ha någon nära med psykisk ohälsa är påfrestande så ett råd är att skapa lite distans och sätta gränser för dig själv. Att skiljas är kanske inte så dumt som det låter. Då kan du skydda din ekonomi. Det kan också vara bra att ha ett eget boende så att du är mer oberoende av hennes svängningar och kan backa undan när det behövs. Då kan ni umgås mer när det är bra och mindre när hon flippar ur.

Personer med vanföreställningar är svårt att hantera, försök att inte bli arg eller upprörd, svara undvikande och neutralt och byt samtalsämne. Det är ju fantastiskt att du fått prata med hennes läkare, men det är inget du kan räkna med. Den sjuke måste godkänna det. Det kan vara en god idé att söka någon form av samtalsstöd för din egen del, det är lätt att bli medberoende och det kan vara svårt att se neutralt på en situation när man är mitt i den.

• Anonym (*)
    Anonym (Anhörig) skrev 2023-08-11 06:10:08 följande:

Beklagar din situation. Att ha någon nära med psykisk ohälsa är påfrestande så ett råd är att skapa lite distans och sätta gränser för dig själv. Att skiljas är kanske inte så dumt som det låter. Då kan du skydda din ekonomi. Det kan också vara bra att ha ett eget boende så att du är mer oberoende av hennes svängningar och kan backa undan när det behövs. Då kan ni umgås mer när det är bra och mindre när hon flippar ur.

Personer med vanföreställningar är svårt att hantera, försök att inte bli arg eller upprörd, svara undvikande och neutralt och byt samtalsämne. Det är ju fantastiskt att du fått prata med hennes läkare, men det är inget du kan räkna med. Den sjuke måste godkänna det. Det kan vara en god idé att söka någon form av samtalsstöd för din egen del, det är lätt att bli medberoende och det kan vara svårt att se neutralt på en situation när man är mitt i den.

DETTA hoppas jag TS tar till sig. Bästa råden i tråden. Jag tänkte också på just det, att skilsmässa kanske inte är en så dålig lösning, trots allt.
  • Ingetnamn1010
    Anonym (*) skrev 2023-08-11 07:38:21 följande:
    DETTA hoppas jag TS tar till sig. Bästa råden i tråden. Jag tänkte också på just det, att skilsmässa kanske inte är en så dålig lösning, trots allt.
    Jo jag tänker i samma banor oxå! 
    Märker av medberoendet då jag räknar tabletter och uppmärksammar varenda lite konstig detalj hon gör och vill att alla ska se det jag gör! 
    Om jag ifrågasätter hennes beteende och misstänksamhet så blir hon arg och tar det som en bekräftelse att hon har rätt! Är jag undvikande och knappt svarar så gör hon inget större av det! 

Men det är påfrestande att hela tiden få höra små retliga skratt,  kommentarer på engelska! Ritualer som knacka på sig själv eller saker! Associera och göra samband om saker som inte hör ihopa, jiberish typ! Sjunga rakt ut. Detta gör hon när jag umgås och pratar med barnen eller om jag säger något till henne eller bara gör något som i hennes bubbla inte stämmer! 
    Hon är obehaglig

Utan för dörren håller hon sig i skinnet! 

Va fan är det??? 

Vill inte ge upp redan! Vi har 2 små barn! Och detta är ju andra gången detta händer! Så jag hoppas med rätt medecin så försvinner kanske vanföreställningarna! Känns inte som litiumet hjälper henne med detta!

Skulle behöva höra några lyckliga slut för att orka! 
  • Anonym (*)
    Ingetnamn1010 skrev 2023-08-11 08:19:03 följande:
    Märker av medberoendet då jag räknar tabletter och uppmärksammar varenda lite konstig detalj hon gör och vill att alla ska se det jag gör! 
    Om jag ifrågasätter hennes beteende och misstänksamhet så blir hon arg och tar det som en bekräftelse att hon har rätt! Är jag undvikande och knappt svarar så gör hon inget större av det! 

Men det är påfrestande att hela tiden få höra små retliga skratt,  kommentarer på engelska! Ritualer som knacka på sig själv eller saker! Associera och göra samband om saker som inte hör ihopa, jiberish typ! Sjunga rakt ut. Detta gör hon när jag umgås och pratar med barnen eller om jag säger något till henne eller bara gör något som i hennes bubbla inte stämmer! 
    Hon är obehaglig

Va fan är det??? 

