• Chajsa

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej alla! Hoppar gärna in. Jag håller på med syskonförsök, hade äggplock idag efter stimulering med 225 Gonal f. De fick ut 11 ägg. 
    Såhär ser min resa ut:
    ÄP 1: 9 ägg, 7 befruktade, en blasto sattes in, en till frys
    resultat: plus, men fick avbryta graviditeten sent pga fosterskador :(
    FER: plus, men kemisk graviditet, minus och mens en vecka efter BIM
    ÄP 2: 6 ägg, 3 befruktade (bara en äggstock som gick att plocka från), en tredagars sattes in, 0 till frys
    resultat: plus, fick barn 
    ÄP 3: 11 ägg alltså? får reda på imorgon hur många som befruktades. 

Nu ska vi göra icsi på alla ägg. 

vi är oförklarligt barnlösa, blev spontant gravid i somras men fick missfall. Har TSH 0,9 och AMH 1,7. 
    Följs gärna åt, var i processen befinner ni er? 

• Chajsa
    Nomen123 skrev 2023-11-21 18:07:38 följande:
    Spännande 😊
    Jag ska på mitt första ultraljud imorgon morgon efter stimulering med Gonal-f i 7 dagar samt ganerelix nu i 3 dagar med idag..
    Ska bli spännande.

Första försöket för oss.
    Så spännande! Hur gammal är du? Har ni försökt länge? ☺️
  • Chajsa
    Sola13 skrev 2023-11-22 07:34:19 följande:

Höll mig inte länge, tog ett test idag på ruvardag 7 men visade negativt. Förra omgången då jag blev gravid vad det positivt på motsvarande dag. :(

Kram till dig ♥️ är det lika länge odlat embryo denna och förra gången? För mig har det varit olika när plus har visat sig. Kör du testa tidigt- test eller vanligt? 
  • Chajsa

Samtal från kliniken, av 11 ägg hade 6 befruktats ?jättefint? och de ska odla till söndag. Har generellt haft en ganska låg befruktningsrate? men känns ok! Vet ni om de säger så att befruktningen varit jättefin som regel eller har de informerat er om det funnits typ fragmenteringar/någon inte ser ut att kunna klara sig osv? 

• Chajsa
    Sola13 skrev 2023-11-22 10:37:51 följande:
    Ja, fem dagar båda gångerna! CB veckoindikator 
    Det är tortyr att inte veta. Testa RD 9 igen och tappa inte hoppet än tycker jag! 
  • Chajsa
    Mathilda88 skrev 2023-11-23 00:58:09 följande:
    Nej brukar vara bra om de säger jättefin befruktning Hjärta
    Min egen erfarenhet från min klinik är att de inte säger ngt om fragmentering förrän senare. Våra embryon hade ändå fragmentering grad 3 men de nämndes inte förrän efter beskedet om att alla dött. Ibland kan de tydligen bli bättre så därför de kanske inte säger ngt för att inte stressa en i onödan.
    Håller tummarna för bra resultat! Ska ni få en ET? 
    Aa jag fattar, då får jag säkert besked på söndag. Så nervös, hoppas någon klarat sig. Skulle kännas så surt med tanke på att den jag fick insatt på dag 3 förra gången blev min son och övriga klarade sig inte till dag 5/6. Ska få ett återfört! Allt är en ytterligare dimension av stress nu för att vi betalar själva och har bestämt att köpa ett enpack i taget? Var i processen befinner du dig? ♥️
  • Chajsa

Jag fick en blastocyst insatt i söndags, två till frys! Av sex befruktade. Det är mitt bästa resultat hittills, känns mycket bra med tanke på att det är första gången vi betalar för behandling. Har fått magsmärtor, inte i nedre delen utan verkligen tarmområdet som om jag har blivit magsjuk. Undrar om det kan vara cyklogest som påverkar eller bara magont som inte har med behandling att göra. Såå? ruvardag 2. Har lovat mig själv att inte testa för tidigt, den känslomässiga bergodalbanan är inte värt det. Kanske inte vänta till 12/12 som kliniken vill men åtminstone rd 12! Fler som ruvar, när ska ni testa? 

• Chajsa
    Björkenli skrev 2023-11-28 18:24:26 följande:

@ Chajsa 

Grattis! Ett steg på vägen!
    Fint att ni fick två bra att frysa in också ju!
    Håller tummarna för er!

Jag blir själv ofta lös i magen vid mens, så kanske pga hormonerna?

