• Anonym (Blivande kattägare)

Vilken kattras?

Nu är det bestämt! Vi ska skaffa katt. Vi har bara svårt att bestämma oss för vilke kattras och om vi ska köpa en flicka eller pojke. Var ni några tips? Vår katt ska vara innekatt då vi bor i lägenhet i Stockholm och vill inte riskera att den blir påkörd av bilar mm. Vi vill ha en snäll och pålitlig katt som kan nöja sig i livet som ensamkatt. Vi har inga andra djur i hemmet. vi har två barn i lågstadieåldern. 

• Svar på tråden Vilken kattras?
  • flygrl

Va roligt att ni bestämt er för skaffa katt. Grattis! 😻

Men är det viktigt för er med en raskatt? Det är ju absolut inget fel i villa ha en raskatt och det finns ju många fina, trevliga kattraser men samtidigt finns ju också alternativet ta en katt från ett katthem. Det finns ju massa jättefina katter som av olika skäl hamnar där och som jag är säker på man kan bli lika förtjust i som en raskatt med elegant stamtavla.

Jag har själv en innekatt och skulle jag välja katt på katthem skulle jag ju föredra en som även tidigare vart innekatt så den är rumsren, annars nog en så ung katt som möjligt. Fast på katthemmet är ju katterna redan innekatter so to say. Jag skulle också oavsett katthem eller annat alternativ föredra en hona då deras urin inte luktar lika starkt som hanars utifall olyckan ändå skulle va framme. Men självklart har ju hankatter också sin charm. 😉

Bara en tanke från mig påminna om katthems-alternativet...
    Hur som helst önskar jag er lycka till med den nya familjemedlemmen! Katter är underbara! 😊

• PH76

Jag rekommenderar starkt en Maine Coon, vi har en hona på 7.5kg.

De är fantastiskt varma, snälla och sällskapliga, för att inte tala om stora och vackra.

• Anonym (Mis)

Mysigt!

Om katten kommer vara ensam mycket så kan ni ju skaffa 2 st, två ungar ur samma kull eller tex mamma med en unge. Om ni vill ha från katthem finns det ju en del katter som bara adopteras bort i par.

• Tihi
    flygrl skrev 2023-08-24 14:39:12 följande:

Va roligt att ni bestämt er för skaffa katt. Grattis! 😻

Men är det viktigt för er med en raskatt? Det är ju absolut inget fel i villa ha en raskatt och det finns ju många fina, trevliga kattraser men samtidigt finns ju också alternativet ta en katt från ett katthem. Det finns ju massa jättefina katter som av olika skäl hamnar där och som jag är säker på man kan bli lika förtjust i som en raskatt med elegant stamtavla.

Jag har själv en innekatt och skulle jag välja katt på katthem skulle jag ju föredra en som även tidigare vart innekatt så den är rumsren, annars nog en så ung katt som möjligt. Fast på katthemmet är ju katterna redan innekatter so to say. Jag skulle också oavsett katthem eller annat alternativ föredra en hona då deras urin inte luktar lika starkt som hanars utifall olyckan ändå skulle va framme. Men självklart har ju hankatter också sin charm. 😉

Bara en tanke från mig påminna om katthems-alternativet...
    Hur som helst önskar jag er lycka till med den nya familjemedlemmen! Katter är underbara! 😊

Jag instämmer i flygrls ord som sa det jag ville säga själv. Solig

Jag slår ett slag för hankatter dock då jag upplever att dom är gosigare och kärvänligare än honkatter generellt. Men båda har sin charm förstås och det är viktigare att du klickar med katten än vilket kön den har.

Om ni absolut vill ha en raskatt så titta på omplaceringar. Ragdoll är härliga katter.
  • felicityporter

Håller med flygrl och lägger till att det nästan alltid är bättre och lättare att skaffa två katter än bara en (särskilt om man skaffar dem som kattunga) oberoende av ras då katter har STOR nytta av att ha en kompis. I synnerhet som innekatt, de blir annars lätt odrägliga och/eller deprimerade om de inte har en artfrände som de kan leka med och sova med. Ras betyder inte mycket mer än om man har någon särskild utseendepreferens. Katthemskatter blir utmärkta familjemedlemmar samtidigt som man gör en god gärning. ☺️

• Anonym (Kl)

Vi tog en från katthemmet som inte får lov att gå ut. Personligen tycker jag att katter ska ha möjlighet att gå ut, men såklart bo i ett tryggt område. Vi bor också i Stockholm och vill inte ha utekatt, och därför blev det som sagt en från katthemmet. 

