• Quincey

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

LMSM skrev 2024-01-21 12:25:03 följande:

Omgång 1 och 2 gjorde de ICSI på alla ägg. Då fick jag endast ut 4 (2 befruktade) och 8 (2 befruktade) med korta protokollet. omgång 3 gjorde de icsi på hälften och vanlig ivf på andra hälften. Fick 10 befruktade ägg och i princip lika många av varje sa de. 

försår inte hur det kan bli så här dåligt alltså. man undrar om dosen var fel och de tog ut  tidigt eller sent. Tydligen hade bara 8 av de 12 som de fick ut varit möjliga att försöka befrukta. 

är det ngn som fått så här dålig befruktning men där det sedan vänt igen? 

ska också köpa melatonin till nästa gång under sjölva hormonbehandlingen. 

Undrar om man får börja med sprayen dag 21 efter mensen som borde komma nu direkt efter behandlingen. 

Ok så blev ändå flera naturligt befruktade omgång 3, så märkligt att de inte blev det nu. Hur många stimuleringsdagar hade du nu? Var det kortare än omgång 3?

Fick också ut 12 ägg omgång 3, 8 mogna och endast 5 befruktade trots att de gjort ICSI på alla 8. Hade då högre dos 400 menopur än omgång 1 då nästan alla blev befruktade. Så har tänkt att den högre dosen påverkat, men läkarna verkar tro det är slumpen.

Ja hoppas melatonin är värt det. Testade i 10 dagar inför omgång 3 och då var det något bättre celldelning än tidigare. Tog dock massa andra tillskott också.

• Quincey
    LMSM skrev 2024-01-21 15:56:25 följande:

Ja alltså det är verkligen ett stort frågetecken på vad som är orsaken till alla olika utfall.
    tånker också att om det är så att man visste att hög dos skulle vara sämre för kvalitet eller befruktningsgrad så skulle de ju veta vad som är bäst och såklart bara göra det. så svårt att veta om det är slumpen eller om det finns en förklaring och det är så jäkla lätt att hamna i tankar att om man bara. Gjort si eller så istället. 

jag fick ju 450 denna gång men lika många ägg. En utländsk klinik sa till mig en gång att det var dos per ägg typ Som kan försämra. Så om det blir lika många är ju det bättre att ha den lägsta dosen som ger det antalet även om det såkalrt ser helt annorlunda ut varje gång. 

ska du be om lägre dos denna gången eller vad har de föreslagit? 

Jag har ätit q10 som också säga kunna förbättra kvaliteten men nu när jag ätit det längre än i oktober så fick jag ändå sämre resultat 😅

Ja, lätt att tänka så. Har du fått något svar från kliniken eller plan på hur de vill göra med nästa omgång?

De föreslog 375 IE Menopur men jag frågade om jag kunde få lägre. Vet inte om det var dumt men förstår inte varför jag fått både 450 och 400 tidigare, känns onödigt högt på något sätt. Nu är planen 300, hoppas det inte blir få ägg nu med tanke på vår dåliga befruktningsgrad senaste gångerna.

Usch ja, vem vet om det hjälper, men känns liksom bättre att göra så mycket man kan.
  • Quincey
    LMSM skrev 2024-01-22 11:36:47 följande:
    Jag har bara pratat med en sköterska som sa att de föreslår ICSI nästa gång men har tid med läkaren imorgon för att få reda på mer och höra vad de säger. Vill veta vad de tror orsaken är och få bekräftat att detta hat hänt folk tidigare som sedan lyckats bli gravida. Man behöver ju verkligen få hopp. 

Så du har fått högre än 375 tidigare, är det inte bra att se vad som händer med en liten sänkning då? Har du aldrig fått gonal f? Har du ok AMH? Du har säkert skrivit det här 1000 gången i den här gruppen redan så jag ber om ursäkt över att fråga igen!

Jag var också så inne på att få max 300 innan jag bestämde mig för Cvl ville på nt sätt lite på det som de föreslog eftersom det ändå var ngt nytt,

Känns som om jag nästa gång kommer be om 300 och absolut max 375 som tidigare gånger på Sophia jag med. Det hav ju liksom inte ens lika många ägg men 450 som det gjorde med 375 hehe. 
    Ja man vill verkligen höra att det gått bra sen för folk med liknande problem! Försökte fråga om det när vi var där. Vet du vem du ska prata med?

