• Elin P

Min 3-åring ska utredas för autism

Självklart kan det gå bra trots autism. Men räkna med att det mesta kan ta längre tid än för andra och att barnet kanske inte klarar allt som andra gör på grund av sin funktionsnedsättning. Jag har en snart 16-åring med autism och jag ska inte förneka att vi haft det oerhört tufft med honom på många sätt. Men det börjar ordna upp sig mer och mer för honom nu och han utvecklas hela tiden även om allt tar längre tid. Jag tycker allt går mycket lättare när man försöker acceptera att han är annorlunda än andra och han kommer att behöva leva lite annorlunda också om det ska fungera för honom. Man kan inte titta på hans jämnåriga och se vad de klarar, det blir inte rättvist att jämföra så. Min son kommer troligen att behöva stöd i sin vardag hela livet eller åtminstone under lång tid. Vanligt jobb är det mycket tveksamt om han kommer att fixa. Samma sak med eget boende utan han kommer troligen behöva någon typ av boende med personal. Allt detta betyder dock inte att han kommer att leva ett dåligt liv utan jag har jättestor förhoppning om att det kommer att bli bra. Det gäller att komma över sorgen bara över att det inte blir som man kanske hade hoppats och tänkt från början och man måste få tillåta sig att sörja.

Svar på tråden Min 3-åring ska utredas för autism