• Anonym (nej tack)

    Man: har du blivit antastad?

    Det pratas sällan om att män utsätts för ovälkommen beröring. Dels är det väl inte lika vanligt som att kvinnor utsätts, men jag tror också att det är en fråga om genus. Att det förväntas vara någonting närmast komiskt. Jag lider inte direkt av detta men det har varit ovälkomna och i stunden otrevliga upplevelser.

    Jag har:


    - Blivit tungkysst (försök till) av berusad kvinna på stan. Var då omkring 25 år.
    - Blivit klämd på rumpan av främmande man på tunnelbanan nattetid (runt 25 då också)
    - blivit klämd mellan benen av berusad 60+vännina till min mamma (runt 30).

    Säkert nåt mer. Har andra män liknande erfarenheter?

  • Svar på tråden Man: har du blivit antastad?
  • Anonym (Vård)

    Mina manliga kollegor blir utsatta för sexuella övergrepp väldigt ofta. Inte lika ofta som vi kvinnor men ofta. 
    Verbala övergrepp plus att kvinnorna tar på dem. 
    Vi kvinnor blir kränkta av både "friska" äldre män och dementa män.  Manlig personal blir oftast utsatta av dementa kvinnor. 
    Äldre kvinnor utan demens brukar inte vara opassande mot manlig personal. (Undantag finns säkert) 

  • Bagar Bengtsson

    Det händer ganska så ofta. När man var ung så var det som du säger kvinnor som kunde vara ens mamma på krogen. Nu när man själv är i medelåldern så är det mer jämngamla.


    Att kvinnor "kommer undan" med det är väl att man i många fall tycker om att bli uppskattad. De gånger jag sagt ifrån är färre än fingrarna på högra handen. Har däremot visat att jag inte vill och oftast förstår de vinken.

    Det mest obehagliga var en lärarinna som tafsade (högskolan). Där sa jag inte ifrån då jag första gången trodde det bara var en tillfällighet men efter ett tag så förstod jag att det inte var så. 

  • Anonym (nej tack)
    Anonym (Vård) skrev 2023-08-10 18:52:46 följande:

    Mina manliga kollegor blir utsatta för sexuella övergrepp väldigt ofta. Inte lika ofta som vi kvinnor men ofta. 
    Verbala övergrepp plus att kvinnorna tar på dem. 
    Vi kvinnor blir kränkta av både "friska" äldre män och dementa män.  Manlig personal blir oftast utsatta av dementa kvinnor. 
    Äldre kvinnor utan demens brukar inte vara opassande mot manlig personal. (Undantag finns säkert) 


    Glömde faktiskt bort en gång när jag jobbade på äldreboende. Skulle hjälpa en kvinna upp ur en fåtölj när hon fattade tag och drog i mitt kön istället för armen. Blev väldigt paff och trodde hon gjorde det av misstag först men så minns jag att hon sa nåt som indikerade att det var en medveten handling. Eftersom hon inte var helt frisk tror jag att jag hade lättare att skaka av mig det. Värre då med de andra exemplen.
  • Anonym (Mx)

    När jag var yngre, absolut. Mest 40+tanter i krogmiljö. Tagen på röven ett antal ggr och även kuken ibland. Fast mest olika förslag av mer eller mindre snuskig karaktär.

  • Anonym (Visst)

    Jo det har hänt många gånger.

    Körde bussarna till viking line båtarna förr i tiden och då när folk skulle åka hem igen så var det nästan alltid någon berusad medel ålders kvinna som skulle kramas eller ta på en hela tiden. Sedan att dom flesta hade sin make med sig gjorde ju saken inte bättre.

    Värsta jag varit med om som kunde slutat illa var när jag körde bussen så kom det fram en kvinna och skulle fråga något så hon satte sig på trappan upp till mittgången i bussen. Sedan efter hon hade pratat en stund bestämde hon sig för att ta mig mellan bena.

  • Anonym (J)

    Blivit tagen mellan benen och klämd i rumpan några gånger på krogen #youtoo

  • Anonym (Sportmän)

    Ja några gånger av andra män. Mest i sportsammanhang. En gubbe gjorde närmanden i bastun.

  • Anonym (hmm)

    Jag har blivit tafsad på kuken tre gånger av min före detta tjejkompis när hon var i förhållande. 

  • Anonym (Bockstensballen)

    Det där med att pussas på fyllan verkar vara en universell grej. Helst om de vet att killen är upptagen. Ungefär som att det skulle vara nån sort utmaning eller liknande.

Svar på tråden Man: har du blivit antastad?