• flygrl

Vilken kattras?

Va roligt att ni bestämt er för skaffa katt. Grattis! 😻

Men är det viktigt för er med en raskatt? Det är ju absolut inget fel i villa ha en raskatt och det finns ju många fina, trevliga kattraser men samtidigt finns ju också alternativet ta en katt från ett katthem. Det finns ju massa jättefina katter som av olika skäl hamnar där och som jag är säker på man kan bli lika förtjust i som en raskatt med elegant stamtavla.

Jag har själv en innekatt och skulle jag välja katt på katthem skulle jag ju föredra en som även tidigare vart innekatt så den är rumsren, annars nog en så ung katt som möjligt. Fast på katthemmet är ju katterna redan innekatter so to say. Jag skulle också oavsett katthem eller annat alternativ föredra en hona då deras urin inte luktar lika starkt som hanars utifall olyckan ändå skulle va framme. Men självklart har ju hankatter också sin charm. 😉

Bara en tanke från mig påminna om katthems-alternativet...
    Hur som helst önskar jag er lycka till med den nya familjemedlemmen! Katter är underbara! 😊

• flygrl
    Tihi skrev 2023-08-24 17:55:31 följande:
    Jag instämmer i flygrls ord som sa det jag ville säga själv. // Solig

Jag slår ett slag för hankatter dock då jag upplever att dom är gosigare och kärvänligare än honkatter generellt. Men båda har sin charm förstås och det är viktigare att du klickar med katten än vilket kön den har.

Om ni absolut vill ha en raskatt så titta på omplaceringar. Ragdoll är härliga katter.
    Googlade just det där med hankatt va honkatt och det verkar som en hel del anser hankatter är gosigare. Själv växte jag upp med en honkatt och skaffade en honkatt när jag flyttade hemifrån och båda va/är hur goa och tillgivna som helst iaf. Men jag älskar alla katter både honor och hanar. 😉
    felicityporter skrev 2023-08-24 18:02:20 följande:

Håller med flygrl och lägger till att det nästan alltid är bättre och lättare att skaffa två katter än bara en (särskilt om man skaffar dem som kattunga) oberoende av ras då katter har STOR nytta av att ha en kompis. I synnerhet som innekatt, de blir annars lätt odrägliga och/eller deprimerade om de inte har en artfrände som de kan leka med och sova med. Ras betyder inte mycket mer än om man har någon särskild utseendepreferens. Katthemskatter blir utmärkta familjemedlemmar samtidigt som man gör en god gärning. ☺️

Raskatter kan va väldigt fina förstås och jag är inte ute efter basha dom. Men va jag förstått är huskatter dvs. rasblandade katter generellt friskare och intelligentare än raskatter och det mycket för dom inte är sönderavlade.

Sen kan ju raskatter ha speciella egenskaper som t.ex. norsk skogkatt och sibirisk katt som är väl anpassade för kallt, nordligt klimat eller turkisk van som gillar va i vatten. 😊

Anonym (Mis) skrev 2023-08-24 20:29:49 följande:
    Det går utmärkt att gå ut med sina katter i koppel :)
    Verkligen, så gör jag med min. 👍

• flygrl
    Sunflora skrev 2023-08-24 21:50:09 följande:
    Huskatter är inte rasblandade katter. Huskatten kom först sen avlade man fram alla raser som finns från den (med några få undantag)  

Det finns sönderavlade raser men många raser är friska och hälsosamma t.ex norsk skogkatt som du nämner. 

Fast om du googlar huskatt får du upp det är en synonym till blandraskatt och dit räknas alla katter som inte har en stamtavla oavsett utseende. Motsatsen är raskatt. Kanske tänker du på europé som också kallats svensk huskatt och är en specifik kattras?!

Raskatter kan va väldigt fina men generellt kommer huskatter/blandraskatter från en betydligt större genpool som generellt ger starkare individer. Som jag förstår det iaf.

Huskatt, blandraskatt: 
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Huskatt

Europé:
    sv.m.wikipedia.org/wiki/Europé_(kattras)

• flygrl
    Jemp skrev 2023-08-25 08:29:00 följande:
    Att blandraser skulle vara friskare är en myt. Det beror helt på bakgrund/avel/genetik. Visst finns inavlade och extremavlade raskatter, men också friskare raser och uppfödare som lägger mycket tid, pengar och kunskap på att hälsokolla sina katter och avla sunda djur. Något som tyvärr sällan görs på huskatter- där det fortfarande är vanligt att inte ens känna till vem pappan eller morföräldrarna är. 

Blandraser räknas som huskatt, men där finns det också dem som aldrig riktigt tillhört en ras. 
    Ja, jag inser nu när jag läst på lite mer att jag nog va för kategorisk. En grej verkar va att huskatter inte lika ofta får veterinärvård men det kan ju mer handla om det där finns en större andel ägare som inte tar sin katt till veterinären när det faktiskt vore nödvändigt jämfört med raskattägare där fler nog är engagerade i sin katt. 
    Så...my bad. 😺
Svar på tråden Vilken kattras?