Tack ♥️ ja men kanske det är så, progesteron verkar ju ge pms/inför mens- liknande symtom.  Håller alla tummar för din insemination i helgen också, har en bra känsla för dig. Kram 
  • Chajsa
    Emmylou91 skrev 2023-11-28 19:42:58 följande:

@chajsa- jag ruvar för andra gången, är på Ruvardag 11 idag. Ska inte tjuvstarta. Känner hittills INGENTING. Sist hade ja molvärk och stickningar och illamående denna gång är det noll. Så om det är minus denna gång som jag är ganska så säker på så kan jag vara levande bevis på att symptom innan gravtest är rent jävla bullshit. 

min första graviditet (naturlig väg) som Resultera i min son så hade jag illamående på eftermiddagarna och svullen mage dagarna innan BIM. men inget mer än så. dom riktiga symptomen drar igång senare.

håller tummarna nu för dig! jag har tyvärr redan gett upp hoppet om mig. Men har 3st embryon i frysen som jag håller hoppet mot.

spännande, det närmar ju sig! Borde du inte haft mens nu då om du inte var gravid eller hur mycket skjuter progesteronet upp cykeln? Minns inte hur det var. Jag har varit gravid två gånger spontant och två gånger efter ivf tidigare (har ett barn) och ska jag vara ärlig har jag bara känt mycket gravidsymtom då jag inte varit gravid ;) När har du testdag? Uppdatera oss 😍
  • Chajsa
    Mathilda88 skrev 2023-11-28 20:53:28 följande:

Chajsa: Så spännande! Stort grattis till både ET och 2 flingor!

Björkenli: Phu så tufft!! Hoppas det blir bra till slut och att du slipper sjuka dig för att åka in för insemination utan blir ngn dag senare Hjärta. Men som du säger, det är värt det i slutet oavsett om det går. Jobbar du inom vården så tänker jag att du inte behöver oroa dig, jobb finns och dessutom är det nu en tid med mkt smittor, så inget konstigt att folk är sjuka till och från. Håller tummarna att det blir bra! Vilken klinik är du på nu och vilken ska du gå på konsultation hos om man får fråga?

Så gulligt att kalla det flingor! ♥️ Lova att uppdatera oss om det blir äggplock på torsdag, det låter ju som en lovande mängd äggblåsor!
  • Chajsa
    Mathilda88 skrev 2023-11-30 13:19:35 följande:

Yes det var i förmiddags! 

Haft ett riktigt behagligt äggplock - fått stesolid, postafen, Alvedon och OxyNorm inför, sen där inne även propofol. Så jag var rätt lullig och ska tydligen ha snackat lite i nattmössan stundvis 🤣. Men behövde bara påfyllning av smärtstillande en gång när det började kännas av halvvägs igenom (kände inte ens av när lokalbedövningen lades). 

Av de 16 blåsorna man såg i måndags så fick vi ut 11 ägg. Glömde fråga hur många blåsor där var idag. Var lite förvånad över att vi inte fick ut fler, men har också blivit bortskämd med att ha fått ut ägg ur alla blåsor på tidigare plocken vilket de flesta inte får! 😜

Så bara hoppas nu att det var de bästa som kom ut och att guldägget finns bland dessa 11 🙏❤️

Fint resultat ju! Fick också 11 ägg varav 7 injicerades (Icsi). Håller tummarna för dig att du får många befruktade imorrn! ♥️ Jag är så sugen på att testaaaaaa men det är en evighet kvar! 
  • Chajsa

Ruvardag 9 med blastocyst och positivt tjuvtest! Nu hoppas jag detta lilla glitterkorn vill stanna? har inte ens berättat för min man då han fick mig att lova att inte testa förrän RD12. Men jag kunde inte hålla mig! Känner mig ändå hoppfull. Började känna molvärk på RD6 och får sån ligament?hugg? när jag hostar som jag bara har när jag varit gravid. Fortsättning följer? ♥️

• Chajsa
    Mathilda88 skrev 2023-12-05 16:29:13 följande:

Fick besked innan idag att ingen av våra kvarvarande embryon tyvärr klarade sig till frysen. Inte förvånad men såklart hade ett litet hopp grott.

Men så positivt att du ruvar på en fin liten nu! Kvalitet är det som krävs- jag blev gravid på den enda 3-dagars som klarade sig som blev min underbara lilla son! Håller alla tummar för dig. 
  • Chajsa
    Chajsa skrev 2023-12-05 19:52:27 följande:
    Men så positivt att du ruvar på en fin liten nu! Kvalitet är det som krävs- jag blev gravid på den enda 3-dagars som klarade sig som blev min underbara lilla son! Håller alla tummar för dig. 
    Mathilda88 skrev 2023-12-05 16:29:13 följande:

Fick besked innan idag att ingen av våra kvarvarande embryon tyvärr klarade sig till frysen. Inte förvånad men såklart hade ett litet hopp grott.

