• Anonym (fördelning)

Hur dela upp intäkterna?

Hej

Jag håller på att starta ett bokprojekt som kommer att innehålla en del bilder. 

Jag har pratat med en bekant om denne är intresserad av att fotografera till boken mot del i intäkterna då jag i dagsläget inte har råd att betala lön. 

Bekantingen var intresserad, men anser att fördelningen ska vara 50/50. 

Bekantingens bedömning av sin egen insats i tid kring fotograferandet är att det kommer att ta allt som allt 10-12 timmar då denne bara behöver dyka upp, fotografera och sen efterbearbeta. Belysning och allt sådant kommer att vara klart och allt kommer att vara uppställt. 

Min egen insats i form av tid kommer att vara ca 3-4 månader om jag gjorde detta på heltid men jag har ett heltidsjobb, detta är en hobby jag har som jag ombetts göra en bok om. 

Bekantingen fotograferar som hobby, men är oerhört duktig. 

Jag tycker 70/30 är mer rimligt medan andra jag har talat med anser att jag ska ha 89-90% av intäkterna. 

Vad anser ni? 

• Svar på tråden Hur dela upp intäkterna?
  • Anonym (Kr)

Om det är oacceptabelt för dig ta en annan fotograf 

• Anonym (77)

Jag har precis släppt en bok via hybridkontrakt. En illustratör anlitades (jag fick välja) och denne gjorde ett eget kontrakt med förlaget. Jag har betalat det jag skulle för tryckning och antal bilder, och sedan betalar förlaget illustratören det de har kommit överens om. Jag vet inte exakt vad dealen är dem emellan. Jag var nöjd med det jag hade att betala och sen sköts allt av förlaget. Illustratören får i detta fall en engångssumma och inte del av eventuella intäkter sedan.
    Det är en barnbok så det är bilder på varje sida. Därmed är bilderna oerhört viktiga för att boken ska nå ut över huvud taget. 
    Hade jag haft ett upplägg så som du tänker, med en privatperson, så är nog 50/50 inte helt fel när det gäller en barnbok. 

Hur viktiga är bilderna i din bok? 
    Om man exempelvis släpper en bok med stickningsmönster är texten det viktigaste men foton på de stickade alstren är kanske lika viktiga, för att folk över huvud taget ska bläddra i boken och förhoppningsvis köpa den. Kanske inte 50/50 i det fallet men ändå får man ta med i beräkningen det viktiga med hur foton ska locka köparna.

• Sunflora

Jag tycker fotografens förslag är rimligt och att du ska vara glad att någon alls vill ställa upp. Troligtvis kommer inte fotografen tjäna lika mycket på din bok som han/hon hade gjort om han/hon haft en vanlig kund de timmarna även om du ger 50% av vinsten. För dig är det här ett intresse för fotografen ett jobb.

• BuoBä

Hur många böcker tror du att du kommer sälja och hur mycket vinst att dela på blir det per bok?

Det är ditt projekt och du som brinner för idén. För fotografen är det ett uppdrag. Hen skulle kunna göra ett annat uppdrag under de timmarna och få pengarna direkt i handen. Så jag tycker inte 50/50 är orimligt alls, särskilt med tanke på att vi troligen pratar om en relativt liten upplaga. 

• Anonym (En)

Om fotografen vill ha 50/50 och inte vill göra jobbet annars, så spelar det ju ingen roll vad som är rimligt. Du kan ju förhandla med personen men går hen inte med på en annan fördelning blir det ju 50/50 eller använda en annan fotograf.

En fråga: hur mycket intäkter tror du kommer in? För det kan ju vara en fördel för fotografen att få en engångssumma eller en viss summa per bild, än att få 50/50 av en bok som säljer i få upplagor tex.

• Anonym (En)

Såg nu att du inte har råd att betalafotografen.

Då är väl 50/50 rimligt med tanke på att fotografen riskerar att inte få någon inkomst alls för jobbet som görs.
    Tex att du får förhinder att avsluta projektet eller att det säljs så få upplagor att det blir väldigt lite intäkter.

Finns det ett förlag bakom så borde de kunna betala fotografen, men du släpper alltså på egen hand? Kommer intäkterna täcka kostnaden för detta innan ni börjar dela på resten?

• Anonym (A)

Fotografen riskerar att stå utan inkomst om inga böcker sälja. Så räkna ut vad hen ska ha för sin insats, sedan får hen 50% av intäkterna upp till den summan. Efter det är 100% av intäkterna dina. 

Känns inte rimligt att fotografen dels ska behöva vänta på sitt arvode och dels riskera att inte få in några pengar. 

Ditt projekt, då blir du stå för risken. Nu kommer fotografen ändå behöva ta rIsk, men inte så mkt som med dina förslag. 

• Anonym (Va)
    Anonym (A) skrev 2023-08-24 08:36:33 följande:

Fotografen riskerar att stå utan inkomst om inga böcker sälja. Så räkna ut vad hen ska ha för sin insats, sedan får hen 50% av intäkterna upp till den summan. Efter det är 100% av intäkterna dina. 

Känns inte rimligt att fotografen dels ska behöva vänta på sitt arvode och dels riskera att inte få in några pengar. 

Ditt projekt, då blir du stå för risken. Nu kommer fotografen ändå behöva ta rIsk, men inte så mkt som med dina förslag. 

Fast med förslaget tar ju fotografen risken att stå utan betalning eller endast få in sitt arvode när väl böckerna börjat sälja.Det kommer inte personen gå med på. 

Att dela 50/50 innebär att även fotografen är med och spelar om en högre vinst då den väljer att sätta eventuella inkomsten på risk.

Detta är ett vanligt förfarande. Har man inte råd med arvode så brukar man göra upp om procentsatser av intäkter. Sedan kan man givetvis diskutera procentsatserna. Kanske 20/80 eller 30/70 är mer rimligt, men det är ju enormt svårt att avgöra utan någon extra information. 

• Anonym (En)
    Anonym (Va) skrev 2023-08-24 09:18:34 följande:

Fast med förslaget tar ju fotografen risken att stå utan betalning eller endast få in sitt arvode när väl böckerna börjat sälja.Det kommer inte personen gå med på. 

Att dela 50/50 innebär att även fotografen är med och spelar om en högre vinst då den väljer att sätta eventuella inkomsten på risk.

Detta är ett vanligt förfarande. Har man inte råd med arvode så brukar man göra upp om procentsatser av intäkter. Sedan kan man givetvis diskutera procentsatserna. Kanske 20/80 eller 30/70 är mer rimligt, men det är ju enormt svårt att avgöra utan någon extra information. 

Fast ts kan inte gå efter vad som är rimligt, hon får ju gå efter vad fotografen vill ha eller välja en annan fotograf.
    Fotografen har ju all rätt att säga nej till alla förslag under 50/50.
Svar på tråden Hur dela upp intäkterna?