• Björkenli

Äggdonation 2023/2024

Kronärtskocka 

Men jösses vilken otur, med två missfall med äggdonation. Och vilken resa du gjort för att få din 1 åring Hjärta
    Ställer samma fråga till dig som till Choklad: vill du berätta hur det har känts för dig att få barn med hjälp av äggdonation? Första tiden,  nu? 

Va fint också att du fick embryo till frysen sista gången. Vill du skaffa fler barn tror du?

På Olgakliniken där jag gjorde har de 3 embryo garanti, som jag köpte.  Men vill man ha baby garanti är det ett annat paket som kostar mycket mer. 

• Björkenli

Tack Choklad, 

Vad fint att höra Hjärta

Fantastiskt.  Kan på något sätt känna igen mig i känslan att man inte minns hur det var före något stort hände..

Som du säger, när man väl fått sitt barn borde man ju känna som du beskrev.. att om resan dit gått till på något annorlunda sätt, så hade man ju inte haft just den personen framför sigHjärta

Ska bli riktigt spännande att lära känna personen som jag bär på..... tänk att om ett år ungefär kommer jag ha en 5 månaders typ... dvs om allt fortsätter gå bra förstås...!
    Helt omöjligt att föreställa sig, när man inte har haft barn tidigare och gör detta ensam..

• Björkenli

Ja det borde vara omvälvande för alla att få speciellt det första barnet..
    När jag skrev att det är svårt att föreställa sig speciellt som ensamstående tänkte jag på faktumet att bli gravid utan att ha en partner och inget sexliv. Kan tänka mig att om jag haft en partner, även om graviditeten skulle ha uppstått via ivf,  så skulle man iaf ha varit fysiskt nära någon..Så kanske en graviditet inte skulle kännas fullt lika abstrakt.. Men kanske hade känts lika abstrakt även om jag hade haft ett sexliv, vem vet. ..

• Björkenli
    Anonym skrev 2025-05-11 12:08:38 följande:

Att kvinnor ens utsätter sig frivilligt för att donera ägg är för mig obegriplit.
    Men tur att de finns, inget skulle få mig att göra det. Absolut inget.

Jag kände så när jag var yngre.  Tanken på att ha genetiska barn där ute som jag inte skulle få veta om eller få ta hand om själv kändes totalt otänkbart. Nu när jag inte kommer få några genetiska barn alls dock, så känner jag att jag mycket hellre hade velat ha biologiska barn där ute som jag hade kunnat träffa,  eventuellt, när de blev myndiga. Mycket hellre än att inte ha några biologiska barn alls.
  • Björkenli
    Anonym (Intresserad) skrev 2025-05-11 08:41:48 följande:

Jag är intresserad av att göra äggdonation men ännu inte tagit kontakt eller beslut. Fyller 46 i oktober så har inte mycket tid på mig. Bor i Mellansverige. 

Jag undrar hur man går tillväga om det ska bli billigt och smidigt. Då jag är blond och blåögd är jag mest intresserad av kliniker i Norden och har tänkt på Finland och Helsingfors då jag är halvfinsk. Men frågan är om det finns några samarbetspartners i närheten av t.ex. Stockholm så man inte behöver åka till kliniken för ultraljud och att det är omständigt med resorna. 

Dessutom undrar jag vad som krävs för att göra äggdonation. Är det i Sverige svårare att bli beviljad det t.ex. psykologisk utredning? Vad krävs gällande vikten? Jag väger cirka 7 kilo från normalt bmi. Någon som vet? 

Jag har inte haft kontakt med någon svensk klinik ang ÄD.
    Men i Danmark var det väldigt lätt att få bli godkänd för detta.  Olika kliniker har olika väntetid. 

Jag är också blond och ville därför ha en skandinavisk donator egentligen som första hand.

Men trots det tog jag tillslut Olgakliniken, eftersom de erbjuder vuxenbilder... 
    Det var en så stor trygghet för mig att ha sett hur personen ser ut som vuxen. 

De har en del blonda där också,  men förstås inte så stor andel.

Donatorn jag valde skulle jag beskriva som i gränslandet mörk blond/ljus brunett.

