• Quincey

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Mathilda88 skrev 2024-01-14 00:15:38 följande:
    Tack! Ja det ska bli spännande!

Pratade med RMC Malmö i fredags med avslutningssamtal. I korta drag så misstänker de dubbel faktor - ägg och spermie. Trots normal mängd sperma så verkar det fortfarande vara låg andel som sen blir kvar efter centrifugeringen. Dr tror fortfarande på att med fler äggplock så kommer vi få fram fler bra ägg. 
    Så ska bli intressant att se kommande försök! Men efter detta samtalet så börjar jag nu forma en ny plan C - ska vi göra flera plock till och satsa på 3-pack så får vi dra oss tillbaka till Sverige, det blir för dyrt i Danmark med växelkursen och mediciner plus alla tillägg. Så kikar på ex Nordic eller Livio i Malmö som ev alternativ. CvL med men kräver utgifter för resor, VUL hemmavid och resor + flyg samt längre frånvaro för sambon. Ska jag ha med honom på tåget om vi hamnar i den sitsen så måste jag göra det smidigt för honom, annars kan det bli övermäktigt för honom då han är rätt sliten av livet i allmänhet just nu. Vi ser var vi landar, men det är en ny alternativ plan som tagit form i huvudet.

Håll oss uppdaterade om hur det går!
    Vad bra att de är positiva till fler försök. Även om det inte skulle gå nu i Danmark så känns det som att ni kommer få många svar, men förhoppningsvis går det bra! Förstår, samma anledning till att jag känner att vi behöver hålla oss runt Stockholm men det låter som att Danmark har bättre alternativ och inte bara kör standardmetoden. Åh tufft ❤️ ja denna resa sliter mycket, kan lätt bli övermäktigt. Fick ni tag på någon som kunde översätta recept?
  • Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-01-14 19:01:21 följande:

Jättefrustrerande! Vet ty man brukar säg att om embryona där på dag 3 eller senare så är det spermierna och inte äggen. Så förstår din frustration, hade också blivit det. 

Men suck, både på blanka raderna och läkarens ointresse, där lade Malmö större vikt vid sådana punkter, att de var viktiga i sammanhanget! Tror tyvärr ja att det kostar så mkt privat.. 

Märklig motivering, som du säger så är det många som sätter in topp-blastosar utan att de fäster. Går inte hem tycker jag, väldigt mkt annat att titta på istället då. Suck. ❤️

Ja i nuläget så pekar det mer på spermierna. Kan tänka mig att det är fel på både ägg och spermier. Men känns sådär att anta att det är äggen nu när vi samtidigt har uppenbara avvikelser på spermierna.

Hittat att man kan göra spermatest privat på RMC Malmö, kostar då 4500 och då ingår DFI. Vet du om de testade SCSA i er utredning? Det var ett annat test som kostar 5000. 

Vad tråkigt att så många säger nej men om ni vill fortsätta i Danmark antar jag att ni kan kontakta de två som sa ja långt i förväg eller hur lång väntetid har de? Förstår det, äggdonation kan man vänta med ett tag, känner jag iaf, har läst att ens ålder inte spelar någon större roll där eftersom det mer handlar om äggets ålder.

• Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-01-16 04:13:47 följande:

Känns väldigt likt vår situation när du beskriver det så! 

Var tvungen att kolla våra papper igen, men ja SCSA ingick med DFI när våra prover togs. De stod på samma rad - SCSA,DFI (Rv <25%) samt raden under SCSA,HDS (Rv <10%). Rv= rekommenderat värde. Vad HDS står för vet jag inte. Lät som ett mkt rimligare pris! 

Ja jättetråkigt, tydligen en stor kovändning på senaste åren tyvärr. De hade 1 respektive 2 månaders väntetid. Ja man får väl göra det isåfall om det går, men satt och räknade på tre försök hos Sellmers hamnar på 110?000 bara för basen. Sen tillkommer ICSI för våran del (drygt 8?000 per gång extra, så knappt 135?000 bara för det utan andra tillägg). ICSI ingår i svenska 3-pack. Och då landar vi på knappt 80?000. I Skåne iallafall. Tar vi CvL blir det 87?000 plus flyg och hotell. Men vi får se vart detta leder först. Förhoppningsvis till en graviditet så man inte behöver planera vidare för flertalet plock till.

Vi överväger även kromosomtest på oss båda för att få än klarare bild över vår situation, men Sellmers såg ingen vikt vid att lägga pengar på det idagsläget, även om Vitanova och Triangeln rekommenderade det. Avvaktar för tillfället med det, hoppas det är rätt val. 

