• LMSM

Äggdonation 2023/2024

Livshopp2025 skrev 2025-04-13 13:56:52 följande:

Hej!

Läst igenom det ni skrivit då jag själv står inför valet dubbeldonation eller inget barn. Precis fyllt 46 så är för gammal för att fortsätta på nära geografiskt håll så det innebär också att man behöver väga in resor m.m. (fick i och för sig mailsvar för ett tag sedan från en klinik i Göteborg att de inte har en direkt fast övre åldersgräns men det måste väl vara fel eller?). Har gjort vanlig IVF på Sellmer men ingen av återföringarna har resulterat i positivt testresultat. 

Kollat på OLGA kliniken och fått gott intryck av deras webinar osv men så är det det här med pengarna... Skönt med paketen med pengarna-tillbaka-garanti men då handlar det ju om väldigt stora summor. Väljer man kliniken i Ryssland blir det lite billigare men känns inte rätt att åka dit när världsläget är som det är och då blir det Cypern och då blir det dyrare.
    Hur har ni löst den ekonomiska delen? Har ni betalat med sparpengar eller tagit lån för att finansiera? Vad är era bästa ekonomiska tips i den här processen? Hittills har jag kunnat betala med sparpengar men med IVF tömmer man ju kontot väldigt mycket snabbare än det fylls på...

OLGA erbjuder behandling fram till man fyller 51 men för min personliga del känner jag att min gräns går under detta året, kanske är det då bättre att betala det billigare alternativet och betala för en singelbehandling men inte få pengarna tillbaka om det misslyckas? Hur har ni resonerat?
    Jag har högst troligt en polyp i livmodern som behöver tas bort (har återkommit, togs bort i december) och det ingår om jag väljer OLGA men innebär då ytterligare en resa. Kan göra om hysteroskopin här hemma men å andra sidan sa de på ett webinar att det oftast är bättre att göra på OLGAs klinik då det oftast är något mer som behöver behandlas när man har polyp (t.ex inflammation) och att den som utför operationen gör det med tanke på att livmodern förbereds inför en graviditet medans "vanliga" gynekologer nöjer sig med att behandla patienten, dvs ta bort polypen bäst de kan.

Är inte superinsatt i vilka andra kliniker som finns som är bra, har sett lite tips här i tråden. Borde jag undersöka detta mer eller är OLGA mitt vettigaste alternativ?

Hej,

nu har jag inte gjort donation på Olga men kom precis hem från en ivf hos Olga på Cypern. 
    Som jag förstått det så måste man göra en hysteroskopi på Olga inför återförandet oavsett så det kommer man inte undan.  Jag valde inte garanti paketet då det låter bättre än vad det är. Det finns kryphål för kliniken vilket gör att de i princip aldrig kommer behöva betala tillbaka ( de kan välja att avbryta efter två behandligngar) och då får man betala för dessa ändå. 

Jag har hört om en annan person som gjorde ivf på  IVF spain alicante. De ska också vara bra och är lite lättare att ta sig til. 

Jag kommer själv gå över till donation om detta inte fungerar. Det kommer jag göra på Cypern men på norra sidan på en klinik som gör " tandem". Man behandlas samtidigt som donatorn och så får man de egna embryona om de blir ngt annars donatorns :) 
  • LMSM

Så då var mitt försök över, samtliga embryon stannade på dag 2 förutom ett som nådde hela vägen till 6 celler innan det stannade av,... Så nu är det dags för mig att gå över till donation. Jag har haft det här i tankarna sedan v´förra våren och sedan i höstas har jag varit i kontakt med kliniker på cypern angående donation. Ändå känns det så svårt. Jag känner mig nästan hemsk som sörjer mitt dna så mkt skäms nästan....

• LMSM
    Kronärtskocka skrev 2025-04-16 22:49:45 följande:

Daisy: Hoppas nästa cykel blir bättre så du får försöka.

Always choklad: Lycka till på ultraljudet!

Livshopp2025: Det är väldigt dyrt med fertilitetsvård tyvärr. Först hade jag sparade pengar men efterhand valde jag att låna pengar. Men det finns ju ingen garanti att det lyckas. Så förstår att garantipaket lockar, finns som sagt på fler ställen också. För mig var Olga inget alternativ pga anonyma donatorer (då hade de enbart det) men också många och långa resor vilket blir dyrt. 

Är du i relation eller självstående? Vet att det är betydligt billigare med embryodonation i ex Tjeckien. ( Sedan har jag fortfarande inte riktigt fattat skillnaden mellan dubbeldonation och embryodonation.) 

