• Fossil

Borde otrohet brotts rubriceras?

Flies skrev 2023-08-15 16:32:56 följande:

Har du valt att börja dölja saker för din partner och göra saker i smyg tycker i alla fall jag att man bör lämna sin partner. Inte ok. 

Du tycker bara en massa. Du har råkat ut för otrohet och vill göra din partner/ex till kriminell.
    Det förstår du väl ändå inte är möjligt?

Man får ligga med vem man vill, när man vill, hur man vill. Det behöver inte betyda att det är olagligt även om det inte är lämpligt.

Att dölja saker kan vars helt i sin ordning också, man måste inte ha koll på allt bara för att man är ett par.

Hört talas om personlig frihet och egentid?
    Eller behöver du redogörelse för varje sekund ni inte är tillsammans?
    Som fossil är man in i helvete gammal
  • Fossil
    Cathariiina skrev 2023-08-15 23:55:22 följande:
    Jag skrev ju att det INTE skulle omfattas av brottsmålslagstiftningen. Alltså inget "straff". Jag talade om fördelningen av förmögenheten efter en skilsmässa, det är något helt annat. Det går redan idag att vända sig till en domstol för jämkning till ett skäligt belopp, om äktenskapet har varit kort, eller om det finns andra synnerliga skäl. Där skulle man kunna slänga in otroheten. 

Tycker du inte själv att detta är orimligt, att en person som inte tog med sig någonting in i boet, ska kunna få ut halva den andres förmögehet efter en bevisad otrohet, och sedan leva gott på dessa pengar tillsamans med älskarinnan/älskaren? Jag tycker att det strider mot den allmänna rättsuppfattningen. 

Om en part inte delar med sig av sina pengar under pågående äktenskap, så kan den andra parten gå till närmaste tingsrätt, och få sig tilldömt ett skäligt underhållsbelopp. Så det förfarandet finns redan. Bilfrågan tror jag inte att domstolen tar upp... men det kanske är värt ett försök? Men inget av detta går ändå att jämföra med den kränkning och det svek som en otrohet innebär. 
    *Man måste inte dela med sig av sin förmögenhet under äktenskapet.
    *Din personliga åsikt om lagar, brott och straff är fullständigt irrelevant.  Det är regering och riksdag som stiftar lagar, och något ens i närheten av dina fantasier har någonsin varit på bordet i modern tid.
  • Fossil
    Cathariiina skrev 2023-08-16 11:14:47 följande:
    Nej, men vid äktenskapsskillnaden. Ja om man inte har skrivit förord, då, men många gör inte det för att det kan ses som ett tecken på misstro.

Jodå, så länge som exhustrun regelmässigt fick underhåll tilldömt sig, så vägde man in vem som hade initierat skilsmässan och varför. I alla fall på 1960-talet var det fortfarande så, i Sverige. 

Jag tror för övrigt att vi är på väg tillbaka mot ett mer konservativt synsätt på många sådana frågor, i och med att vi har en stor och växande muslimsk befolkning, som också efterhand erhåller rösträtt.
    Är man så dum så att man inte skriver förord om man sitter på kapital eller annat av högt värde så får man stå för sin egen idioti.  Att det skulle ses som ett tecken på misstro köper jag inte när det gäller vanliga jordnära människor.  För mig vore det självklart oavsett på vilken sida av förmögenhet jag är på.
    Att gnälla över det skulle jag se mer som ett tecken på att något inte står rätt till faktiskt då det skulle få mig att se ut som en lycksökerska.

Sen tror jag att du har fel i din framtidsspaning.  Skulle du ha rätt så hoppas jag att jag guppar runt på havets vågor när det sker.
Svar på tråden Borde otrohet brotts rubriceras?