Förlåt- TVÅ små! ♥️
  • Chajsa
    Björkenli skrev 2023-12-06 18:13:56 följande:

Nu är det 2 veckors väntan....

Ni som "ruvar ", något speciellt ni tänker på? Några råd?

Jag frågade vad jag skulle tänka på och fick först bara "lev som vanligt" till svar. 

Men jag ska väl tex äta folsyra? Frågade jag. 

"Ja.  Och drick inte och rök inte. Träna inte hårt.  Och inget hoppande"..

Jag frågade om lindy hop var ok- men det var det inte!

Man vet att jogging under graviditet leder till högre aborttal, sa han. 

När jag skulle gå från kliniken kom jag på att jag var sugen på kaffe och frågade om det var ok. 

Då svarade en annan läkare att det är ok så länge det inte är 5 koppar om dagen. 

Så sammanfattningsvis:
    Ingen alkohol
    Inte röka
    Inte träna hårt
    Inte hoppa eller studsa 
    Äta folsyra dagligen
    Max 1 kopp kaffe om dagen (för enkelhetens skull).

Något annat ni fått höra?

Jag funderar på att äta svin- nyttigt nu 2 dagar.  Bara rena grödor, inget halvfabrikat med tillsatser utan bara hela grödor så att man vet att man bara får bra saker i sig. 

Frukt och helt, fullkorn, potatis och ris, fisk och skaldjur.  Bär. 

Jag ska också fokusera på sömnen. Jag känner att hela kroppen blir så stressad av sömnbrist så vill fokusera på att  ta hand om kroppen så bra som möjligt. 

För mig innebär det:
    - sömn
    - näringsriktig kost
    - dagsljus,  komma ut på promenader i dagsljus så här års
    - yoga i hotsal 

Nyfiken på vad ni andra som ruvar tänker på:)

Grattis till att vara en ruvare! 

Jag tänker att jag lever på så hälsosamt jag kan men utan några drastiska förändringar i kost eller tillskott som kroppen kan reagera på. Äter folsyra, d-vitamin, omega 3. Det kanske inte är dumt att ta kosttillskott för gravida som innehåller allt? Badar inte (undviker bara ett par veckor, känns bäst så), går promenader men undviker att ta ut mig. Två koppar kaffe max. Har redan tjuvtestat positivt men nu har jag is i magen och håller mig till testdagen? håller tumannarna för dig!!! 

• Chajsa
    Nomen123 skrev 2023-12-07 18:01:42 följande:
    Grattis 🥰 när började du tjuvtesta? 🙈
    Tack! Tog första ?testa tidigt? på RD 6 med hög känslighet men rekommenderar inte det pga risk för att så känsligt test fångar upp HCG-rester från ovitrellen. Sen tog jag ett clearblue med veckoindikator som visade 1-2 veckor på RD8 och idag RD12 stod det 2-3 veckor! Ska du tjuvtesta? 😊
  • Chajsa
    Nomen123 skrev 2023-12-13 03:59:03 följande:

//

Godmorgon 🌟
    vaknade tidigt, test-dagen är här. 

Positivt, ska överaska sambon när han vaknar 💕

hoppas ni alla får en fin Lucia 🌟

Stort grattis! Kul att vi båda plussat 💕 Känner du något? Jag har ömma bröst, lite molvärk och är arg som ett bi haha annars inget särskilt. Min senaste graviditet avstannade i v 7 så jag oroar mig mycket. Men försöker vända på statistiken- 80% att det går bra nu! Minst! 
  • Chajsa
    Mathilda88 skrev 2023-12-13 20:29:50 följande:

Hanterade cytostatikabehandliad pat inatt och var idag orolig om man kanske riskerat kontaminering i ngt av alla moment. Så för säkerhets skull tog jag ett tidigt test idag för att inte oroa mig för ev påverkam på söndag. Tog CB testa tidigt med text. Det var negativt 😭. Inte över förrän på söndag, hoppas än, men oddsen blev tyvärr sämre..

Försök ha is i magen, negativt nu innebär inte att det är kört! Vilken ruvardag är du på? 
  • Chajsa
    Mathilda88 skrev 2023-12-17 11:11:36 följande:
    Både vanligt gravtest (CB och RFSU) och testa tidigt (CB) var negativa idag 😭😭 Hade ändå så himla fin magkänsla att det skulle gå.
    Så ledsamt fina du ♥️ hoppades så för dig! Du fick tillbaka två fina ägg nu, är övertygad om att det är er tur nästa gång! Bryt ihop och gå vidare har varit mitt mantra genom denna overkligt tunga resa. 
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023