Problem med ny chef
Jag gillar verkligen mitt jobb och mina kollegor. Fram till nu har allt gått jättebra och den förra chefen var mycket nöjd med mitt arbete. Hon föreslog till och med att jag borde söka hennes jobb när hon slutade men jag är inte intresserad av att vara chef.
Jag börjar ångra det lite nu för det fungerar inte så bra med den nya chefen. Jag har verkligen försökt vara tillmötesgående på alla vis men det är som om hon har bestämt sig för att ogilla och till och med motarbeta mig.
När hon var ny skrev hon en text som chefen över inte var nöjd med och bad mig korrigera den. Jag tror att hon blev stött av det men det var ju inte min idé och jag kunde ju inte säga nej.
Jag är verkligen inte någon besserwisser som trycker ner folk, tvärtom. Jag har inte så bra självförtroende egentligen, håller mig gärna i bakgrunden och har inget självhävdelsebehov.
Förra chefen engagerade mig i flera områden som egentligen låg utanför mina ordinarie uppgifter. Jag är överkvalificerad för det jobb jag har och förra chefen såg det som en tillgång vilket var inspirerande och kul för mig.
Den nya chefen verkar göra en grej av att hålla mig utanför och undanhålla information. Det blir lite konstigt för mina kollegor eftersom de är vana vid att vi arbetar tillsammans. Vi är en liten arbetsgrupp dessutom. Jag är också rädd att hon säger negativa saker om mig till chefen över henne.
Jag har alltså inte på något sätt varit otrevlig eller försökt hävda mig mot henne. Hon kan däremot pika mig inför de andra och säga saker som ?Alla kan ju inte vara lika duktiga som du?.
Jag vill gärna bidra med det jag kan men nu känner jag att jag måste begränsa mig och hålla tillbaka.
Hon har pratat om att hon lätt blir osäker på sig själv och att vi måste ta hänsyn till det. Samtidigt verkar hon inte tänka på hur jag mår av hennes agerande.
Hon vill gärna bli sedd som empatisk och snäll men hennes beteende mot mig är nästan motsatsen. En gång beskrev hon en tidigare kollega som hon hade svårt för i början och liknade kollegan vid mig. Hon började visserligen gilla kollegan med tiden men ändå, tack för den. Hon är känslosam och spontan medan jag är mer rationell och påläst enligt henne.
Jag vet Inte om det är någon idé att prata med henne om det här, så vad 17 gör man? Hur ska jag bete mig för att hon inte ska triggas av mig?
Jag hamnar ytterst sällan i konflikt med kollegor eller chefer. Jag är snäll och hjälpsam enligt mina kollegor.
Jag vet att hon har haft en tuff uppväxt men det har jag också och den här situationen triggar allt möjligt hos mig men jag agerar inte på det. Jag försöker hitta lösningar i stället för att ta ut det över andra.
Har ni några råd? Just nu tittar jag på andra jobb men jag trivs så himla bra bortsett från chefen.