• Björkenli

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

@LMSM

Men vad hemskt. Beklagar verkligen. 💔
    Fint att du hälsar på varje dag. Betyder säkert mycket för honom. Hoppas du har det stöd du behöver i en sån situation också. 

En tanke att det kanske kan vara lite skönt att ha något annat, något positivt, att ha fokus på då. Ang om det är rätt tillfälle att testa ivf igen. Men känn efter vad som känns bäst. 

• Björkenli

@LMSM 

Låter rimligt som de sa att kvaliteten inte kan förändras men däremot sätta hormonerna ur spel så att man inte ägglossar. 

Förstår hur du menar ang hur du kände i december!!
    Minns några gånger när det hänt något så att jag mådde riktigt dåligt, ja som när jag började med ivf i december och fick reda på att jag bara fått en äggblåsa med stimulering och ibland princip trodde att det betydde att mina chanser att få barn inte fanns, då passade jag på att ta tag i några saker som jag skjutit på pga ångest! Tänkte just så att det ändå inte kan bli jobbigare nu!

• Björkenli

Jag känner mig lite mer positiv nu efter inseminationen igår, än jag gjort tidigare. 

Jag kände så starkt hormonpåslag vid denna ägglossning (för att uttrycka mig rumsrent;), och känslan är att det betyder att kroppen på något sätt verkligen ansträngde sig för att skicka signaler att det är läge att bli gravid. 
    Och peaken av dom känslorna matchade väldigt bra med inseminationen. 
    Idag tex känns det helt som vanligt, men igår kände kroppen verkligen att det var läge att bli gravid.

Allt såg ju också bra med den ena bra äggblåsan som finns.  Hon som gjorde inseminationen sa att det ju bara är en äggblåsa som vinner varje månad när man kör naturligt, så jag har ju samma chanser som någon som har sex och matchar exakt med ägglossningen. (Ja med det i åtanke att det är svårare när man är 40 år förstås...).

Det såg lite grått ut inuti äggblåsan också vilket det skulle; det betydde att ägget inte släppt. Man ville göra inseminationen innan det släppt om jag förstod rätt. 

Väldigt konstig känsla att få en annan människa DNA infört... fick verkligen en bra känsla av donatorn och det vore så fantastiskt att få du ett barn med hans DNA. 

Kom att tänka på att en psykolog jag går till ibland, som jag pratade med ang valet av donator, erbjöd att vara barnvakt om det här skulle lyckas. Så gulligt av henne. 

Svårt att förstå att det bara är ca 12% chans att bli gravid när man får sperma som är testad och är av utmärkt kvalitet osv och man timar exakt med ägglossningen. Det är nog därför jag är lite positiv nu- jag kan nog inte riktigt fatta att chansen är så liten när jag själv har blivit visad på en skärm att allting ser bra ut. 

Jag har berättat för en kompis om detta men hon är fullt upptagen med sina småbarn om detta så jag har inte direkt någon att prata av mig om ang alla känslor. Blir lite babbligt här pga det. 

Jag berättade först för en annan vän om ivf I december.. Den enda jag eg kände för att dela med mig med från början.
    Bad om hennes hjälp att titta på donatorprofilen, bara ifall att det var något uppenbar röd flagga som jag missat.  Hon svarade aldrig, och frågade sen inte hur det gick med ivfen eller någonting. 
    Tillslut nyligen så frågade jag hur det kom sig att hon inte hade hört av sig ang det... om hon hade glömt eller bara inte haft tid eller vad det var...

Hon skrev typ att hon kände att hon inte visste om jag ville att hon skulle lägga sig i.
    Jättekonstigt- för varför skulle jag berättat för henne då?
    Nu har jag inte känt att jag vill berätta mer flytt henne, för jag blev så ledsen i december när jag genomgick en sån skrev och hon inte ens frågade hur jag mådde eller nåt..  speciellt eftersom jag sagt till henne att hon var den enda jag berättat för. 

Hade helt klart varit fint med mer stöd irl ang detta. 

Jag har ju knappt haft kontakt med mina föräldrar på ca 8 år, men lite lite senare 1.5 åren typ..
    Jag frågade om lån hos dom nyligen och fick låna 150 000 för att ha råd med detta.  Jag berättade vad det skulle gå till.   Pappa verkade iaf glad över tanken på att ev kunna få ett till barnbarn. 

Jag hoppas fortf att när det blir dags att betala tillbaka, att de ska säga att jag inte behöver betala tillbaka summan av behandlingarna...

Men annars får det förstås vara värt det. 

• Björkenli

@LSMS

Tack snälla, gulligt av dig!

