• Björkenli

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Mathilda88 

💔

Verkligen ledsen för din skull!!
    Hoppades verkligen!!

Som du sa, ni har kommit längre nu än någonsin innan.  Kanske hela vägen nästa gång💕

Du har iaf tiden att fortsätta försöka. Borde ju gå förr eller senare!

• Björkenli

Testdag närmar sig för mig...

På onsdag. 
    Vågar inte ha något hopp medvetet, men drömde höromnatten att jag fick ett positivt test...

Jag har tillslut smsat föräldrarna igår om de kan låna pengar.. vi har inte haft så bra relation på många år så det tog emot. 
    Men jag kan inte betala kostnaden för ivfen  som kommer på kreditkortet i december... 60 000 ungefär totalt för 1 försök i Danmark...(inkl flyg och läkemedel, och då fick jag ändå en del läkemedel utskrivet av svensk läkare.. annars hade det blivit ca 70 000 totalt...)

Mycket pengar för ett försök med så liten chans.. Och om det är negativt kommer jag behöva lägga ut väldigt mycket mer för att göra fler försök...

Men har inte bestämt mig för om jag ska säga att det är därför jag behöver låna...

• Björkenli

Negativt test idag. 
    Men det hade börjat med spotting mer och mer under gårdagen så det kändes väldigt väntat. 

Jag har inte tagit progesteron idag och nu är det ännu mer spotting men fortf inte som mens. 

Just nu känner jag mest att det ska bli skönt med en paus. Jag mådde ju så dåligt på progesteronet så ska bli skönt att bli av med det. 

Och att få dricka lättöl och lättglögg igen. 

Självklart känns det ledsamt men jag hade verkligen inte känslan av att det blivit något. 

Kände mig "gravid", rent psykologiskt alltså, typ första 2 dagarna.. Sen försvann den känslan.. 

Jag fick ett kort svar från kliniken att läkaren hade skrivit en notis att man kunde gå vidare med stimulerad IUI eller ev ivf. 

Stimulerad IUI kostar 21 000 kr jämfört med 49 000 kr svenska kronor för ett ivf försök, plus kostnaden för medicin om jag inte får det utskrivet av svensk läkare.. plus resan till Danmark. Men iaf en väldigt stor skillnad. 

Och det känns intuitivt bättre med något som är mer naturligt. Jag vet inte om det är så ifall det är större chans för implantation om ägget blir fertiliserat i kroppen....?

Borde inte göra någon skillnad? Men hur som helst, eftersom jag fick så få äggblåsor så kanske man lika gärna kan göra IUI...

Vad jag förstod från läkaren då fick man inte göra IUI om det var fler än 2 äggblåsor,  pga risken fler trillingar..
    Beroende på åldern. Han sa att jag iaf var för ung för att han skulle göra det. Men kanske nu efter ett misslyckat försök är han mer villig nästa gång. 

Om det inte ger någon ökad sannolikhet för att lyckas med ivf jämför med IUI i mitt fall, så är det jäkligt mycket extra pengar att betala,  plus en till resa till Köpenhamn förstås, bara för att inte riskera trillingar. 

Den risken är ju enormt låg... Att jag skulle få ett bra embryo som stannar är ju liten chans i sig,  två jättesmå och 3 extremt liten...

Så känns konstigt att behöva betala 30 000 kr extra bara för den minimala risken....

Får se vad de säger. 

Men just nu känner jag mig rätt positivt inställd ändå.  Nu vet jag förutsättningarna. Jag har få ägg men det kom ändå ut några äggblåsor med ägg tillräckligt bra för att 2 skulle klara sig till dag 2. Det finns fortfarande hopp. 

Om jag gör detta några gånger till, så kan det ske. 

Chansen är inte så stor, men den är inte pytteliten heller.  Jag har fortsatt en chans. 

• Björkenli

En annan fråga. 

Försöker räkna ut när det ev kan bli dags för mig att göra behandlingen nästa gång. 

Vill boka in helgpass för att kunna få in pengar, men samtidigt vore det katastrof om jag måste åka till Köpenhamn just den dagen då jag har ett pass!

Ni som gjort ivf,  har längden till nästa mens varit som vanligt för er? Eller har den varit annorlunda åt ena eller andra hållet?

Om jag räknar med att nästa mens kommer 25-26 dagar från och med nu så kan jag ta det passet jag blivit erbjuden, men om mensen kommer några dagar innan så finns risken att det krockar. 

• Björkenli

@Mathilda88 

Har inte varit inne på länge men ser att ni valt Sellmer.
    Det var där jag var. 
    Jag fick ju inte jättebra intryck först vid telefon, men när jag var på plats fick jag fullt förtroende för läkaren Lauritz. Kan rekommendera honom. Han kändes väldigt proffsig.

Vad fick er att välja den kliniken?

Vad är eran plan nu? Tyckte de att ni skulle göra något annorlunda jämfört med tidigare?