Första gången fick jag 200 menopur 100 gonal-f. Fick ut 13 ägg. Andra gången 300 menopur 150 gonal-f för att läkaren tyckte vi kunde få ut fler ägg. Fick då ut 16 men nästan hälften var omogna. Tredje gången menopur 400 och då lägsta antalet ägg 12 st. Bad om att få bara menopur för hade hört att det ska vara bättre för kvaliteten, märkte inte av det direkt. Gonal-f ska ge fler ägg därför är jag nu orolig för 300 menopur. Har 1,6 i AMH.

Förstår, känns poänglöst att ta högre dos om det ändå inte leder till flera ägg. Vet inte hur mycket det varierar, har fått olika dos varje gång så svårt att jämföra.
  • Quincey

Awesomeginger, fördelen med hög dos är fler ägg och nackdelen risk för överstimulering. Vet inte om det finns andra för och nackdelar. Lite oväntat att du fick maxdosen första gången, speciellt med så bra AMH, men det lät som att det hade att göra med att du är rödhårig 😆 4 blastocyster av 6 ägg är väldigt bra så du kan trösta dig med att du kanske inte behöver få ut så många ägg.

• Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-01-23 01:32:12 följande:

Yes, bara timmar ifrån första VULen nu! Åker direkt dit efter nattpasset. 

Förstår det! Ska bli spännande att prata med dom på torsdag. Ja det ska bl intressant att se skillnaden för er med den uppgraderingen! Men ni får ingen kompensation på de tre gratisförsöken  nu när det visade sig att de var så dåliga?

Tack! Ja superskönt! Väldigt glad nu i efterhand ❤️🙏. 

Hur är allt med dig just nu? ❤️

Lycka till idag! Starkt av dig att köra på direkt efter jobbet. Hur har du mått annars med långa protokollet jämfört med korta?

Jag vet inte, känner mig ändå lite blåst att de låter en välja en klinik som de sedan säger inte bedriver vård utifrån vetenskap 😒

Har fått väääldigt lång cykel sedan plocket i oktober. Tog dessutom melatonin i 3 veckor vilket jag tror förskjutit ägglossningen, cd 23 nu. Så väntar på äl nu sen mens så vi kan köra igång.

Ja intressant med dosen, du får ju ut fler ägg än jag med lägre dos. Ska definitivt insistera på att de inte plockar i förtid nästa gång. Ingen poäng att ta hög dos om man ändå plockar ut dem tidigt. Frågade cvl om långa protokollet med han sa direkt nej och typ att det inte behövs. Blir nu också nojig att de såg vilken klinik vi gick till innan och typ inte tar vår historik på allvar nu 😅
  • Quincey

LMSM, det var TB som sa nej till långa. Vem träffade ni när ni var där?

Ok då borde det inte hända igen! Vilken otur ni måste ha haft. Det lyckades ju ändå på samma sätt tidigare så känns oväntat att det är hårda ägg men det kanske kan variera från gång till gång?

• Quincey
    LMSM skrev 2024-01-23 22:32:16 följande:

Vi har samma?:) tb föreslog fortsatt långa till mig men 
    endast gonal f och 375 som sophia gjorde sista gången där. 

min andra omgång i april maj förra våren hade ganska låg befrultningsgrad 2 av 8. behandlingen innan var misslyckades i mars och nu var det ju också bara ngn månad emellan behandlingarna så jag funderar på om det är så att för tighta behandlingar kan ge sämre resultat? 

tb sa nej till mig idag och att jag kan starta med spray på fredag men är så orolig. Vet inte hur jag ska göra. Om jag väntar två-tre månader kommer jag bara hinna med en omgång till under våren innan de stänger för semester under sommaren. man får ju panik när tiden går? 

han sa att det kan hända men de var ändå förvånade

Kul att det är samma! Han sa nog nej till långa för mig eftersom vi fått ut bra antal ägg på korta.

Svårt beslut! Jag har haft 3 månader mellan försök 1 och 2 och 4 månader mellan försök 3 och 4 och de gav inte bättre resultat dvs inga blastocyster. Var högst befruktningsgrad omgång 1. Men förstår att man inte vill rusa igenom det om det skulle bli strul igen. Tror dock Noelani körde varannan månad och blev gravid försök 3?
  • Quincey
    LMSM skrev 2024-01-24 08:54:19 följande:

Okej förstår skönt att få bra med korta! 

var det varannan alltså att Hon hade en ivf blödning och sen körde den första riktiga mensen som kom eller på andra? 