Nu skrev Sellmer att de rekommenderar att jag byter från gonal F till Menopur 375 nästa gång. De skrev bara att de inte tror jag fått fler ägg med högre dos, bara mer biverkningar. Har inte haft några biverkningar alls dock så lite konstigt varför jag skulle få det helt plötsligt på högre dos?

Vore intressant att höra vad vi andra med lågt AMH fått för stimulering, och om det blev bättre när ni testade något annat?

I den andra tråden sa Orkidé att hon först fått Gonal F 300, sen tillägg av Menopur 150. Hon hade hört att gonal F ger fler ägg och Menopur bättre kvalitet. Har ni här någon koll?

• Björkenli

Blomsterpaj

Jo exakt du har rätt att man brukar göra så om det är så få.  Även vid 2 befruktade som jag hade sist var det dag 3.

• Björkenli

Blomsterpaj 

Tycker också absolut de borde ha kontaktat dig oavsett. Så mycket oro kring allt sånt här och ett lewy samtal kan betyda så mycket!

• Björkenli

Blomsterpaj 

Jag skulle tro faktiskt, om jag får gissa, att iom att det är inom regionen så kör de inte på söndagar och då tänkte de kanske att de lika gärna kan ta dag 5 som dag 4?

Jag läste en del studier själv och det verkar finnas consensus att det blir implantation ökar liiiite vid tidig återföring. Men det var inte speciellt stor skillnad . 

När jag sa att jag läst detta till min läkare i Danmark sa han att det stämde. Även om förhållanden i labbet är bra kan det inte bli lika bra som i livmodern. Att enda fördelen med att köra till dag 5 är att se vilken som är starkast om man har flera. 

Men fråga vad de säger. 

Håller tummarna att det blir återföring imorgon och att allt går bra!

💛

• Björkenli

@ Mathilda88 

Aha ni kör med donator denna gång- det hade jag missat.  Matchade ni donatorn efter din killes utseende då eller hur valde ni?
    Nyfiken på vilken om ni också tog fram Sellmers bank. Du kan skicka meddelande om du vill berätta:))

• Björkenli

@ Mathilda88 

Men gud har Sellmer den statistiken, utan att berätta att de har den infon??
    Det är ju sjukt bra att få reda på det!
    Du fick dessa uppgifter från Sellmer alltså?

Jag hade världens noja med att välja förra gången (nu tog jag bara samma), de hade ju kunnat hjälpa då genom att kolla vem som hade högsta framgångsrate om de nu har såna siffror!

Än en gång brist på information tycker jag..
    Jag har ändå lagt ner 75 000 totalt på behandlingar hos dom nu så tycker man borde få all tillgänglig info.

Ok nu ska jag sluta klaga. 

Spännande approach med 50/50!!
    Måste kolla in den ni valde- men låter ju helt klart lovande att han har så hög successrate!

• Björkenli

Till mig sa de bara att de kunde se att båda donatorerna jag valde mellan lett till graviditet. 

Jo jag förstår att ditt fall är lite speciellt. Men haj kr 40 nu och dessutom ovanligt låg äggrserv för åldern, så borde ju va prio att välja den donatorn som man sett gjort flest gravida också

Hm ja det är sant... de bästa äggen kan ju råka få sambons sperma då.. jag tänkte först att de skulle låta varje ägg exponeras för bådas sperma- let the best man win liksom!!😄

Och att man gör dna test efter.  På så sätt skulle ni ju komma runt det att alla ägg inte fick en ärlig chans..

Men du har ett tag kvar till äggplock va,  så nu kan ändra er om ni bara vill köra på donatorn..?

Ja jäkligt störigt ang växelkursen!!
    Hoppas verkligen verkligen det går vägen for er nu, efter dessa kostnader dessutom!@

Och hästar är ju inte direkt billigt att ha heller!

• Björkenli

Fast jag vet inte för vid ivf valde först en som hade mot 10, men sen när jag frågade sa de att jo det är lite bättre med mot20 även vid ivf..
    Så varför sa de inte de och sa att jag hellre skulle ta den andra jag valde mellan som hade det tänkte jag...

Ah ok jag förstår. 

Låter väldigt lovande för dig nu tycker jag! Spännande!!

När jag var där på äggklocka var jag å gymmet som ligger i samma köpcenter och gick på yinyoga och bastade. Så var väldigt harmonisk inför plocket:)

• Björkenli

@ Mathilda88 

Ja kan tänka mig det. 
    För mig som knappt får några äggblåsor känner jag absolut ingen som helst skillnad..

• Björkenli

Quincey

Jag ska byta från gonal F till Menopur nästa cykel "bara för att testa något nytt" enligt läkaren. 
    Nyfiken på hur dina läsare presenterade förslaget att mixa båda som i ditt fall? Och varför högre av den ena och inte den andra,  om de nu sa något om det?

