• Anonym (stressad)

    Ångest inför jobbet på måndag - snokiga kollegor som vill veta allt

    På måndag börjar jag jobba igen. Trivs med jobbet men har många kollegor som vill veta precis allt man gjort på semestern. Jag har ingen lust att berätta vad jag gjort mer än i stora drag. Dock har jag en kollega som sitter i samma rum som mig och hon ställer följdfrågor på följdfrågor. Hon vill veta vad vi gjort, vad barnen gjort.
    Så kan hon hålla på inför helgen också eller när jag ska hem. Fråga vad jag ska göra efter jobbet och om jag svarar hem och laga mat kan hon kontra med "kan inte dina döttrar laga mat?" osv. Hon ställer också många frågor om min exman om han betalar mer under semestrar ill barnen och om mina förldrar ifall de åker på semester osv osv. Dvs massor med frågor och jag tycker det är jättejobbigt att försöka inte svara. 

    Jag tycker det är respeklöst att korsförhöra kollegor när man märker att de inte själva delar med sig ainformation. Det är många som gillar att berätta allt om sina liv, jag gör inte det, inte på jobbet iallfall.

    Hur ska jag hantera återgången på måndag? Känner mig jättestressad över alla frågor, och framförallt från den kollegan som sitter i samma rum som mig. 

  • Svar på tråden Ångest inför jobbet på måndag - snokiga kollegor som vill veta allt
  • Anonym (Hm)

    Åh. Du har så a kollegor du. Jag beklagar. 😩

    Nu till problemet. Hur du kan och klarar av att hantera det beror lite på hur du själv är som person och hur din kollegas personlighet är. Klarar hon av en pik (och du klarar av att ge en) är det bara att hosta fram ett ?Nej nu blir det för ingående :) berätta om din egen semester istället?

    Känns det för jobbigt och svårt? Låtsas som semestern var det absolut tråkigaste någonsin. Barnen gjorde ingenting varje dag för vädret var kasst. Du pysslade lite i hemmet men satt mest med en god bok. Skapa en så tråkig semester att följdfrågorna bara för ut. 


    hon - vad gjorde du i sommar?
    du - Njä vi var mest hemma med en god bok
    hon - vilken bok då?
    du - bla bla bla boken
    hon - vad gjorde du mer då?
    du - nej asså det var i stort sett allt. Vi åkte ingen vart och gick knappt ut. 
    hon - men vad gjorde barnen då? 
    du - knappt något dom heller. Blir nog roligare om du berättar va du haft för dig för jag har inget att komma med :) 

  • Anonym (Kim)

    "Du Anna-Lena, jag är egentligen ganska privat av mig och tycker inte om att dela med mig av personliga saker på jobbet, så kan vi inte prata om något annat istället?"

  • Anonym (Hin håle)

    Säg till kollegan att du inte är intresserad av att diskutera sådant. 

  • Anonym (....)

    Och du har svårt att öppna käften och säga ifrån att du inte vill prata?!

  • Anonym (stressad)
    Anonym (Hm) skrev 2023-08-10 23:05:29 följande:

    Åh. Du har så a kollegor du. Jag beklagar. 😩

    Nu till problemet. Hur du kan och klarar av att hantera det beror lite på hur du själv är som person och hur din kollegas personlighet är. Klarar hon av en pik (och du klarar av att ge en) är det bara att hosta fram ett ?Nej nu blir det för ingående :) berätta om din egen semester istället?