Vill inte ge upp redan! Vi har 2 små barn! Och detta är ju andra gången detta händer! Så jag hoppas med rätt medecin så försvinner kanske vanföreställningarna! Känns inte som litiumet hjälper henne med detta!

Hur ska hon få rätt medicin då? Finns det planer på att hon ska testa ny medicin?

Hur ofta får hon skov? Är det bara när hon har glömt att ta sin medicin? Om risken är stor att hon får nya skov, så kan separation ändå vara den bästa lösningen. Hon lär inte vara någon bra mamma när hon har skov. Om du tycker att hon är obehaglig, tänk då vad barnen tycker. Om ni flyttar isär, så kan du se till att barnen bor hos dig varje gång hon har ett skov.

Du tycker dessutom själv att du är medberoende och enda sättet att bli av med det, är att komma bort från henne. Om hon inte helt blir av med sina skov, förstås.
  • Anonym (kära du)
    Ingetnamn1010 skrev 2023-08-11 08:19:03 följande:

Hon är obehaglig

Va fan är det??? 

Kära du! Se till att ta väl hand om dig nu och framförallt ta väl hand om dina barn. Hittar du någon att prata med kan du vara ett stöd för era små barn.

Någon skrev att barnen inte bör bo hos henne när hon har skov. Jag tycker det låter för vagt och irreguljärt, inte säkert att mamman erkänner när hon har skov om ni skiljer er och barnen riskerat att fara illa. Så jag tycker tvärtom att du redan nu ska samla info om hennes konstigheter (dagbok) så att du får full vårdnad om barnen om ni skiljer er. Hon kan besöka dem osv, men de bör bo hos dig.

Lyckliga slut finns det alltid. Tänk på de män vars partner dött. Försök hitta sådana konton på instagram osv. Försök kontakta ett samtalsstöd. Sådana män brukar ofta hitta en ny partner osv!

KRAM
  • Ingetnamn1010

Tack snälla för era svar och omtanke ❤️

Hon kom ur sitt förra skov i april. Hon fick då antipsykotisk medecin och litium som gjorde att det vände direkt! Men hon valde att sluta med den antipsykotiska självmant för hon blev slö i huvudet tyckte hon! 

Början på juli började hon uppföra sig misstänksam mot mig (så startade det förra gången oxå) och jag la då märke till att hon inte tog sin medecin på kvällen och konfronterade henne! Jag hade inte kollat henne innan så vet inte hur mycket hon missat, men allting var perfekt bara veckorna innan! 
    Så jag vet inte om skovet kom av sig själv eller missat medecin! Hon påstår att hon bara missat 2 ggr 

När jag har pratade med läkaren i början på skovet så tyckte han på det jag berättade att hon verkar behöva antipsykotisk! Men hon visar inget för honom när dem träffas!

Jag har dock inspelningar både på video där hon gör konstiga saker och ljudupptagning där hon snackar om saker som hon anser är konstigt och förstör hennes balans! Även bilder på saker hon skrivit!
    Mitt nästa steg är att visa det för läkaren! Har inte vågat göra det innan då det isåfall skulle kommit till min frus vetskap att jag spelat in henne!
    Jag för även dagbok på allt märkligt hon sagt och gjort

Tror ni det hjälper om läkaren få se och höra "bevisen" eller dem måste behöva se det ifrån henne för att få en riktigt bild utav det? För jag kan tänka mig om dem visar det för henne kommer hon ha en bra förklaring! 

Jag och min familj har kontakt med en familjerådgivare och en socialsekreterare. 
    Just nu har bara jag kontakt med dem och ska på nästa möte med socialsekreteraren visa upp "bevisen" då hon varit på semester! 

Samtalsstöd har jag svårt att få tag i, hittar mest ideala föreningar som träffas! 

• Anonym (*)
    Ingetnamn1010 skrev 2023-08-11 15:45:26 följande:

Tack snälla för era svar och omtanke ❤️

Hon kom ur sitt förra skov i april. Hon fick då antipsykotisk medecin och litium som gjorde att det vände direkt! Men hon valde att sluta med den antipsykotiska självmant för hon blev slö i huvudet tyckte hon! 