Jag hade konsultation med Lauritz idag och det kändes jättebra. 

Jag hade ju 3 bra folliklar och 1 liten förra gången, och han sa att om det blir 3 folliklar igen så kan vi göra insemination istället. 
    Insemination kan man göra varje månad. Priset är ju helt annorlunda också från ivf så känns väldigt bra. Alltså- det som hade känts bäst hade ju varit om jag hade fler folliklar såklart. Men nu när jag vet att jag bara kommer få några få, så känns det bättre med insemination. Min magkänsla säger att det är bättre.. det är nog bara att det känns mer naturligt som tilltalar mig. 

Så när jag börjar igen nu så håller jag bara tummarna att jag inte ska få 4 folliklar- för då går det emot etiska reglerna att göra insemination...
    Mina chanser blir bara marginellt större med ivf då  men... priset desto högre!! Plus som sagt att du bara blir varannan månad då. 

Känns bra med insemination att kunna köra på varje månad för att öka chanserna. Jag fyller 40 om några dagar och fertiliteten går ju ner då himla fort... eller jag antar det....

Och @Mathilda88 igen- jag hittade 2 läkare som kunde skriva recept i Stockholm. Båda krävde att man gjorde UL hos dem....  Nu bor du i Malmö men skulle kanske vara värt att åka till Stockholm för att spara.. ja det är väl typ 10 000 kr annars...

Bara så du vet. Men borde gå att hitta närmare!!

• Björkenli

@ Mathilda88 

Ang recept- kostade inget för recept på din jag var hos.  Gick hos 2 olika och båda kunde skriva recept utan extra kostnad, men ultraljudet kostade 1500 kr på ena kliniken och 1000 på andra. 

Båda hade många lediga tider med kort varsel när jag bokade. 

När jag åkte till Köpenhamn åkte jag fram och tillbaka samma dag, så det skulle ju vara ett alternativ som inte gör det så dyrt. 

Khalil ok! Men du skrev äggplock i februari- är planen ivf på Sellmer en gång och sen ev insemination beroende på vad testet på sambon visar?
    Men är inte sambon testad redan i Sverige alltså..? Ingår inte det i grundutredningen...? Eller har de fler test på Sellmer...?

(Visst går fertilitrten ner från  ca 35- 36 år också så förstår din stress. Efter 40 går den dock ner i en rasande fart ...)

För min del skulle det vara hormoner även vid insemination. Annars skulle sannolikheten vara alldeles för låg. Så med stimulering hoppas de på att få 3 folliklar... 

• Björkenli

* stavfel.. hittar inte hur man kan ändra i inlägg.. skulle stå "på kliniken jag var på"

• Björkenli

@Mathilda88 

Nedreglering först ok.  Har inte hört talas om det. Har inte så bra koll eftersom jag inte varit i "den här svängen" så länge så att säga.. Hade inte läst på något innan jag plötsligt körde ivf i december. Typiskt mig att göra allt i sista minuten..
    Men ok du kör någon slags hormon redan nu och sen börjar stimuleringen 23e. Spännande att vara igång igen ändå!!

Jag började med stimuleringen idag. 
    Men kom just att tänka på- hoppas att sprutan hållit! Det är den jag använde i december som jag hade kvar av... har förvarat i kylen som man skulle..

Imorgon ska jag ringa till en av mottagningarna jag var på sist för att be om recept.. hoppas det går smidigt. 

• Björkenli

För min del är del VUL dag 5 på stimuleringen imorgon. 
    Förra gången dag 5 hade jag ju bara 1 follikel, och hoppet försvann helt att de skulle bli något.. gynekologen sa att de var osannolikt att det skulle dyka upp fler.  Sen dag 10 på stimuleringen hade jag ju 3 bra och en lite mindre. Då gick jag till en annan läkare så vem vet, men tror mer på att jag fick fler sent helt enkelt. 

Trolig dag för insemination är nästa tisdag eller ev onsdag. Har köpt flygbiljetter som är ombokningsbara.

Undrar varför inte jag får nedregleringen precis som @Mathilda88.. De nämnde inte det alls. 

Har du Matilda förresten privat detta innan,  eller är det första gången?

Jag bokade resa till Spanien 4 dagar i februari också.  Räknade febrilt om det skulle funka med allt kring denna behandling..
    Om det inte blir något nu borde jag få negativt gravtest om 3 v, och reser några dagar efter det. 
    Men med insemination kan Mac ju börja nästa omgång direkt- så då får jag ta med mig sprutorna till Spanien och göra VUL direkt när jag kommer hem!

Tror det borde funka. 

I värsta fall får jag hoppa över en månad... känns inte bra nu när jag har så lite tid att försöka..
    Men min magkänsla säger att jag blir mer fertil av lite sol! 

Känns för mig som att hela kroppen stänger ner under vintern..

Ibland får man gå på magkänslan. 

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023