• Anonym (Mis)
    Anonym (Kl) skrev 2023-08-24 20:18:44 följande:

Vi tog en från katthemmet som inte får lov att gå ut. Personligen tycker jag att katter ska ha möjlighet att gå ut, men såklart bo i ett tryggt område. Vi bor också i Stockholm och vill inte ha utekatt, och därför blev det som sagt en från katthemmet. 

Det går utmärkt att gå ut med sina katter i koppel :)
  • Jemp

Vilka egenskaper vill du ha hos en katt då?

Ska den vara livlig och lekfull? Lugn? Sällskaplig? En katt eller flera? Knäkatt? Lång- eller korthårig? Vill ni lägga tid på pälsvård? Frisk (får man väl anta, då går extremaveln bort). Påhittig eller sansad? Högt eller lågt aktivitetsbehov? 

• flygrl
    Tihi skrev 2023-08-24 17:55:31 följande:
    Jag instämmer i flygrls ord som sa det jag ville säga själv. // Solig

Jag slår ett slag för hankatter dock då jag upplever att dom är gosigare och kärvänligare än honkatter generellt. Men båda har sin charm förstås och det är viktigare att du klickar med katten än vilket kön den har.

Om ni absolut vill ha en raskatt så titta på omplaceringar. Ragdoll är härliga katter.
    Googlade just det där med hankatt va honkatt och det verkar som en hel del anser hankatter är gosigare. Själv växte jag upp med en honkatt och skaffade en honkatt när jag flyttade hemifrån och båda va/är hur goa och tillgivna som helst iaf. Men jag älskar alla katter både honor och hanar. 😉
    felicityporter skrev 2023-08-24 18:02:20 följande:

Håller med flygrl och lägger till att det nästan alltid är bättre och lättare att skaffa två katter än bara en (särskilt om man skaffar dem som kattunga) oberoende av ras då katter har STOR nytta av att ha en kompis. I synnerhet som innekatt, de blir annars lätt odrägliga och/eller deprimerade om de inte har en artfrände som de kan leka med och sova med. Ras betyder inte mycket mer än om man har någon särskild utseendepreferens. Katthemskatter blir utmärkta familjemedlemmar samtidigt som man gör en god gärning. ☺️

Raskatter kan va väldigt fina förstås och jag är inte ute efter basha dom. Men va jag förstått är huskatter dvs. rasblandade katter generellt friskare och intelligentare än raskatter och det mycket för dom inte är sönderavlade.

Sen kan ju raskatter ha speciella egenskaper som t.ex. norsk skogkatt och sibirisk katt som är väl anpassade för kallt, nordligt klimat eller turkisk van som gillar va i vatten. 😊

Anonym (Mis) skrev 2023-08-24 20:29:49 följande:
    Det går utmärkt att gå ut med sina katter i koppel :)
    Verkligen, så gör jag med min. 👍

• Sunflora
    flygrl skrev 2023-08-24 21:44:19 följande:
    Googlade just det där med hankatt va honkatt och det verkar som en hel del anser hankatter är gosigare. Själv växte jag upp med en honkatt och skaffade en honkatt när jag flyttade hemifrån och båda va/är hur goa och tillgivna som helst iaf. Men jag älskar alla katter både honor och hanar. 😉
    felicityporter skrev 2023-08-24 18:02:20 följande:

Raskatter kan va väldigt fina förstås och jag är inte ute efter basha dom. Men va jag förstått är huskatter dvs. rasblandade katter generellt friskare och intelligentare än raskatter och det mycket för dom inte är sönderavlade.

Sen kan ju raskatter ha speciella egenskaper som t.ex. norsk skogkatt och sibirisk katt som är väl anpassade för kallt, nordligt klimat eller turkisk van som gillar va i vatten. 😊

Verkligen, så gör jag med min. 👍

Huskatter är inte rasblandade katter. Huskatten kom först sen avlade man fram alla raser som finns från den (med några få undantag)  

Det finns sönderavlade raser men många raser är friska och hälsosamma t.ex norsk skogkatt som du nämner. 
  • Anonym (katt)
    Anonym (Blivande kattägare) skrev 2023-08-23 21:09:05 följande:
    Vilken kattras?

Nu är det bestämt! Vi ska skaffa katt. Vi har bara svårt att bestämma oss för vilke kattras och om vi ska köpa en flicka eller pojke. Var ni några tips? Vår katt ska vara innekatt då vi bor i lägenhet i Stockholm och vill inte riskera att den blir påkörd av bilar mm. Vi vill ha en snäll och pålitlig katt som kan nöja sig i livet som ensamkatt. Vi har inga andra djur i hemmet. vi har två barn i lågstadieåldern. 