    Känns det för jobbigt och svårt? Låtsas som semestern var det absolut tråkigaste någonsin. Barnen gjorde ingenting varje dag för vädret var kasst. Du pysslade lite i hemmet men satt mest med en god bok. Skapa en så tråkig semester att följdfrågorna bara för ut. 


    hon - vad gjorde du i sommar?
    du - Njä vi var mest hemma med en god bok
    hon - vilken bok då?
    du - bla bla bla boken
    hon - vad gjorde du mer då?
    du - nej asså det var i stort sett allt. Vi åkte ingen vart och gick knappt ut. 
    hon - men vad gjorde barnen då? 
    du - knappt något dom heller. Blir nog roligare om du berättar va du haft för dig för jag har inget att komma med :) 


    Ja haha bra tips! Kanske är bäst att vara så, framförallt eftersom hon känns ganska svartsjuk också av sig så man kanske spär på om man. haft för roligt.
  • Anonym (stressad)
    Anonym (Kim) skrev 2023-08-10 23:06:09 följande:

    "Du Anna-Lena, jag är egentligen ganska privat av mig och tycker inte om att dela med mig av personliga saker på jobbet, så kan vi inte prata om något annat istället?"


    Jättebra och tydligt. Problemet är att när jag försöker vara återhållsam och till och med tyst så blir jag också ifrågasatt. Jag får då frågan om hur jag mår och att jag verkar nedstämd och ser ledsen ut. Detta stör mig oerhört. Kanske det är av genuin omtanke men det stressar mig också och gör att jag spelat glad och pigg fast jag inte har lust att visa den sidan. Och jag har inte varit ledsen eller något utan bara velat vara ifred.
  • Anonym (stressad)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-08-10 23:28:12 följande:

    Säg till kollegan att du inte är intresserad av att diskutera sådant. 


    Med all säkerhet kommer jag då få följdfrågan om något dåligt hänt, om jag är ledsen, om jag är deprimerad eller vad det är. För sådana frågor får jag jämt om jag är mer tyst och inte vill prata eller umgås på lunch osv. 

    Men det kanske är bra att säga det en gång tydligt så man inte får frågan igen.
  • Anonym (stressad)
    Anonym (....) skrev 2023-08-11 00:25:54 följande:

    Och du har svårt att öppna käften och säga ifrån att du inte vill prata?!


    Ja tyvärr, jag har lite svårt för att låta otrevlig och är rädd att det låter otrevligt så jag försöker istället vara ganska tyst eller gå ut från rummet/inte äta lunch ihop osv. Men kanske borde tuffa till mig då, du verkar tycka det behövs rejält :)
  • Anonym (jobba)

    Här kommer lite fler förslag:

    Kan du inte säga att du måste jobba? Har inte tid att prata på? Att du blir stressad om ni ska fortsätta prata. Då kanske hon fattar att är hon en för stor pratkvarn och chefen börjar undrar varför du inte är så effektiv att du kommer ta upp att det är mycket prat, privat.

    Är hon ett sånt stort störningsmoment, kan inte läsa in signaler att du inte vill eller om det är du som är rädd för att visa det, går det inte att be chefen att du får jobba i ett annat rum? Du kan också framföra det som ett gemensamt problem, att vi klarar inte av att inte prata så mycket, så... så fattar hon att fortsätter hon som hon gör så kommer du be chefen att du jobbar någon annanstans? 

  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (stressad) skrev 2023-08-11 01:44:26 följande:
    Jättebra och tydligt. Problemet är att när jag försöker vara återhållsam och till och med tyst så blir jag också ifrågasatt. Jag får då frågan om hur jag mår och att jag verkar nedstämd och ser ledsen ut. Detta stör mig oerhört. Kanske det är av genuin omtanke men det stressar mig också och gör att jag spelat glad och pigg fast jag inte har lust att visa den sidan. Och jag har inte varit ledsen eller något utan bara velat vara ifred.
    Anonym (stressad) skrev 2023-08-11 01:45:54 följande:
    Med all säkerhet kommer jag då få följdfrågan om något dåligt hänt, om jag är ledsen, om jag är deprimerad eller vad det är. För sådana frågor får jag jämt om jag är mer tyst och inte vill prata eller umgås på lunch osv. 

    Men det kanske är bra att säga det en gång tydligt så man inte får frågan igen.
    Svara inte på sådant, inte ens ett nej. Upprepa: jag vill bara inte prata om privata saker på jobbet. De får väl tro vad de vill!
Svar på tråden Ångest inför jobbet på måndag - snokiga kollegor som vill veta allt