• Anonym (Reflektera)

Om Sverige nu är så bra. Varför flyttar många till Spanien/Portugal/Grekland?

Kan någon tala om för mig. Om Sverige nu är så bra. Varför väljer ändå en del att flytta från det trygga till Spanien, Portugal och Grekland? 

Anses det som att går ner sig?

Känner många som sitter hela livet i stora corporate företag på samma företag, bor i Väster Haninge i bostadsrätt hela livet. 

Eller i Saltsjöbaden i villa.

Är det att lyckas i livet?

Hur bör man se det? 

• Svar på tråden Om Sverige nu är så bra. Varför flyttar många till Spanien/Portugal/Grekland?
  • Anonym (Mandelskrutten)

Många skulle jag verkligen inte säga. Var har du fått det ifrån? Av alla svenskar bor bara drygt 2 000 i Grekland till exempel.

• Anonym (Hin håle)

Sverige bra? 
    Många som flyttar? 

• Anonym (Anc)

En rimligare fråga är väl:

Om Sverige nu är så dåligt, varför är det så många som bor kvar?

• Små lätta moln

De få som flyttar gör det givetvis mest för att komma till ett varmare klimat. Inte för att det är bättre änder att leva i. 

• Anonym (.)

Kan inte svara för de som flyttar. De har nog sina anledningar.

• Core

Jag har lgh i spanien, möjlighet att jobba full distans.

men räcker att förlänga sommaren här bara, vill inte leva i södra Europas kaos. Gillar individualismen och strukturen i det svenska samhället, och älskar Netflix och rödvin på vintern 😎

• Anonym (Reflektera)
    Core skrev 2023-08-10 23:43:57 följande:

Jag har lgh i spanien, möjlighet att jobba full distans.

men räcker att förlänga sommaren här bara, vill inte leva i södra Europas kaos. Gillar individualismen och strukturen i det svenska samhället, och älskar Netflix och rödvin på vintern 😎

Får man fråga vad du jobbar med? :)
  • Aliona

Jag älskar Sverige och tycker att det på de flesta punkter är ett bra land att bo i. Men jag är också nyfiken på världen och uppskattae vad som finns i andra länder så jag båda har bott och kommer bo utomlands i långa perioder. Jag ser ingen motsättning i det, Jag bor inte utomlands för att Sverige är dåligt, utan för att jag har kunnat få bra jobb utomlands och sett det som berikande upplevelser i mitt liv. 

• Anonym (Många har en andra bostad utomlands men inte flyttat permanent)

Nja, det är inte jättemånga som flyttar permanent utomlands utan att ha koppling till landet. Många som flyttar gör det för att dom te x får ett jobb i det landet, träffar en partner osv.
    Men det är fler som har en andra bostad utomlands t ex i Spanien eller Portugal osv. Man tillbringar en stor del av tiden i det landet te x under vintern men man har för det inte flyttat permanent. 
    Många äldre vill till solen när dom blir pensionärer, men även numera kan många jobba hemifrån och kan på så sätt även vara utomlands en längre tid och även då kunna jobba därifrån. 
    Många anger just vädret, man är i Sverige under sommaren men är gärna borta oktober-april eller delar av vintern, klimatet är stor faktor i det.
    Men många flyttar också som sagt för att dom får jobberbjudanden, har vänner som t ex jobbar inom Ericsson där många har jobbat utomlands några år med hela familjen.

• Anonym (?)
    Anonym (Reflektera) skrev 2023-08-10 20:07:48 följande:
    Om Sverige nu är så bra. Varför flyttar många till Spanien/Portugal/Grekland?

Kan någon tala om för mig. Om Sverige nu är så bra. Varför väljer ändå en del att flytta från det trygga till Spanien, Portugal och Grekland? 

Anses det som att går ner sig?

Känner många som sitter hela livet i stora corporate företag på samma företag, bor i Väster Haninge i bostadsrätt hela livet. 

Eller i Saltsjöbaden i villa.

Är det att lyckas i livet?

Hur bör man se det? 

Är det verkligen så många som flyttar? Våra grannar bor i Spanien delar av vinterhalvåret men flyttat har de inte. Kanske 3-4 månader i Spanien, i en lägenhet. Svärföräldrarna gjorde liknande, 3-4 månader vid Medelhavet på vintern. Men jag känner bara en som flyttat permanent till Spanien, och han kom tillbaka efter bara två år. För dålig arbetsmarknad.
Svar på tråden Om Sverige nu är så bra. Varför flyttar många till Spanien/Portugal/Grekland?