• EpicF

Vabb för 17 åring?

Anonym (1234) skrev 2023-08-16 14:40:55 följande:
    Ja. Jag vet, kanske var otydlig. 

Okej. Jag tror tyvärr att AS fortfarande kommer ingå i LSS, då enligt myndigheter så är AS=mupp som inte kan någonting. 
    OT, men även om AS omfattas av LSS så innebär det inte att alla är i behov av LSS-stöd eller ens har grava problem av sin AS. 

Ts, du får höra med fk om se godkänner intyget från BUP. Ingen här kan svara på vad fk godkänner för just dig och din dotter. 
  • EpicF
    Anonym (Nej) skrev 2023-08-16 19:23:18 följande:
    Det är ett försök att förklara orden "allvarligt sjuk" för dig som jag ger exempel.
    Det är (tack och lov) som bestämmer vad fk räknar som "allvarligt sjuk". 
  • EpicF
    Anonym skrev 2023-08-17 20:02:04 följande:
    Och hur får man tag i (tack och lov) då?
    Ja du, den som bestämmer om vad är tillåtet eller ej är fk. Enbart fk. Ingen annan. Inte du. Inte anonym (nej). 
  • EpicF

Anonym: Och du förstod inte att det tack och lov är fk som beslutar? Lite udda och märkligt isåfall. 

• EpicF
    Anonym (Autisten) skrev 2023-08-17 21:29:29 följande:

Har du inte ansökt om att kunna vabba längre än till 12 år så kommer de med största sannolikhet neka din ansökan.
    Jag fick söka förlängd VAB för dottern och fick det beviljat, dock har vi hela havet stormar med henne så de vill väl slippa ta hand om henne enligt LSS.

Man kan få det tillfälligt oavsett om man har sökt om förlängd VAB efter 12 år. 
  • EpicF
    Anonym (Autisten) skrev 2023-08-17 22:32:33 följande:
    Då är du inte garanterad att få det, här är de tjuriga som fan och skulle med all sannolikhet neka. Har ju haft mina duster i 12 år redan...
    Beror helt och hållet på situationen man är i med sitt barn. 

Jag fick utan problem vab för min dåvarande 14-åring utan att ha ansökt om förlängd vab efter 12 år. Var inga problem alls att få vab för den specifika situationen vi befann oss i då. 
  • EpicF
    Anonym (Autisten) skrev 2023-08-18 11:09:03 följande:
    Viss skillnad på 14 och 17 dock 
    Ja, det är det. Nu fick jag dock vab när det behövdes fram tills mitt barn var 18. Så egentligen ingen skillnad alls mot ts fall. 
  • EpicF
    Anonym (1234) skrev 2023-08-18 18:56:59 följande:
    Det är redan gjort. Jag har redan blivit påtvingad.
    Innan sa jag: Nej, nej nej, nej, jag vill inte. JAG VILL INTE!!!!!.

Vad hände? Jo, jag blev påtvingad. 
    Du är i din fulla rätt att tack nej till såväl stödinsatser inform av LSS-insatser och till vård. För nej, man kan inte bli påtvingad som myndig person om man inte är i starkt behov av det och inte har insikt själv. Och då har man andra som bistår med att se till att man får det man behöver eftersom man själv inte kan tillgodose sina behov. Är så inte fallet med dig så är det vara att tacka nej. 

All form av LSS-insatser, andra stödinsatser, arbetsterapeut, fysio etc är frivilligt. 
  • EpicF
    Anonym (1234) skrev 2023-08-19 12:08:24 följande:
    Ok, så du vet bättre vad som har hänt i mitt liv, än jag själv?

Jag kommer att avsluta denna diskussion, då den är allt annat än respektfull. 
    Om boendestödet har brutit sig in i din lägenhet och dessutom kommit utan att du har godkänd/tackat ja till boendestöd så ska du polisanmäla för inbrott/egenmäktigt förfarande. 
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2023-08-21 11:42:39 följande:

Jag kommer att ansöka om vab för mitt barn efter att vi varit på mötet imorgon. Chefen kan inte neka vab och jag måste gå eftersom min dotter mår dåligt. 

Jo, din chef kan neka vab och speciellt om fk nekar dig vab. 
Svar på tråden Vabb för 17 åring?