Så oerhört tungt efter allt slit. Ledsamt att höra. Tillåt dig att sörja. Du har just blivit snuvad på att öht få göra ett näst? sista försök med dina ägg, det är sorgligt.

Det är för många också ett svårt beslut att ta, så du ska inte behöva skämmas. Jag känner igen mig, jag har ett äldre barn som min fd fru burit, och att gå över till donerade ägg var ändå svårt för mig, trots att jag då har ett barn som inte har mina gener som jag älskar. 

Efterhand kändes donerade ägg samtidigt mer hoppfullt. Så mycket större chans än med mina ägg. Vitt första försök med donerade ägg fick jag en kemisk graviditet. Självklart väldigt tung, men jag hann på de få dagarna känna hur glad och tacksam jag var för plusset. Så det lugnade mig inför kommande försök. 

Men jag kan än idag, trots att det slutade lyckligt och jag älskar min dotter, tycka att det är orättvist att inget av mina fyra ägguttag med egna ägg lyckades. Varför just ja liksom? Samtidigt så enormt tacksam över att nu ha en liten sovandes bredvid mig. Alla känslor får finnas bredvid varandra. 

Ja jag trodde nog aldrig i min vildaste fantasi att det skulle kunna gå så här dåligt som det gjort. Det var som att så länge vi gör ivf är det en självklarhet att det kommer gå. 

Ja exakt så, varför just jag? vrf går det för alla andra tillslut men inte för mig... Nu vet jag ju att det inte är så men omkring mig alla jag hört om i min närhet eller folks bekanta mig har det alltid gått för tillslut.

Jag är rädd för alla känslor man känner. En sekund känns det helt okej och nästa får jag nästan panik och alla frågor och rädslor slår till.
    Jag förstår naturligtvis att jag kommer älska ett barn som kommer till från donerat ägg men kommer man känna annorlunda på ngt sätt? Vad tycker folk omkring? kommer de se på mig annorlunda? kommer de tycka synd om mig? Tycka synd om barnet? tänka på att det är någon annans som egentligen är mamma? Hur kommer barnet må?  Kommer jag känna att det inte är mitt helt och fullt? och så sen jäkla sorgen över att det inte är mina gener, jag kommer inte ifrån det men tror det har att göra med att jag alltid alltid funderat på hur mitt barn skulle bli vad skulle den ärva från mig osv osv. Jag är så himla lik både min mamma och pappa och det har alltid varit så kul att få höra. det här är såklart fåniga bagateller i det stora hela det föstår ju jag också men man är ju inte helt rationell i det här hela tiden. 

Jag vet att jag kommer genomgå en donation för det finns inga alternativ för mig. Jag är såklart så ofattbart tacksam för att den här möjligheten finns och utan den vet jag inte vad jag gjort. 
  • LMSM

Läste de här orden i en donationstråd på reddit och älskade dem.

"The hardest decisions of our lives would have been the easiest if only we knew what was waiting for us."

• LMSM
    Björkenli skrev 2025-04-20 04:09:28 följande:

Och vill säga hej igen till alla här som känner igen mig sedan tidigare. 

Jag var tvungen att lämna forumet efter att Sellmer så att har inte fick fortsätta vara patient där, det blev för jobbigt att läsa om andra som fick bra hjälp via äggdonation där, och jag var precis i processen att börja bli erbjuden donatorer där och så fick jag mattan ryckt under mig ..
    Kände att hela världen borde bojkotta Sellmer när de behandlade en patient så dåligt som de behandlade mig. 
    Det var verkligen en stor kris för mig, jätte, jättejobbigt var det 

Nu har jag kommit över det så menar inte att diskutera de igen, ville bara förklara en gång varför jag har tvungen att ta en paus från forumet. Det blev alldeles för jobbigt. 

Nu är det 9 dagar sedan embryo transfer, första, med donerat ägg. 
    Plussade 7 dagar efter på testa tidigt. 

Det känns helt overkligt. Inte hunnit fatta. 
    Måste testa flera dagar innan jag vågar tro. 
    Men med donerade ägg är det ju också mycket mindre risk för missfall, men klart att det kan hända. 

Jag fick 5 embryo av hög kvalitet på 3 embryo garantin, då är en enorm trygghet att veta att försök till syskon finns!

Eg skulle jag vilja att något av embryona kunde få till någon som vill göra embryo donation i Stockholmsområdet, för att det vore så coolt om barnet fick ett jämnåriga helsyskon hehe. Tanken på att någon annan ensamstående mamma kunde ha ett barn som blir helsyskon till mitt barn så att de kunde leka ihop och så känns så häftig. Vet inte om man ens får göra så. 
    Det var bara en tanke jag fick när jag plussade, för sannolikheten är ju så liten att jag behöver 4 embryo för ett till barn..