Början på juli började hon uppföra sig misstänksam mot mig (så startade det förra gången oxå) och jag la då märke till att hon inte tog sin medecin på kvällen och konfronterade henne! Jag hade inte kollat henne innan så vet inte hur mycket hon missat, men allting var perfekt bara veckorna innan! 
    Så jag vet inte om skovet kom av sig själv eller missat medecin! Hon påstår att hon bara missat 2 ggr 

När jag har pratade med läkaren i början på skovet så tyckte han på det jag berättade att hon verkar behöva antipsykotisk! Men hon visar inget för honom när dem träffas!

Jag har dock inspelningar både på video där hon gör konstiga saker och ljudupptagning där hon snackar om saker som hon anser är konstigt och förstör hennes balans! Även bilder på saker hon skrivit!
    Mitt nästa steg är att visa det för läkaren! Har inte vågat göra det innan då det isåfall skulle kommit till min frus vetskap att jag spelat in henne!
    Jag för även dagbok på allt märkligt hon sagt och gjort

Tror ni det hjälper om läkaren få se och höra "bevisen" eller dem måste behöva se det ifrån henne för att få en riktigt bild utav det? För jag kan tänka mig om dem visar det för henne kommer hon ha en bra förklaring! 

Jag och min familj har kontakt med en familjerådgivare och en socialsekreterare. 
    Just nu har bara jag kontakt med dem och ska på nästa möte med socialsekreteraren visa upp "bevisen" då hon varit på semester! 

Samtalsstöd har jag svårt att få tag i, hittar mest ideala föreningar som träffas! 

Aha, hon låter avsiktligt bli att ta medicinen. Det är allvarligt och betyder att risken är stor att hon får nya skov. Desto större anledning att separera från henne, både för din och barnens skull.
  • Anonym (Ledsen)

Blir ledsen av att läsa kommentarerna i den här tråden. Tiden efter diagnos är alltid svår, tills det blivit ordning på medicineringen. Lever själv med en bipolär partner som nu är fri från psykoser. Skoven fortsätter komma regelbundet men är inte värre än hur vilken "frisk" människa som helst är när man är uppe i varv eller deppig. Det finns gott om par som lever vanliga liv trots bipolaritet med tidigare psykoser. Det viktiga för er ju att vården agerar så att din partner kommer ur det här tillfälliga tillståndet och lär sig hantera sjukdomen.

• Ingetnamn1010
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-08-11 22:18:47 följande:

Blir ledsen av att läsa kommentarerna i den här tråden. Tiden efter diagnos är alltid svår, tills det blivit ordning på medicineringen. Lever själv med en bipolär partner som nu är fri från psykoser. Skoven fortsätter komma regelbundet men är inte värre än hur vilken "frisk" människa som helst är när man är uppe i varv eller deppig. Det finns gott om par som lever vanliga liv trots bipolaritet med tidigare psykoser. Det viktiga för er ju att vården agerar så att din partner kommer ur det här tillfälliga tillståndet och lär sig hantera sjukdomen.

Hej
    Vad skönt att få höra ett lyckligt slut! Vad glad jag är för er! Hur gjorde du för att att din partner fick rätt hjälp! Hur lång tid tog det? Vad äter dem för medecin? Om du vill dela med dig? 

Igår så tappade min fru det ordentligt! Vi kom in i en diskussion och hon kunde inte sluta prata om hennes upplevelser jag fick tillslut be henne sluta för det blev för mycket för mig! 

Hon berättade saker som:

Jag försöker bli av med henne, döda henne! vi är ett helt kompani som jobbar tillsammans! Vänner grannar företag! Alla är vi delaktiga på något sätt! Även hennes psykiatri! 

Hon påstår att min karma har fått våra barn att Hamna på sjukhus! 

Min pappas karma fick min bror till att vara med i en bilolycka och avlida! 

Hon tror psykiatrin lurar henne att vara bipolär för dem vill tysta ner hennes gåva 

Hon ser sammansättningar ute i naturen, hennes kropp för henne dit automatiskt och allt från en pinne kan ha betydelse för henne! Någon har placerat ut dem här sammansättningarna för henne att hitta

Hon tror att hur barnen placerar sina leksaker påverkar henne

Hon tror hon kommer bli drogad på en fest hon ska på

Hon är övertygad att hon har en gåva och ska få alla att förstå henne tankesätt! Jag bad henne gå ut och berätta det för alla och hon kommer göra det när världen är redo

Klassas detta som förföljelsemani? Fortsätter detta så blir säkert en psykos! 
Svar på tråden Bipolär respektive i ett skov