Kolla på katthem, där får man ofta komma och titta på katterna och kela med dem under någon helg då de har öppet några få timmar för detta ändamål. Det kan tyckas som dyrt, men katter från katthem är veterinärkollade, vaccinerade och om de är tillräckligt gamla, även kastrerade. De summorna får ni annars stå för själva efter hand. 

En enda katt kräver mer av er som ägare, ni behöver hjälpa katten att aktivera sig mer, leka med den mer (även efter att första förtjusningen har lagt sig) Två katter har varandra och leker med varandra men katter är generellt sett inte flockdjur som tex hundar är, men så klart finns det olika individer med olika temperament och de mår ofta bra av att träffa andra djur. 

Fundera på vad ni vill ha för egenskaper (där är även katthem bra på så vis att de har lärt känna katterna och kan ge råd om vilken som kan passa er). En lugn katt, eller en som vill leka och rasa, en som vill gosa eller en som är mer 'jag kommer väl om jag vill' katt? 

• flygrl
    Sunflora skrev 2023-08-24 21:50:09 följande:
    Huskatter är inte rasblandade katter. Huskatten kom först sen avlade man fram alla raser som finns från den (med några få undantag)  

Det finns sönderavlade raser men många raser är friska och hälsosamma t.ex norsk skogkatt som du nämner. 

Fast om du googlar huskatt får du upp det är en synonym till blandraskatt och dit räknas alla katter som inte har en stamtavla oavsett utseende. Motsatsen är raskatt. Kanske tänker du på europé som också kallats svensk huskatt och är en specifik kattras?!

Raskatter kan va väldigt fina men generellt kommer huskatter/blandraskatter från en betydligt större genpool som generellt ger starkare individer. Som jag förstår det iaf.

Huskatt, blandraskatt: 
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Huskatt

Europé:
    sv.m.wikipedia.org/wiki/Europé_(kattras)

• Jemp
    flygrl skrev 2023-08-24 22:21:15 följande:

Fast om du googlar huskatt får du upp det är en synonym till blandraskatt och dit räknas alla katter som inte har en stamtavla oavsett utseende. Motsatsen är raskatt. Kanske tänker du på europé som också kallats svensk huskatt och är en specifik kattras?!

Raskatter kan va väldigt fina men generellt kommer huskatter/blandraskatter från en betydligt större genpool som generellt ger starkare individer. Som jag förstår det iaf.

Huskatt, blandraskatt: 
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Huskatt

Europé:
    sv.m.wikipedia.org/wiki/Europé_(kattras)

Att blandraser skulle vara friskare är en myt. Det beror helt på bakgrund/avel/genetik. Visst finns inavlade och extremavlade raskatter, men också friskare raser och uppfödare som lägger mycket tid, pengar och kunskap på att hälsokolla sina katter och avla sunda djur. Något som tyvärr sällan görs på huskatter- där det fortfarande är vanligt att inte ens känna till vem pappan eller morföräldrarna är. 

Blandraser räknas som huskatt, men där finns det också dem som aldrig riktigt tillhört en ras. 
  • Anonym (Sibir)

Om du vill ha en raskatt skulle jag definitivt rekommendera en sibirisk katt. Stor, härlig och otroligt tillgivna. Kallas ofta för kattvärldens "hundar". Kräver däremot en hel del pälsvård, annars blir det tovor, så det är något att tänka på. De fäller ordentligt höst och vår och då ligger det tussar överallt men det får man taGlad

Själv har jag en hane som är så otroligt gosig, ligger gärna i knät, följer efter mig som en hund, lystrar på tillrop (oftast) och är social och nyfiken när det kommer besök. Kort sagt en riktig pärla! 

• flygrl
    Jemp skrev 2023-08-25 08:29:00 följande:
    Att blandraser skulle vara friskare är en myt. Det beror helt på bakgrund/avel/genetik. Visst finns inavlade och extremavlade raskatter, men också friskare raser och uppfödare som lägger mycket tid, pengar och kunskap på att hälsokolla sina katter och avla sunda djur. Något som tyvärr sällan görs på huskatter- där det fortfarande är vanligt att inte ens känna till vem pappan eller morföräldrarna är. 

Blandraser räknas som huskatt, men där finns det också dem som aldrig riktigt tillhört en ras. 
    Ja, jag inser nu när jag läst på lite mer att jag nog va för kategorisk. En grej verkar va att huskatter inte lika ofta får veterinärvård men det kan ju mer handla om det där finns en större andel ägare som inte tar sin katt till veterinären när det faktiskt vore nödvändigt jämfört med raskattägare där fler nog är engagerade i sin katt. 
    Så...my bad. 😺
Svar på tråden Vilken kattras?