Ja det är många tankar som snurrar när man plussar..
    Men ja, jag tror nog inte på det än riktigt. För bra för att vara sant. 

Jag hade världens äventyr på Cypern förresten,  då jag tog in kattungar som låg på trottoaren mitt i stan. Matade med nappflaska hela natten. Tog till cat rescue. 1 dog, men 2 överlever. Lärde känna en svensk ung tjej där vid fb grupp för katter på Cypern och vi satt uppe den natten tillsammans och försökte hålla de små liven vid liv. 

Hej! Å vad jag tänkt på dig och undrar hur det gått. Stort grattis till ditt efterlängtade plus, så glad att höra att det gått bra för dig. helt fantastiska nyheter! 
  • LMSM

min Syster kommer donera till oss.
    det känns rätt oå alla sätt. förstår att allas familjesituationer ser annorlunda ut men hon är den absolut bästa och klokaste människan på jorden så det finns inga tveksamheter till att hon skulle känna att det var hennes barn. 

Sjölv ser jag inga problem med att det är hennes och inte en enda känd donator heller . det bara känns positivt att hon tom kanske kommer älska barnet lite mer på det sättet :) ju mer kärlek ett barn får desto bättre tänker jag :)

och barnet kommer veta vart den kommer ifrån och ha det nära sig. Dessutom delar vi ju DNA . För mig är det det absolut bästa i den här situationen. jag känner mig för första gången på väldigt väldigt länge lite hoppfull igen med en ysyn på framtiden. min syster har på ritkigt räddat mig Och jag kunde inte vara med tacksam än vad jag är över hennes osjälviska handling. 

• LMSM
    LMSM skrev 2025-05-11 11:57:14 följande:

min Syster kommer donera till oss.
    det känns rätt oå alla sätt. förstår att allas familjesituationer ser annorlunda ut men hon är den absolut bästa och klokaste människan på jorden så det finns inga tveksamheter till att hon skulle känna att det var hennes barn. 

Sjölv ser jag inga problem med att det är hennes och inte en enda känd donator heller . det bara känns positivt att hon tom kanske kommer älska barnet lite mer på det sättet :) ju mer kärlek ett barn får desto bättre tänker jag :)

och barnet kommer veta vart den kommer ifrån och ha det nära sig. Dessutom delar vi ju DNA . För mig är det det absolut bästa i den här situationen. jag känner mig för första gången på väldigt väldigt länge lite hoppfull igen med en ysyn på framtiden. min syster har på ritkigt räddat mig Och jag kunde inte vara med tacksam än vad jag är över hennes osjälviska handling. 

Ska stå ser inga problem med att det är hennes och inte en okänd donator.

och hoppfull igen med en positiva syn på framtiden. 
  • LMSM
    Hej allihopa!

Jag undrar lite hur ni tänker inför en återföring. Jag kommer ju använda donerade ägg den här gången och har efter min senaste misslyckade ivf börjat träna och främst springa igen. Försöker att inte springa så långa sträckor men 5 km 3-4 gånger i veckan. Det är min go to och jag mår verkligen bra av det och när jag mått dåligt har det alltid fått mig att må bättre. Iom iver senaste 2,5 året och att jag inte velat köra för mkt cardio och stressa kroppen sp har jag inte sprungit ngt men är så trött på att leva så nu så tänkte att eftersom det inte är mina ägg så bör det vara okej? Eller gäller det även att inte köra cardio inför en återföring? får kroppen svårare att ta emot ett embryo då? 

lite ångest om det skulle ha någon negativ påverkan inför en återföring 
  • LMSM
    Björkenli skrev 2025-05-24 10:32:54 följande:

Och lmsm- spännande att din ET närmar sig också!!!

För mig var det närmast overkligt att veta att efter ET skulle det vara hela 50% minst,  chans till att få positivt test. Det gick bara inte att få in, att med 50% sannolikhet skulle jag kunna ha ett barn 9 månader efter ET!
    Det är så stort det vi gör, så omvälvande... Och mirakulöst att det ens går Glad
    Håller tummarna för dig. 

