Anonym (Intresserad) skrev 2025-05-11 08:41:48 följande:
Jag är intresserad av att göra äggdonation men ännu inte tagit kontakt eller beslut. Fyller 46 i oktober så har inte mycket tid på mig. Bor i Mellansverige.
Jag undrar hur man går tillväga om det ska bli billigt och smidigt. Då jag är blond och blåögd är jag mest intresserad av kliniker i Norden och har tänkt på Finland och Helsingfors då jag är halvfinsk. Men frågan är om det finns några samarbetspartners i närheten av t.ex. Stockholm så man inte behöver åka till kliniken för ultraljud och att det är omständigt med resorna.
Dessutom undrar jag vad som krävs för att göra äggdonation. Är det i Sverige svårare att bli beviljad det t.ex. psykologisk utredning? Vad krävs gällande vikten? Jag väger cirka 7 kilo från normalt bmi. Någon som vet?
Jag har inte haft kontakt med någon svensk klinik ang ÄD.
Men i Danmark var det väldigt lätt att få bli godkänd för detta. Olika kliniker har olika väntetid.
Jag är också blond och ville därför ha en skandinavisk donator egentligen som första hand.
Men trots det tog jag tillslut Olgakliniken, eftersom de erbjuder vuxenbilder...
Det var en så stor trygghet för mig att ha sett hur personen ser ut som vuxen.
De har en del blonda där också, men förstås inte så stor andel.
Donatorn jag valde skulle jag beskriva som i gränslandet mörk blond/ljus brunett.
Men jag valde en blond dansk spermadonator så min förhoppning då var att barnet ändå skulle se skandinaviskt ut som helhet.
Äggdonatorn har också blåa ögon och inte typiska slaviska drag alls så tror det blir jättebra.
(Valde henne pga personligheten och inte utseendet, bara för att förtydliga. Men att se vuxenbilder var ändå en trygghet för mig).
Jag väger också ca 7kg mer än jag borde för ett hälsosamt bmi tyvärr numera.. ingen har kommenterat det alls. Påverkar inte chansen att bli gravid.