Men jag valde en blond dansk spermadonator så min förhoppning då var att barnet ändå skulle se skandinaviskt ut som helhet. 

Äggdonatorn har också blåa ögon och inte typiska slaviska drag alls så tror det blir jättebra. 

(Valde henne pga personligheten och inte utseendet, bara för att förtydliga. Men att se vuxenbilder var ändå en trygghet för mig).

Jag väger också ca 7kg mer än jag borde för ett hälsosamt bmi tyvärr numera.. ingen har kommenterat det alls. Påverkar inte chansen att bli gravid. 
  • Björkenli
    LMSM skrev 2025-05-11 11:57:14 följande:

min Syster kommer donera till oss.
    det känns rätt oå alla sätt. förstår att allas familjesituationer ser annorlunda ut men hon är den absolut bästa och klokaste människan på jorden så det finns inga tveksamheter till att hon skulle känna att det var hennes barn. 

Sjölv ser jag inga problem med att det är hennes och inte en enda känd donator heller . det bara känns positivt att hon tom kanske kommer älska barnet lite mer på det sättet :) ju mer kärlek ett barn får desto bättre tänker jag :)

och barnet kommer veta vart den kommer ifrån och ha det nära sig. Dessutom delar vi ju DNA . För mig är det det absolut bästa i den här situationen. jag känner mig för första gången på väldigt väldigt länge lite hoppfull igen med en ysyn på framtiden. min syster har på ritkigt räddat mig Och jag kunde inte vara med tacksam än vad jag är över hennes osjälviska handling. 

Jätteskönt att du känner att det valet känns så rätt. 
    Fantastiskt av din syster :)
    Det blir nog jättebra det här. Hjärta
  • Björkenli
    Anonym skrev 2025-05-12 16:40:06 följande:
    Min anledning är att jag inte skulle utsätta mig för all smärta som ingreppet innebär, båda innan och under själva ingreppet
    Jaha!

Tänkte inte på det eftersom jag inte tyckte det var något att tala om alls.
    I de flesta länder verkar de ju göra äggplock i lätt narkos också så då känns ingenting. 
    För mig kändes ett lätt stick av bedövningen. 
  • Björkenli
    Anonym (Daisy) skrev 2025-05-12 21:07:45 följande:
    Jag har tagit blodprov vid tidigare graviditeter men ibland har det tagit fem dagar att få svar så gör bara det om jag redan vet att jag är gravid för att kolla hcg nivån, skulle aldrig orka vänta så länge i ovisshet vill ju veta nu direkt helst!
    Dag 4 är alldeles för tidigt.
    Du kommer inte veta säkert ändå förrän du testar på ett datum som faktiskt med säkerhet kan utesluta graviditet om det är negativt. 

Jag testade testa tidigt dag 8 när jag fick positivt. 
  • Björkenli

När jag läste på vad det ca dag 9- 10 som de testa tidigt skulle börjar bli säkra.
    Visst går det att testa positivt dag 6 men det är inte förändrats dag 10 du kan vara säker på att ett negativt test nog stämmer. 

Håller tummarna för dig!!

Vet hur stressigt det är. 

• Björkenli

Apropå stressigt. 

Igår var det blod i trosskyddet jag precis satte dit. Och jag blev förstås väldigt stressad. En del färsk blod på fingret!! Och hade precis tagit  vaginalt progesteron. 
    Tänkte ju direkt att ok,  det blev missfall.. jag som tänkte att jag var hyfsat safe nu när jag gått in i v8...
    Men så såg jag att had har skurit mig på fingret och att jag blödde från själva fingret!!!

Men va mycket känslor som kom innan jag insåg det..

Men det kändes skönt sen att då känna att det verkligen känns bra detta.  Jag var ju så ambivalent till vad sjutton jag nu kände i början där när jag var sjuk! Va så mycket känslor...
    Nu kändes det helt uppenbart att det vore väldigt tråkigt med abort...

Att liksom få börja om igen... Har ju redan kommit 8 v nu.. skulle ta så lång tid att komma hit igen... alla förberedelser... Cypern.. 
     Så jag var otroligt tacksam att det ännu inte find tecken på missfall. 

Svar på tråden Äggdonation 2023/2024