Inlägg från: Anonym (Milla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Milla)

Problem med ny chef

Jag tycker ändå att du ska börja med att prata med henne om det här. Be om ett möte och berätta för henne om hur du känner. Om du märker att hon blir tillmötesgående så kan ni säkert tillsammans förändra situationen.
    Om du däremot märker att hon får taggarna utåt och du inte när fram så avsluta mötet. Sedan bokar du ett nytt men med fler personer med, tex högste chefen, HR, facket tex.

Hoppas det löser sig! Hon känner sig säkert hotad av din kunskap och att du var så omtyckt av tidigare chef och av tidigare kollegor. Kanske finns vibbarna av att många hellre önskat att du var chefen. Det ursäktar såklart inte hennes beteende alls. Hon borde istället se dig som en tillgång. Hon behöver ju inte känna sig hotad för hade du velat ha hennes jobb hade det ju redan varit ditt.

• Anonym (Milla)
    Anonym (H) skrev 2023-08-18 22:26:37 följande:

Tack för kloka ord!

Jag kom på en till sak som är rätt konstig. Jag jobbade jättemycket på en produkt. Det visste hon mycket väl om. Kollegorna tyckte att den blev jättebra. Sedan säger hon att hon har pratat med chefen över henne om att upphandla just en sådan produkt. 

Det gör mig inget men jag förstår inte varför hon lät mig lägga ner så mycket jobb i onödan. Jag misstänker att hon har sagt till chefen över henne att det jag gör inte är tillräckligt bra, trots att kollegorna var jättenöjda, även chefen över henne. 

Du har rätt i att jag borde prata med henne men jag tror att hon kommer att vara tillmötesgående utan att mena det. Det är hennes grej tror jag, att framstå som oförstående och naiv men egentligen är hon rätt taskig.

Det är väldigt svårt att hantera sådana människor. Jag tror att jag måste söka andra jobb faktiskt. Jag är så himla ledsen över det för jag trivs så bra i övrigt. 

Det hade varit en annan sak om jag hade varit dryg och otrevlig men att bli taskigt behandlad för att någon känner sig hotad är så orättvist.

Jag ska fundera över helgen på hur jag går vidare på bästa sätt. 

Finns det någon kollega som reagerat över hennes sätt mot dig?
    Jag tycker ändå att du ska prata med den högre chefen om problemet först. Du ska inte behöva bli mobbad av din chef och ivägdriven när du var där först.
    Din förra chef har ju säkert talat mycket gott om dig och om den högre chefen inte är en idiot så kommer hen förstå vilen tillgång du är på arbetet! 

Svar på tråden Problem med ny chef