• Anonym2023

    Tips koffeinfritt kaffe och te?

    Gravid och kaffeälskare. Men pga missfall i bagaget vill jag undvika koffein helt nu. 

    Eftersöker därför era tips på det godaste koffeinfria kaffet och även téer (specifika sorter). 

  • Svar på tråden Tips koffeinfritt kaffe och te?
  • Aliona

    Rooibos! Det innehåller dessutom järn och andra mineraler och är så gott! 

  • Jemp
    Aliona skrev 2023-08-19 07:34:26 följande:

    Rooibos! Det innehåller dessutom järn och andra mineraler och är så gott! 


    Älskar rooibus. Försiktighet rekommenderas dock som gravid enligt livsmedelsverket.
  • Themis

    Friggs Rooibos blåbär tycker jag är jättegott.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • flygrl

    @TS: Då du är gravid bör du ju som Jemp påpekade undvika rooibos nu men annars är det ett underbart gott te helt utan tein/koffein (kommer inte från tebusken!). Finns många goda smaksatta varianter av rooibos. Kanel/grädd från Bönor & blad har jag hemma just nu men gillar också Lidls goda och prisvärda olika varianter: vanilj, orange, karamell och naturell. Lord Nelson heter deras märke.

    Finns många goda örtteer som mintte, ingefära/citron osv. som också är tein-/koffeinfria. Och så förstås koffeinfritt kaffe. Själv kör jag mest med snabbkaffe med koffein men när jag inte fixar koffeinet pga ångestpåslag dricker jag Nescafé Gold koffeinfritt som smakar utmärkt. 😊

    Om diverse örtteer eller koffeinfritt kaffe är ok för gravida vet jag faktiskt inte så kolla det först vetja! 😉

  • Maymom
    flygrl skrev 2023-08-19 23:03:08 följande:

    @TS: Då du är gravid bör du ju som Jemp påpekade undvika rooibos nu men annars är det ett underbart gott te helt utan tein/koffein (kommer inte från tebusken!). Finns många goda smaksatta varianter av rooibos. Kanel/grädd från Bönor & blad har jag hemma just nu men gillar också Lidls goda och prisvärda olika varianter: vanilj, orange, karamell och naturell. Lord Nelson heter deras märke.

    Finns många goda örtteer som mintte, ingefära/citron osv. som också är tein-/koffeinfria. Och så förstås koffeinfritt kaffe. Själv kör jag mest med snabbkaffe med koffein men när jag inte fixar koffeinet pga ångestpåslag dricker jag Nescafé Gold koffeinfritt som smakar utmärkt. 😊

    Om diverse örtteer eller koffeinfritt kaffe är ok för gravida vet jag faktiskt inte så kolla det först vetja! 😉


    Örtteer (örter överlag, utöver för vanlig matlagning) bör undvikas tyvärr. Ingefära har nyligen kommit på listan över sånt som ska ätas med försiktighet tex.

    Det ska finnas koffeinfritt te men man får nog kolla på teaffärer, jag har inte hittat i vanlig butik.
    Vitt te tror jag inte innehåller koffein heller, eller åtminstone minimalt med det.
    Jag har druckit grönt och vitt te under graviditeten, och inte låtit det gröna dra så länge som jag brukar.
  • Frusan

    Håller med här ovan, koppars 🤩 så gott! Om du har något lokalt kaffeställe så kan även de ha koffeinfria bönor som de maler på plats och det blir väldigt gott det med. Passa på att fråga hur de tar bort koffeinet, en del använder vatten om jag förstått det rätt och andra använder kemikalier som inte är så kul 😟

    man ska ju tydligen inte dricka ört/roobios, men när jag var in en sväng på förlossningen för någon vecka sen med sammandragningar som inte gav sig så fick jag just roobius där. Det var ju lite konstigt 😝

  • flygrl
    Maymom skrev 2023-08-20 00:55:17 följande:
    Örtteer (örter överlag, utöver för vanlig matlagning) bör undvikas tyvärr. Ingefära har nyligen kommit på listan över sånt som ska ätas med försiktighet tex.

    Det ska finnas koffeinfritt te men man får nog kolla på teaffärer, jag har inte hittat i vanlig butik.
    Vitt te tror jag inte innehåller koffein heller, eller åtminstone minimalt med det.
    Jag har druckit grönt och vitt te under graviditeten, och inte låtit det gröna dra så länge som jag brukar.
    Ok, bra du har koll. För här handlade det ju om just en gravid TS som vi ju inte vill ska dricka nåt olämpligt. 👍😉

    Jag brukar handla te på Bönor & blad som man också kan beställa online ifrån om man inte bor i Stockholm m.fl. storstäder. Såg att dom har koffeinfritt Earl Grey som ju är smaksatt svart te https://bonorochblad.se/products/koffeinfri-earl-grey?_pos=3&_sid=8e1dacb7e&_ss=r&variant=34916590026908

    och koffeinfritt kaffe 
    https://bonorochblad.se/products/gringo-single-origin-sleepy-gringo-250-gr?_pos=1&_sid=8e1dacb7e&_ss=r
  • flygrl
    Frusan skrev 2023-08-20 11:15:15 följande:

