Problem med ny chef
Nu har vi ju bara din version, men av det du skriver, låter det som den nya chefen inte borde vara kvar. Det borde vara hon som slutar, inte du.
Jag tror att hon är osäker och rädd att bli bortmotad. Därav kontrollbehovet angående kontakterna "uppåt", samt att hon verkar känna sig hotad av dig och andra. Hon är kanske rädd att inte vara bra nog? Att inte duga som chef. Men så hanterar hon denna rädsla på helt fel sätt, vilket får motsatt effekt än den hon hoppas på. I stället för att bli omtyckt, respekterad och en del av gänget, får hon andra att må dåligt.
Detta måste faktiskt genast högre upp. Att du (och kanske andra?) t om funderar på att sluta pga den nya chefen. Det borde vilken arbetsplats som helst se som allvarligt.
Det bästa är förstås att tala med henne först, men risken är stor att hon bara blir defensiv eller förnekar. Eller "låtsas" vara samarbetsvillig som du skriver. Oavsett hur ni lägger fram problemet, kanske det inte går att nå henne. Hur länge har hon varit hos er?
Det största problemet verkar vara att hon har fel attityd och är väldigt osäker. Sånt ändras inte över en natt. Därmed undrar jag om hon ens borde vara chef.
Jag tycker inte att du ska säga upp dig än. Det är inte du som ska behöva flytta på dig. Självklart ska du inte behöva gå omkring och må dåligt, men försök hitta andra lösningar först.