• Quincey

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Idag var testdag och det var negativt. Dags att börja planera försök 4..

• Quincey
    LMSM skrev 2024-01-01 19:09:50 följande:
    Tack! 🙏
    herregud va allt kostar haha! 
    jag tror jag frågade dom när vi var dr men minns faktiskt inte vad dom sa. Tror i princip att det var ngt o stil med att de är sorgligt att så många kliniker försöker tjäna pengar på alla desperata. 
    Ja man vet inte vad man ska tro, å ena sidan känns det som att vissa kliniker rekommenderar massa tester kanske för att tjäna pengar, å andra sidan känns det som att andra bara vill chansa och köra en massa IVF-omgångar utan att gå till grunden med problemet 😅

Hur går det för dig? Har du börjat med sprutorna än?
  • Quincey
    LMSM skrev 2024-01-04 09:39:26 följande:
    Exakt. Det känns ju som att man kan få fler förklaringar till Vrf det inte går. kanske testat innan femte gången om det inte går nu :)

jag håller fortfarande på med sprayen. de ska ringa mig från CvL imorgon den 5/1 och då ska jag förhoppningsvis börja med sprutorna imorgon kväll. 
    Håller tummarna att det går på fjärde försöket! Undrar också vad som händer om man betalar för karyotypning och kommer med det pappret till CvL, om de typ inte tror på dessa test, kommer det göra någon skillnad för behandlingen eller är det pengar i sjön?

Åh spännande! Blir det samma dos som sist? Vilka danska kliniker var det du hade haft konsultation med?
  • Quincey
    Sola13 skrev 2024-01-02 11:36:20 följande:

Vi ska också så småningom välja klinik för omgång 4! bor i Skåne och har också gått på RMC Tidigare. Överväger Sverige, Danmark eller annat ställe i Europa men så svårt att veta vad som är bäst! 

Spännande! Ja det är sjukt svårt. Kan nog vara bra att kontakta flera stycken och höra vad de säger. Minns inte riktigt vad ni hade för problematik?
  • Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-01-04 15:07:38 följande:
    Ja man kunde göra det hos dom  // Glad Så troligen blir det där då jag inte blivit klok på hur vi kan lösa det i Sverige. Men lät på läkaren som att många gjort det så någon lösning måste finnas.. Svårt att finna bara känns det som.
    Så skumt att ingen verkar ha det i Sverige. Vilka två kliniker hade du pratat med?
    Mathilda88 skrev 2024-01-04 15:09:10 följande:
    Åh nej! Beklagar, höll tummarna hårt för er! Hjärta{#emotions_dlg.flower}
    Vad händer nu försök 4? Hjärta
    Tack 💔 Nu blir det försök 4, lutar åt cvl eftersom de ligger i topp resultatmässigt och eftersom det är relativt nära. Skulle helst vilja ha fler utlåtanden dock.
  • Quincey

Har nu haft ett samtal med kliniken. Tyvärr är det aldrig positiv stämning när jag varit där men det får man kanske räkna med. Vår läkare tyckte vi skulle göra fragmenteringstest på spermierna, kostar 8000 och ingår inte i utredningen. Därefter TESA om det är högt. Morfologi kollades inte heller i utredningen. Vi tog ett test privat och där var den på 3%. Sjukt att det inte kollas om det är så viktigt.

• Quincey
    LMSM skrev 2024-01-12 15:44:20 följande:
    Är det cvl som säger detta? 
    Nej vår gamla klinik. Har inte varit hos cvl än, ska se vad de säger nästa vecka. Känner mig orolig för att cvl ska vilja köra på bara och att vi missar att utreda något viktigt. Gör man tesa på cvl så kan man inte köpa 3-packet. Frågade också gamla kliniken om långa protokollet, fick höra att det inte förbättrar kvaliteten utan är för att äggen ska mogna i samma takt. De tror inte att min ökade dos (maxdos) var orsaken till fler omogna ägg och lägre befruktningsgrad. De tror också det kan vara dålig kvalitet på äggen nu.
  • Quincey

Mathilda, tycker Sellmer verkar ha väldigt bra tillvägagångssätt. Ska bli intressant att följa utvecklingen med egna spermier vs donator och också se om tesa ger en förbättring. Ska nog också kontakta dem och se vad de säger. Så kul att ni är igång igen!

• Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-01-14 00:07:17 följande:
    Va tråkigt att höra! Vad önskar ju ändå någon form av positivitet i det hela, resan är tuff nog som den är!
    Oj! Har ni inte fått de två testerna från start?!? I Malmö är de standard... Sellmer har också föreslagit TESA just pga förhöjd fragmenteringsgrad i spermierna (DFI. I Sverige är under 25% godkänt medan i Danmark ska det vara under 15 %. Min sambo hade 4% på morfologin, alltså på gränsvärdet vilket var bra enligt Sverige men inte bra i Danmark. Ja sjukt att det är så olika från Region till Region dessutom så att vi får det men inte ni! Malmö har studerat det med DFI och kom fram att det var viktigt och hjälpte mkt i kommande behandlingen. 

Tråkigt att höra med TESAn och 3-pack och att de misstänker äggkvalitén. Förklarade de varför ang äggen? Märkligt resonemang, enligt en del kliniker så är mild IVF en fördel med bättre kvalité istället för att pusha hårt med maxdoser samt långt protokoll för att öka på känsligheten hos äggen och därmed lägre doser. Det din gamla klinik säger går emot mkt man hört om från andra kliniker! Håller tummarna för ert besök på CvL blir bra!
    Nej känns riktigt tungt att inte ha fått testa det, om det nu är ett problem. Både DFI och morfologi står med i våra papper från utredningen men de är helt blanka. Vi har också fått ut resultatet från de tre IVF-omgångarna. Även där saknas morfologi. Frågade läkaren om det privata testet där vi fått 3% och hon la ingen större vikt vid det, sa att från 5% är bäst. Försöker hitta någonstans att testa DFI men hittar bara test för 7-8000.

Första de sa på vårt avslutningssamtal var att det kan vara äggen det är fel på. Anledningen är att ingen av de två 3-dagars vi satte in fäste. Samtidigt sätter folk in bra blastocyster som inte fäster så jag känner mig inte övertygad av detta. Har annars inte fått höra något om äggen, förutom att vi har dålig embryoutveckling efter dag 3. Så frustrerande att man har noll klarhet efter ett år och 3 omgångar. 
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023