Äggdonation 2023/2024
Hej!
Läst igenom det ni skrivit då jag själv står inför valet dubbeldonation eller inget barn. Precis fyllt 46 så är för gammal för att fortsätta på nära geografiskt håll så det innebär också att man behöver väga in resor m.m. (fick i och för sig mailsvar för ett tag sedan från en klinik i Göteborg att de inte har en direkt fast övre åldersgräns men det måste väl vara fel eller?). Har gjort vanlig IVF på Sellmer men ingen av återföringarna har resulterat i positivt testresultat.
Kollat på OLGA kliniken och fått gott intryck av deras webinar osv men så är det det här med pengarna... Skönt med paketen med pengarna-tillbaka-garanti men då handlar det ju om väldigt stora summor. Väljer man kliniken i Ryssland blir det lite billigare men känns inte rätt att åka dit när världsläget är som det är och då blir det Cypern och då blir det dyrare.
Hur har ni löst den ekonomiska delen? Har ni betalat med sparpengar eller tagit lån för att finansiera? Vad är era bästa ekonomiska tips i den här processen? Hittills har jag kunnat betala med sparpengar men med IVF tömmer man ju kontot väldigt mycket snabbare än det fylls på...
OLGA erbjuder behandling fram till man fyller 51 men för min personliga del känner jag att min gräns går under detta året, kanske är det då bättre att betala det billigare alternativet och betala för en singelbehandling men inte få pengarna tillbaka om det misslyckas? Hur har ni resonerat?
Jag har högst troligt en polyp i livmodern som behöver tas bort (har återkommit, togs bort i december) och det ingår om jag väljer OLGA men innebär då ytterligare en resa. Kan göra om hysteroskopin här hemma men å andra sidan sa de på ett webinar att det oftast är bättre att göra på OLGAs klinik då det oftast är något mer som behöver behandlas när man har polyp (t.ex inflammation) och att den som utför operationen gör det med tanke på att livmodern förbereds inför en graviditet medans "vanliga" gynekologer nöjer sig med att behandla patienten, dvs ta bort polypen bäst de kan.
Är inte superinsatt i vilka andra kliniker som finns som är bra, har sett lite tips här i tråden. Borde jag undersöka detta mer eller är OLGA mitt vettigaste alternativ?
Läser det du skriver.
Vi skulle börja med Olga när det var dags men då kom kriget jag skulle dit i juni och om jag ej minns helt fel startade kriget ca en månad innan.
Jag var helt utom mig, men kollade på olika trådar och hittade ett likvärdigt alternativ med garanti paket även.
Instituto Bernabeu. Finns i Spanien och Italien. Jag går i Mallorca. Provade med egna embryon via deras garanti paket och sedan 2 omgångar med donerade ägg som även gick att använda i garantipaketet så fick en sista chans att prova med mina egna då var jag 41-42 - På andra försöket tog det sig. Har en dotter på 20 månader nu. Man har videomöten med kliniken och sedan gör man för och efterkontroller på lokal klinik och de assisterar med recept skrivning så man kan hämta ut på apoteket här i Sverige. Viss med är billigare där men högkostnadsskyddet gör att det snabbt blir billigt med medcinerna hemmavid. Är egentligen endast själva transfern de gör på en själv men de kan givetvis bistå med andra saker med. Enda som skiljer sig är att det är anonym donation pga lagstiftning i Spanien. Är precis som Olga många kriterier man skall gå igenom om man skall ha genom garantiprogram så innebär en del prover men det gör det oavsett vilken väg man väljer och gå via IVF donerade eller egna ägg. Vi är inne på syskonförsök nu med de vi har kvar i frysen.
Ang pris kan jag i efterhand säga att det nog var billigare med garantipaketet än allt jag lagt ut genom åren på resor, boende hit och dit samt gynekologi undersökningar och all medecin. Varit en halvtidstjänst att göra denna resa lätt.
Du kan ju prova höra dig för i alla fall och se vad du får för känsla.