Ang din fråga så håller jag med om att kolla med din klinik. 
    En av läkarna jag hade sa att jag inte skulle dansa lindy hop efter ET, en annan läkare sa en annan gång att hon alltid sa till sina patienter att leva precis som vanligt...Så vida, sa hon,  att man inte alltid skulle gå och gräma sig för att ett ev missfall kunde bero på att man joggade..  om  man trodde man skulle känna så,sa hon,  så Tibble hon det var anledning att dra ner 

Ja så spännande. Nu är det dock et tag kvar till återföring men stimuleringen börjar om ca 2 veckor. Sen blir det att testa embryona så återföringen kommer inte vara försent tidigast månadsskiftet juni/juli. Jag tänker nog inte springa och träna efter återföringen men tänkte nu innan fram tills dess. SÅ trött på att levasom jag gjort senaste 2,5 åren och vill göra saker jag mår bra av nu hehe

hur mår du? Har du hunnit smälta allt och mår du bättre?:) 
  • LMSM

Nu är äggplocket gjort. 

19 ägg 16 mogna 12 befruktade. Bara att vänta tills dag fem. Känns inte riktigt som när det var mina egna ägg men såklart fortfarande en sjuk oro om jag tänker på att det kan gå fel. Blir det ingenting nu vet jag inte vad vi gör. Hur många befruktade ägg har ni haft? 

• LMSM

I lördags dag fem fick vi veta att vi hade 5 stycken hatching blastocyst som skickades på testing. Så 5 av 12 befruktade som ser ut att vara av väldigt bra kvalitet då de börjat komma ur sitt skal dag fem. 

Jag känner mig inte lika glad som jag vet att jag hade gjort om det varit mina egna ägg som blivit blastocuyster vilket oroar mig. Hur har ni ni känt? Vi känner oss väldigt väldigt lättade dock då vi haft extrem ångest över hur vi ska göra om det inte skulle gå nu men jag har svårt att ta in det ändå. Har ni upplevt liknande?

Jag tror att det kan bero på att det är en rätt onaturlig process och jag själv inte alltid har varit delaktig den här gången. Alla andra gånger så har vi ju tillsammans tagit alla miljoner sprutor och åkt på kontroller och äggplock men den här gången har jag iten gjort någonting förutom att titta på. 

• LMSM

Av våra 12 befruktade ägg så var det 5 kläckande blastocyster dag 5. Fyra av de kom tillbaka normala och en hade kromosomavvikelser. Inte så många som jag tänkte att ngn ung person utan nedsatt fertilitet skulle ha. 

• LMSM

Hej Allihopa, 
    tog en paus under semestern men är nu tillbaka och har satt igång med återföringsprotokollet idag. Var på ultraljud imorse fyra dagar sedan min mens började och har precis tagit min första tablett östrogen tror jag att det är. :)

vågar inte ens tänka på om den här återföringen skulle misslyckas men jag är hoppfull. Var ändå kläckande blastocyster som kom tillbaka bra efter testing 

hoppas att det går bra för alla andra

• LMSM

Hej på er. 

Jag påbörjade ju min behandling inför återföring i augusti. Allt såg super ut och på ultraljudet dag 10 fick jag info om att börja med "vaginala tabletten"

Efter att ha tagit den (och annan tablett oralt sedan första ultraljudet) i tre dagar så höjdes min temperatur en morgon och jag skrev till min kontaktperson som ger mig all info ord et kunde hända när jag tog den vaginala tabletten. Fick info att jag INTE skulle ha börjat med den tabletten ännu och fick avbryta hela behandlingen. Skulle då åkt ner för återföring några dagar senare hade köpt flyg och boende och var så glad. nyligen skulle jag ha tagit det lilla piller som jag tagit oralt även vaginalt men det var jäkligt odtyligt, jag räknade med att det var den enda vaginala tabletten jag hade som hon menade. SÅ ja fick avbryta mitt försök och vhar varit helt knäckt. Jag anklagar såklart mig själv, jag borde bara ha frågat. Men hon borde också ha varit betydligt tydligare, kanske skickat ett schema. Hon har under hela processen varit väldigt rörig och ändrat mediciner samma dag inför båda äggplock och återföringar. Väldigt gullig person men tror hon har alldeles för mkt att göra. Nu har jag ätit p piller fram till idag och kan förhoppningsvis båröja ny behandling inför återföring om några dagar om allt ser bra ut. 