    Håller med här ovan, koppars 🤩 så gott! Om du har något lokalt kaffeställe så kan även de ha koffeinfria bönor som de maler på plats och det blir väldigt gott det med. Passa på att fråga hur de tar bort koffeinet, en del använder vatten om jag förstått det rätt och andra använder kemikalier som inte är så kul 😟

    man ska ju tydligen inte dricka ört/roobios, men när jag var in en sväng på förlossningen för någon vecka sen med sammandragningar som inte gav sig så fick jag just roobius där. Det var ju lite konstigt 😝


    Va märkligt du fick rooibos på förlossningen. Du frågade inte hur det kom sig? 😮

    Koppar gör gott kaffe. Har aldrig druckit deras koffeinfria men däremot beställt vanligt kaffe dvs. med koffein därifrån som smakade väldigt gott. 👍
  • trollhona

    Rooibos Skogsglänta från Arvid Nordqvist. Supergott.
    Skogsglänta (arvidnordquist.se)
    Du kan också uppsöka någon tebutik om du har i närheten och be att få provdofta deras utbud, då kan du få en idé om vad du gillar, säg att du vill ha koffeinfritt så brukar de hjälpa till.

  • Nattviol

    Zoegas har ett gott koffeinfritt kaffe, finns iaf på ICA Maxi där vi bor, men inte på Willys exempelvis. 

    Köp Zoégas koffeinfritt malet kaffe hos oss | Nybryggt.nu

  • Frusan

    Flygrl: Nej jag gjorde aldrig det, dom hade det ganska struligt den kväll jag var där med en förlossning som slutade i akut kejsarsnitt och andra som larmade hela tiden på sina rum så jag fick en bricka med fika av en personal som kom förbi lite snabbt och såg inte förrän jag skulle göra oordning tekoppen att det var roobius. googlade och såg att enstaka koppar inte var någon fara. Men tänkte att jag skulle kolla det med dom om jag åker in något mer innan förlossningen.

  • flygrl
    Frusan skrev 2023-08-21 18:29:13 följande:

    Flygrl: Nej jag gjorde aldrig det, dom hade det ganska struligt den kväll jag var där med en förlossning som slutade i akut kejsarsnitt och andra som larmade hela tiden på sina rum så jag fick en bricka med fika av en personal som kom förbi lite snabbt och såg inte förrän jag skulle göra oordning tekoppen att det var roobius. googlade och såg att enstaka koppar inte var någon fara. Men tänkte att jag skulle kolla det med dom om jag åker in något mer innan förlossningen.


    Ok, jag förstår. Får du veta nåt mer kan du väl uppdatera här i tråden?! 😉
  • RaYzLeR

    Koffeinfritt kaffe är väl lika meningslöst att dricka som alkoholfri öl?

    Då kan man lika gärna låta bli. Skrattande

  • flygrl
    RaYzLeR skrev 2023-08-21 23:56:56 följande:

    Koffeinfritt kaffe är väl lika meningslöst att dricka som alkoholfri öl?

    Då kan man lika gärna låta bli. Skrattande


    Man kan ju villa njuta av smaken av kaffe fast utan effekten av koffein som för en del av oss ibland kan va negativ. 😉
  • RaYzLeR
    flygrl skrev 2023-08-22 00:10:43 följande:
    Man kan ju villa njuta av smaken av kaffe fast utan effekten av koffein som för en del av oss ibland kan va negativ. 😉
    Jag är koffeinberoende, så jag skulle inte kunna dricka koffeinfritt kaffe! 😀
  • Hjelm

    Zoegas koffeinfria kaffe tycker jag är helt okej smakmässigt! Finns i de flesta mataffärer. 

    Sen håller jag med om att rooibos kan vara riktigt gott, men smakar som kaffe gör det ju inte.

  • trollhona
    RaYzLeR skrev 2023-08-22 00:14:26 följande:
    Jag är koffeinberoende, så jag skulle inte kunna dricka koffeinfritt kaffe! 😀
    Ingen bryr sig.
  • flygrl
    RaYzLeR skrev 2023-08-22 00:14:26 följande:
    Jag är koffeinberoende, så jag skulle inte kunna dricka koffeinfritt kaffe! 😀
    Ingen tvingar dig. 😉
  • flygrl
    Hjelm skrev 2023-08-22 00:16:01 följande:

    Zoegas koffeinfria kaffe tycker jag är helt okej smakmässigt! Finns i de flesta mataffärer. 

    Sen håller jag med om att rooibos kan vara riktigt gott, men smakar som kaffe gör det ju inte.


    TS efterfrågade också tips på koffeinfria teer. Fast sen konstaterades i tråden att hon inte ska dricka vare sig rooibos eller andra örtter eftersom hon är gravid.
Svar på tråden Tips koffeinfritt kaffe och te?