Minns inte helt säkert men tror hon hade en IVF-blödning och sen körde på med sprutor på mensen månaden efter.

Har ni bestämt hur ni ska göra med nästa omgång?

Jag har nu fått en blödning på cykeldag 26, testat äl sedan cd 12 och inte fått positivt alls. Så vet inte om det är mens eller vad det är och om jag ska börja med sprutor ikväll 😞
  • Quincey
    LMSM skrev 2024-01-25 08:54:13 följande:

A så gjorde jag förra våren när jag gjorde korta. 

jag vet faktiskt inte ännu tånkte fundera tills ikväll.
    grejen är också att min pappa är väldigt sjuk. Han fick Glioblastom hjärntumör våren 2022 vilket varit väldigt tufft men han svarade på behandling tills i augusti i år så hösten nu var kämpig och nu  precis i början på december hamnade han på hospice så jag har liksom varit dör varje dag under hela den här senast ivf perioden.

Nu har han inte mkt tid kvar och det är såkalrt väldigt tungt att se honom så här sjuk så har ju mkt ångest och stress och jag funderar på om det skulle kunna påverka iivfen negativt? försöker läsa studier hehe 

å okej men ibland så ger det faktiskt inte utslag fast man haft ägglossning. det märkte jag när jag tempade under hösten! Kan det vara såna nidblödningar annars?

Beklagar verkligen! Måste vara väldigt tufft att gå igenom det ❤️ Vore intressant att veta om stress och ångest  påverkar. Läkarna brukar säga att folk blir gravida i krig och under stress/ångest men man vill såklart optimera sina IVF-försök så mycket man kan.

Det är så konstigt för TB såg en ledande blåsa för 8 dagar sedan och sa att äl borde vara nu i dagarna. Sen fick jag aldrig positivt på testen och nu blödning. Tänker att det är melatoninet som gett ojämna hormonnivåer. Cvl tyckte jag kunde köra igång idag men vet inte om jag vågar det.
  • Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-01-25 13:49:02 följande:
    Ja man var lite seg, men gick bra och sen går man in i andra andningen och var igång hela dagen. 

Förstår det!! Vilken besvikelse.  // Hjärta Men de trodde ju helt klart att de gjorde det och att de blev lurade innan de fick bevis på motsatsen.

Kämpigt med så onödigt långa cykler Hjärta Hoppas den kommer i balans snart igen!

Va märkligt angående att neka långa protokollet om du nu får ut färre ägg på högre dos, när man skulle kunna öka antalet med ökad känslighet med långt protokoll. Haft kontakt med någon annan klinik angående långt protokoll? Förundras fortfarande över hur stor skillnad det är från klinik till klinik hur de vill behandla.. Och nu när man går privat så får man också lite tillbaka att Ja du känner ju din kropp bäst och vad som kan tänkas fungera bäst. Nej egentligen inte vill jag typ säga då, för jag har inte fått lära mig vetenskapen bakom alla deras beslut! Så känns bra kämpigt emellanåt att ta beslut. Så baserat på andra bedömningar så är den plan vi valt hos Sellmer inte alls vad andra valt, men den vi tror på. Danmark och Sverige har iallafall hittills två helt olika syn på vår problematik. Men ett 3-pack i Danmark landar på drygt 105 000 istället för 80 000 i Sverige. Men hade varit skönt att stanna i Danmark med deras inställning. Vi ser hur allt utvecklar sig! 
    Ja det är så förvirrande har ingen aning om var i cykeln jag är längre haha. Har inte diskuterat långa protokollet med någon annan, de skulle nog låta mig göra det om jag verkligen ville men får hoppas på att de har rätt att korta räcker för min del.

Verkligen intressant att det är skillnad mellan hur kliniker vill behandla och vad de tror problemet är och hur avgörande det är. Tror ändå Sellmer kommer ge många svar och tillfälle att utreda tex spermierna jämfört med en donators.

Låter bra att cvl skulle diskutera ert fall med varandra i alla fall. Om de nämnde kromosomtest för att din sambo hade 5 miljoner vid ett test, kan de skicka remiss till det? Sa de något om fragmenteringen?
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023