• LMSM
    Always choklad skrev 2025-09-05 20:34:34 följande:
    Hej
    Låter krångligt. 
    Var går du någonstans. Har de nån administrativ sektion du kan kontakta. De vill säkert behålla dig där. Hör om du kan boka kontaktperson. Så skulle jag gjort.
    Hela tiden be om och få saker skriftligt. Acceptera inte muntligt utan åtminstone sms eller mejl så du kan titta på efter samtal. Det är så mycket som rullar runt i huvudet och många tabletter är det. Jag har också gjort fel. Den gången fick jag inte avbryta men var helnojjig sen dess och dubbelkollat dubbelkollat. Tycker inte du ska lasta dig själv för hårt. De måste vara lyhörda och tydliga i sin kommunikation. 
    tack! Jag har en kontaktperson som är läkarens högta hand men tror hon har alldeles för mkt att göra verkar bara vara hon som är ansvarig för alla patienter och ja det blir väl lätt så här då men den här gången har jag varit övertydlig och frågat tusen gånger om det är korrekt och krävt samtal istället för whatsapp för att undvika missförstånd hehe. Dock svårt stt göra allt i tid när man får provsvar sent som skickas till kliniken som svarar hur jag ska börja nästa morgon mitt i natten och jag vill få förtydligande innan jag tar ngt aja försöker glömma allt som varit och är nu inne på nästa överföring som är på min  onsdag om allt fortsätter som det ska 
  • LMSM

Hej! 

så kul att att höra från dig björkenli! Jag förstår att det är svårt att ta in men samtidigt kanske man väl börja förstå när magen växer tänker jag  ?

jag hade åyerföring av en perfekt kläckande blastocyst förra veckan. Igår testade jag med testa tidigt och det var helt vitt. till det plötsligt dök upo en suuuuupetunn linje som knappt gock att se och det var nog stramt utanför 5 min tiden. Testade igen på kvällen och samma ska hände då. Tänkte på morgonen att det måste vara positivt för så har Jag aldrig någonsin fått. Den på kvällen började jag läsa om spänsteci och skuggor och tänkte jaha var väl det då! Sen idag köpte jag ett glest blue ultratidigt smed text. Gravid!! kan helt ärligt inte ta in det trodde jag skulle vara gladare men mest såklart extrem jäkla lättnad. Gråt av panik när jag trodde det var negativt igår. gud alltså nu händer det. Äntligen !

mår ganska konstigt men trodde det berodde på den sjuka mängden hormoner jag tar. Prolutex injektioner estrofem cyclogest clexane. Trodde det var dem som gav alla sjuka biverkningar men kanske är en blandning hehe 

• LMSM
    Björkenli skrev 2025-10-02 23:31:43 följande:

Ja det är läkaren som kryssar för om det ska vara inom högkostnadsskyddet eller inte. 

Vissa mediciner går aldrig att få inom högkostnadsskyddet oavsett hur läkaren kryssar,  som prolutex som Olgakliniken ordinerar ..

Behövde också ta i rumpan när jag hade slut på prolutex och fick ta annan tillfälligt innan prolutex kom in. 

Fy vad jag avskydde att sticka den tjocka nålen i rumpan dvs i sätesmusken. Jag la mig på mage på golvet så att jag inte skulle ha någonstans att ramla om jag svimmade..

Inte klokt allt man gjort för att bli gravid...

Men nu ligger jag här i v28 och ska försöka somna men det är som en torktumlare i magen.  Lillkillen som passar på att vakna lagom till att jag ska sova :D

SÅ konstigt det hr med medicinen. Jag fick också prolutex utskrivet och när jag skule hämta ut sa de att det inte ingick i högkostnad så jag fick betala. Nu har jag precis beställt två nya paket som jag betalade ca 250 kr styck för Dvs de ingår helt plötsligt i högkostnadsskyddet? förstår ingenting haha. 

Ja verkligen helt sjukt vad man gjort för att bli gravid. tusentals nålaroch konstiga hormoner allt från behandling till prostatacancer och klimakterimediciner. Så trött på det men snart slipper vi :) hur länge behövde du ta prolutex osv? gör så ont i magen after bara 1 vecka och stora tjocka hårda knölar och kan inte sprida ut dem för har bara fett på ett enda ställe på magen. Läst att man brukar ta tio veckor och förstår helt ärligt inte hur det ska gå till! 
  • LMSM
    Anonym (Daisy) skrev 2025-10-05 10:45:08 följande:

Vi gjorde vår 4e transfer (nu med ny donator) den 30 sep och plussade på sticka igår på RD 4, äntligen!! Visste redan på RD 3 att det tagit sig då det kändes så oerhört tydligt i kroppen, men det var först idag när jag fick ?gravid? på digitalt som sambon vågade tro på det. 

Har haft en tydlig stegring på test mellan idag och igår så än så länge känns det positivt, hoppas nu bara den stannar kvar? Min 10:e graviditet så hoppas det blir 10:e gången gillt!

Grattis!!! :) vi är så nära i tiden! bara ngn vecka mellan oss :) så roligt! 

Wow 10 graviditeter ! Har alla avslutats? Så otroligt kämpigt :( 
Svar på tråden Äggdonation 2023/2024