Blir lite nyfiken på det också..
    Att fortsätta med gonal f 300 som jag tagit innan och lägga till Menopur 150. 
    Eller tvärtom,  Menopur 300 och gonal f 150 kanske. 

Jag kan fråga kliniken förstås men ändå så värdefullt att höra om era erfarenheter. 

• Björkenli

@ Mathilda88 

Ok!!

Det var någon jag läste om som skrev att hon fick mycket bättre svar av bara Menopur än Gonal-f, så det kanske kan vara så för vissa. 
    Så känner mig lite nyfiken på att prova Menopur, men som du skrev kanske inte ta bort Gonal-f helt om det brukar ge fler ägg. Vill ju verkligen ha mer än 1 ägg nästa gång. 

Kanske Menopur 300 och Gonal-f 150 då😄

Leker fertilitetsdoktor här. 

Får fråga vad Stork klinik tycker- har konsultation på måndag!!

Får jag bara 1 äggblåsa framöver så ökar ju inte minns chanser med stimulation eller IUI jämfört med vanligt samlag. 
    En kompis skrev att jag borde skaffa en tinder profil och fråga efter män som vill ställa upp en gång i månaden😆
    Herregud...  ja att ligga för att spara 25 000 Kanske är att överväga😆😆😆

Skojar förstås!

• Björkenli
    Mathilda88 skrev 2024-02-08 21:08:33 följande:
    Tack så mkt,Hjärta ja kan behöva alla tummar ifall detta blir sista försöket med egna ägg innan ev donation. Hjärta
    Å... håller verkligen tummarna!!💛
  • Björkenli

@ Mathilda88 

Läste ditt meddelande innan nu.

Okej jag fattar läget....
    Tufft!!!

Väldigt tråkigt att ha fått tydligt besked ang äggfaktor.. verkligen 💔

Trots smärtan i det- kanske bra ändå att få besked och kunna planera för nästa steg. 

Med äggdonation kan du iaf få ett barn som är 50% från mannen du älskar. 💛

Tycker du gjorde rätt som tog återföring nu. 
    Vet inte om du träffade Laurids nu som jag träffade, men han sa samma sak till mig. De klarar sig bäst på plats.

Håller tummarna för dig💛

• Björkenli

@ emmylou91 

Å grattis 💕🤩

Vilken lycka!!!

Du nämnde Letrizol- vill du berätta hur du tog det?

(Var på en konsultation i veckan där de nämnde mild ivf, jag har extremt lågt AMH och då kan det tydligen också vara ett alternativ lite motsägelsefullt men pga att man ändå inte kan få många ägg tydligen. Läste att man ibland använder Letrizol då? 
    Sen stod det ändå Gonal-f 375 e i mitt protokoll så jag fattade ingenting...
    Men vore intressant att höra hur du använde Letrizol och vad de sa var fördelen?)

Grattis igen🤗🤗🤗🤗

• Björkenli

@ Enmylou91

Å intressant. 
    Och vilket fantastiskt resultat på ivf nr 2!! Meny är ju så ung också:))
     6 mån med Letrizol..? Dvs ivf varannan cykel i ett halvår...?

Var det så med Letrizol att man inte kunde göra ET samma cykel..?
    Läste att Letrizol gör att slemhinnan inte blir optimal...?

• Björkenli

Nu  har jag börjat med mild stimulering på Sellmer. 

Men känner mig verkligen osäker på hur mycket mer pengar jag kan lägga på detta. 

40 år och skuldsatt. Hur mycket ska jag skuldsätta mig när chansen för mig att bli gravid med egna ägg är så små?

Det känns verkligen inte bra att pengarna bara rullar..
    Men att ge upp när det fortfarande finns en chans är världens svåraste beslut...

Så himla svåra beslut detta!!

Skulle jag fått flera ägg och chanserna med ivf hade varit bättre så hade det inte varit någon tvekan. Men att lägga de pengarna på ivf med 2 ynka äggblåsor tex? 

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra om jag får 2 äggblåsor... Får jag 3 äggblåsor så är väl ändå ivf värt ett till försök..

Men redan lagt 100 000 och ett ivf nu skulle bli ca 80 000 så liksom... För jag ivf bara en gång till så är det verkligen frågan om hur mycket mer du är rimligt att lägga...

Speciellt om jag eventuellt vill göra med donerade ägg. 

.. kanske borde möta upp fransmannen jag dejtade förra året som är tillbaka i Sverige och vill ses 🙈 spara 25 000 för iui.... 😳

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023