Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Ni som gått över bf länge flera ggr?

Jag gick över 15 dagar med första och 14 dagar med andra. Så det verkar vara "standard" för mig.
    Båda förlossningarna har startat spontant men sen har det slutat med olika grader av akuta snitt.

• Anotherone
    Anonym (Segt) skrev 2023-08-25 08:51:53 följande:
    Intressant ändå, du verkar ju ha en inställning då på hur länge du är gravid iaf. Trist med snitten, jag hoppas verkligen kunna undvika snitt denna vända. 
    Ja och det verkar vara samma för mina systrar. Vi är ganska långa och får stora barn (runt 5kg) som ingen upptäcker riktigt pga de har gott om plats och SF-måttet är på mittlinjen. 
    Ja snitt är ingen höjdare, håller tummarna för att du slipper!!
  • Anotherone
    Anonym (Segt) skrev 2023-08-25 09:40:40 följande:
    Intressant! 

Nä, snitt suger i min värld, avskydde läkeprocessen efteråt. Känslan att allt gör ont, inte kunna vila dagtid pga kunde inte ligga bekvämt, inte kunna bära, inte kunna amma vettigt pga smärta och drag i snittet. Minns bara första månaden som ett haveri mkt pga det.
    Skitjobbigt, särskilt när man varit i värkarbete under lång tid innan. Som för dig säkert när du blev igångsatt.
    Man är inte sitt bästa jag när man kommer ut från operationssalen om man säger så. Vi väntade många år med syskon just pga detta.
  • Anotherone
    Anonym (Segt) skrev 2023-08-25 09:53:58 följande:

Ni som gick över länge, hade det liksom startat lite långt innan med att ni öppnat er lite och så eller var det segt hela vägen fram till det satte igång?

Första barnet kom första känningen på kvällen på bf+11 med molande värk och att slemproppen lossnade. Sen var det en seg latensfas till bf+14 då vi åkte in, då var det 3 min mellan värkarna och jag pallade inte att vara hemma längre. Knappt ett dygn senare kom han med akut snitt pga värksvaghet och att han var väldigt stor. Men inte så konstigt tänker jag att man blir värksvag till slut när man gått med värkar till och från i så många dygn. Men men...

Andra barnet började det senare, på bf+13. Blev intensivt mycket snabbare, åkte in och sen föddes han med urakut snitt på bf+14 pga livmoderruptur.

Så lite olika ändå.
  • Anotherone
    Anonym (Segt) skrev 2023-08-25 11:17:31 följande:

Fått erbjudande att sätta ballong nu men är livrädd att det ska ge ks?

Alltså risken finns ju alltid. Det tror jag man får vara öppen för när man går in i en vaginal förlossning efter snitt. 
    Men om man tänker att det värsta som kan hända är att man får ett till snitt och att det bästa som kan hända är en fin vaginal förlossning så får man väl väga det mot varann..
Svar på tråden Ni som gått över bf länge flera ggr?