Nej det är en mkt god poäng, att äggdonation kan vänta av den anledningen just för att man kan bära utan problem längre upp i åldern. Sen hade man gärna haft ett barn och graviditet nu då resten av familjen har det och älskade när man själv var liten att ha jämnåriga släktingar. Men jaja, en lyx det helt enkelt, får prioritera just nu när tiden kanske ännu finns för egna genetiska embryon.

Ok intressant! Ringde och de sa att det är i SCSA-testet som de kollar DFI så har bokat det nu, så får vi se hur vi gör. 

Har varit hos cvl nu och som jag misstänkte så tycker de vi ska köra på några försök, gav oss 35-40% chans att lyckas per omgång. Vad vi än frågade om tyckte de inte det behövdes utredas. Frågade om DFI men de sa att det inte skulle ändra deras behandling. Tyckte inte det var fel på spermierna trots 3% morfologi. Känns som en lättnad att de inte ser något problem där samtidigt som det känns jobbigt att inte ha något konkret fel att kunna skylla det på så att säga. De tyckte kromosomtest var onödigt.

Åh ja det blir lätt ganska höga siffror. Så ICSI ingår inte? Hur är det med tesa, läggs det också till? Ah förstår men förhoppningsvis får ni iaf barn som är nära varandra i åldern!

• Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-01-16 22:20:28 följande:

Så skönt att ha provet bokat! 

Okej! Låter lovande! Förstår dig ja, skönt att de tror på en men frustrerande att inte veta vad som orsakar infertiliteten. Gränsvärdena finns ändå av en anledning så 3% är ju ett problem, men de kommer kanske runt det med ICSI? Som med DFI. 

Nej inte hos Sellmer/i Danmark? Ja TESA tillkommer också, så blir mkt plus. Men kör gärna och testar en runda 🙏. Så får vi utvärdera resultaten! 

Åh ja det hade varit en dröm att få två barn nära i ålder ❤️. Utmaning som förälder, men jag och min bror är nära och älskade det. ❤️

Precis, kände mig faktiskt lite nere under mötet, tycker det känns jobbigt att inte kunna göra något mer utan hoppas på det bästa och ha tillit till processen. En bra sak är iaf att om man köper 3-pack, odlar samtliga till dag 5 och inte får återföring så räknas det inte som ett försök. Händer det två gånger räknas det som ett försök. Så lite betryggande om man aldrig fått bra blastocyster. Synd att det inte var så inom landstinget.

Låter smart att testa så! När kör du igång med sprutorna?

Åh fint! Ja när man väl lyckas lär man väl försöka igen så snart som möjligt. Känner jag nu haha.

• Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-01-17 16:09:45 följande:
    Ja men precis så, känner igen mig helt i de känslorna..! 
    Men va fint att det inte räknas! Och att de erbjuder paketen även om man inte haft blastisar tidigare! Hjärta Verkligen synd ja. Vet att någon Region i Sverige kör med det dock, men inte Skåne tyvärr. 

Jag kör igång på tisdag 23/1 om VULet ser bra ut! Så bara en vecka kvar! Har fått klimakterie-blödningen igår, så det är bra. 

Haha, ja har tänkt i samma banor! Hjärta En extra stress att lyckas snarast dock.. 
    Ja han la inte någon större vikt vid att vi inte fått blastocyster. Sa att vi ska glömma tidigare försök. Han hade höga tankar om deras labb så får hoppas att det var vad som krävdes, om vi väljer dem. Tror det kanske är just Uppsala som inte räknar försök utan plock. Iaf var det någon på familjeliv som gick i Uppsala (ej cvl) vars försök utan återföring inte räknades. 

Åh börjar närma sig! ❤️ Har ni valt ut en donator att testa med?
  • Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-01-18 14:49:15 följande:

Va spännande! Har fått telefontid med en kvinnlig läkare hos CvL nästa vecka, ska bli spännande att höra vad hon tror och tänker då. 

Jag har läst om Jönköping tror jag det var, missat Uppsala, men är tacksam för det upplägget! ❤️ Hur går tankarna nu? CvL eller kika på fler alternativ?

Yes det närma sig! Ja det gjorde vi för en vecka sen så de kunnat lägga undan det till oss. 😊

Åh kul! Håll mig gärna uppdaterad om hur det går!

Lutar åt CvL, känns poänglöst att välja en annan klinik i området när de har bäst resultat och känns surt att välja en annan klinik i Stockholm som vi hade kunnat få gratis genom landstinget. Skulle vara intressant att se om det blir någon skillnad i resultat på bästa vs sämsta kliniken i landet.

