• Anonym (Hejpådig)

Minneslucka

Är det möjligt att 7 månader efter en fylla få för sig att man legat med en kille. Dock finns det inget som tyder på att man har gjort det men då har man fått för sig att man kanske haft en minneslucka på 1 timme och under tiden har det hänt? För i övrigt minns man hela kvällen, allt från hur man tog sig dit, hem, vad man åt och vart man sov.  

dessutom frågat killen som sagt att det inte har hänt, och själv har man inga som hälls minnesfragmen..

• Svar på tråden Minneslucka
  • Anonym (Hejpådig)
    Anonym (Prat) skrev 2023-08-19 22:59:25 följande:
    Dåså. Ta det därifrån. 
    Kan det va möjligt att min hjärna spelsr mig ett spratt
  • Anonym (Hn)

Du igen. du har fan problem 

• Anonym
    Anonym (Hejpådig) skrev 2023-08-19 23:45:19 följande:
    Jag tror killen ljuger när han förnekar att ni hade sex. Han vill inte betala underhåll
  • Anonym (Prat)
    Anonym (Hejpådig) skrev 2023-08-19 23:45:19 följande:
    Hur många ska säga ja till dig på den här frågan, på olika vis, i hur många trådar?

Det är därför du ska prata med kurstor/psykolog om dina tankar och hur du låter rädslor växa till sanningar. Du måste jobba på det. Än så länge rör det bara dig, men vad händer  den dagen du får för dig något om ditt barn och spinner iväg på det?
  • Anonym (Hejpådig)
    Anonym skrev 2023-08-19 23:49:50 följande:
    Jag tror killen ljuger när han förnekar att ni hade sex. Han vill inte betala underhåll
    Haha han vet inte om att jag är gravid 😂
  • Anonym (Kl)

För att inte behöva nojja över det här resten av livet kan du göra ett DNA-prov i hemlighet sen när barnet är fött. 

• Anonym (Hejpådig)
    Anonym (Kl) skrev 2023-08-20 19:50:23 följande:

För att inte behöva nojja över det här resten av livet kan du göra ett DNA-prov i hemlighet sen när barnet är fött. 

Tror du dock det  är möjligt att glömma bort om man haft sex om man minns resten av kvällen? 
  • Anonym (Prat)
    Anonym (Hejpådig) skrev 2023-08-20 23:45:34 följande:
    Tror du dock det  är möjligt att glömma bort om man haft sex om man minns resten av kvällen? 
    Alltså, inget någon skriver kommer få dig att helt känna dig lugn över detta eftersom du lider av tvångstankar och detta blivit en. Även om 20 personer säger nej, det är helt orimligt, men en person hänvisar till en systers kompis kusins bekant som glömde något - så kommer du tro på den senare. 

Risken är också att även om du gör ett DNA-test kommer du sen att läsa att ja, det finns en felmarginal i dem, och poff så är tankarna där igen. Det är så tvångstankar fungerar när man är inne i skov av dem. De är starka.

Det enda som kommer hjälpa på riktigt är att du behandlar grundproblemet som är dina bekymmer med tvångstankar.

Det är jobbigare just nu och du kommer få acceptera att leva ned vad du ser som osäkerheter, men livet är så. Och det blir så -SÅ - mycket bättre när man är ute ur det. Tro mig. Helt annan livskvalitet.
  • Pixie99

Det låter som typisk tvångsneuros (OCD). Det finns många varianter av det, men vissa symtomatiska tankar är ganska vanliga, och det du beskriver tillhör de allra vanligaste: skeenden under minnesluckor. Ganska ofta rör det just otrohet, dvs att man har haft sex med en kompis eller en någon person som man känner flyktigt. Det kan gå så långt att man letar man efter "krypterade" meddelanden i sin telefon, eller fläckar på kläderna som bevis.

Det finns ingenting som vi kan säga som kan få dig att tro på annat, dina tankebanor är så inkörda, att det är som fotspår i ett djupt snötäcke. Hur du än vill, så kommer du till sist att gå i samma fotspår om och om igen. Det kan hjälpa för stunden att förstå att det faktiskt är ganska vanligt, men snart är din hjärna där igen och skapar katastroftankar. Du kan tänka dig att du har en riktigt ful och illaluktande apa på din axel som sitter och flinar och hela tiden viskar hemska saker i dina öron.

Det här forumet är inget bra ställe att börja komma med KBT och andra metoder och det låter väldigt bra att du har kontaktat sjukvården gällande detta. Din kille behöver vara med på detta, eftersom du annars riskerar att använda honom som stöd, vilket på sikt förstärker din tvångsneuros. Varje gång han försäkrar dig om att du inte gjort något dumt, så matar han i själva verket din apa. Du blir du lite lugnad för stunden, men snart återvänder din OCD och då ännu mera krävande och störande. Din kille måste omedelbart sluta med att mata den där gräsliga apan du har på axeln, och istället bara reflektera tillbaka frågan obesvarad, alltså i stil med ett "vad tror du själv?". Detta kommer att trigga din automatiska försvarsmekanism och göra dig arg på honom, så ni bägge måste vara beredda på det.

(För övrigt, medicinering i form av SSRI-preparat (t ex Sertralin) har en mycket bra bevisad effekt mot just den typen av tvångsneuros som du nämner, men det är såklart inget man börjar med när man väntar barn.)

• Anonym (XXX)

Är det här tredje tråden nu? Jag svarar som jag redan har svarat dig två gånger (minst). 

Gör inget nu, har du gått sju månader så kan du gå två månader till. Men skicka gärna efter ett faderskapstest ifrån en firma i utlandet som gör sådana tester anonymt och privat, redan nu, så har du det redo när ditt barn är fött. Då tar du lite DNA från barnet genom att gnugga med tops inne i dess gom eller insidan av kinden, och du tar DNA från din man t.ex. genom att ta hårstrån från hans hårborste (hårsäckarna alltså), eller ett tuggummi han tuggat på eller vad du nu kan hitta. Innehållet från en kondom funkar också, såklart. Följ anvisningarna i kitet du får hem. 

Sedan skickar du in detta och väntar på svar. Sedan har du svaret inom några veckor, och där kommer det med all sannolikhet att stå att din man är fadern - och då kan du släppa och glömma det här! Skulle det mot all förmodan visa sig att han inte är fadern så VET du, och kan tänka efter hur du vill göra i lugn och ro. Fråga gärna om råd här igen i så fall!

Men du ska släppa detta för stunden, inte grubbla över det, för du kan ändå inget göra förrän barnet är fött. Du har snart en förlossning framför dig, och du behöver ladda upp inför den. Sova, vila, äta bra, vara ute och gå i friska luften, inte grubbla! Tänk på att till och med ditt mardrömsscenario skulle vara sant, så har många andra kvinnor överlevt det före dig. Du bor i Sverige och kan få hjälp av samhället på olika sätt. 

Svar på tråden Minneslucka