Skönt att ha det gjort! Och bra jobbat att få tag på medicinen 💪🏼

• Quincey

LMSM, spännande! Håller tummarna!

Är det någon som vet vad en normal dos skulle vara om man har AMH 1,6 och kör korta protokollet? Har fått 300 (gonal-f och menopur), 450 (gonal-f och menopur) och 400 (menopur). Kände mig väldigt skeptisk till att få så höga doser då flera ägg varit omogna senaste två gångerna. Ska nu få 300 menopur och är helt nojig att det blir få ägg. Endast 5 har blivit befruktade trots 16/12 ägg, därför känns kvantiteten viktig nu, trots att kvaliteten egentligen är det enda viktiga. 

• Quincey
    LMSM skrev 2024-01-20 11:01:56 följande:
    Jag är helt förkrossad. De ringde precis och sa att inte ett enda av tolv ägg har blivit befruktade.
    de befruktade alla med vanlig ivf då min personers prover är helt perfekta. just nu vill jag bara ge upp det måste vara försent för mig om det ens någonsin har gått
    LMSM, beklagar verkligen, förstår att det måste vara en chock efter att du tagit dig igenom hela behandlingen. Kanske behöver de ändå göra ICSI trots perfekta prover/spermier? Du har fått bättre resultat än detta tidigare, ge inte upp. Men vet att det tar lång tid att återhämta sig från bakslag i IVF. Hoppas du får svar från kliniken. Ta hand om dig ❤️
  • Quincey

Björkenli, förstår känslan av ånger att man inte tog tag i detta tidigare, men som du säger går det inte att göra något åt det förflutna. Du tog beslut utifrån vad du tänkte var bäst då, och du kan iaf veta att du gör vad du kan nu. Hoppas det kommer gå bra!

Ja, jag vill lita på att läkarna vet bäst, dock så ville han ge mig 375 IE menopur och jag var inte så sugen på det så han drog ner till 300, så är orolig att jag har saboterat nästa försök.

Nämnde förut att kliniken Carl von Linné i Uppsala inte räknar ett försök där det inte blir återföring (iaf om man köper 3-pack), sen kan återföringen vara av 2-dagars eller blastocyst. Blastocyst odlar de till vid 5 eller fler befruktade ägg (iaf de flesta kliniker). Detta gällde en gång. Händer det igen räknas det som ett försök.

• Quincey
    LMSM skrev 2024-01-21 08:33:57 följande:
    Tack ❤️🙏
    ja jag börjar bli väldigt rädd nu. Jag känner mig också helt jävla slut och har ingen mer energi samtidigt som jag känner mig stressad över att inte köra igång direkt.
    det känns som det går bakåt istället för framåt. Hade förväntat mig ett litet litet framsteg och bättre resultat även om jag inte vågade tro på att det skulle gå vägen 

läkarna sa att de var förvånade igår. Jag var så ledsen och blev helt nlllställd så kunde inte ställa några frågor men De skulle ringa tillbaka idag för att prata om nytt möte nästa steg osv. Dock sa dom att se föreslår icsi nästa gång. Förstår inte vrf de in körde 50/50 bara?.

fubderar även på om det är jag som ätit alldeles för mkt lussebullar under december 😂 eller om det är den göra dosen som gör äggen sämre? Eller om det ens är ägglvalitrt  eler hårda skal eller ngt annat.

var ju så inställd på att besluta om lägre dos ester sista misslyckade förösler men istället sa jag ingenting när de höjde från 375 till totalt 450 (150 menopour + 300 gonal f) den här gången. 

visst har du också beslutat att välja cvl?
    Ja, såklart förväntar man sig framsteg efter 3 omgångar! Men det kanske var fruktansvärd otur nu, i och med att de själva är väldigt förvånade över hur det gick. Gjorde ni ICSI omgång 2 och 3? Hur många ägg fick ni ut då? Verkligen tråkigt att de inte safeade och körde 50/50. Tufft med långa protokollet också. 

Haha kan inte tänka mig att det har med tillfällig kost att göra, troligtvis inte något du har kunnat påverka själv. Det med dosen känns så svårt, känns som att de flesta läkare inte verkar tycka det spelar större roll vad och hur mycket man får, bara om man riskerar att bli överstimulerad.

Ja, det lutar åt cvl för oss. Är på cykeldag 21, ingen äl än. Har börjat med melatonin så kanske det som drar ut på det ytterligare. Läste att det ska ha god effekt på celldelning så vill testa det innan nästa försök.
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023