Inlägg från: Anonym (rimligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rimligt)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Anonym (Bella) skrev 2023-08-26 19:54:35 följande:
    Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

Jag tycker det är rimligt att reagera med avsmak på något som faktiskt är vidrigt.

För hur du än vrider och vänder på det och hur mycket du försöker kalla det för lite snyggare namn, rationalisera och normalisera det så är svek, lögner och manipulation inga trevliga saker och kommer givetvis alltid locka till sig kritik.

Det som däremot är oerhört irrationellt är hur man kan tro att man kan bete sig på det sättet och ändå slippa kritik. Om man inte var beredd att ta konsekvenserna av sitt agerande där kritik är ett av dem, varför gav man sig öht in i en sån lek?

Angående "mänskliga misstag" så är det ju ett oerhört korkat argument eftersom även om alla människor begår misstag ibland så begår ju inte alla människor samma SLAGS misstag, alla mördar inte, alla slåss inte och alla är inte otrogna. Så att göra alla slags misstag till lika mycket värda är ju inget annat än en grov generalisering och ett sätt att försöka normalisera otrohet och få det att lita lika illa som att glömma köpa mjölk när man handlar. Visst de är båda misstag men på HELT olika nivåer.

Så nej TS, det är inte andra som ska lära sig acceptera att vissa människor beter sig som svin, det är människor som beter sig som svin som ska  sluta bete sig som svin om de vill slippa kritik. Så länge de fortsätter bete sig som svin kommer de få kritik vare sig de gillar det eller ej.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Out of bounds) skrev 2023-08-27 18:34:02 följande:
    Och du lyckas vara både svartvit och fyrkantig på en gång. 

Jag skriver inte "man" som du gör, för alla är inte likadana, funkar inte likadant, har inte samma hjärnkemi, har inte samma impulskontroll. Impulskontroll är också delvis genetiskt.

Förstår man inte ens det lilla blir all diskussion om mänskligt beteende omöjlig.
    Beror på vems sida man ser det ifrån... för oavsett av vilken anledning man har taskig impulskontroll så spelar ju det noll roll för som drabbas av det. Från mottagarens sida är det faktisk svartvitt, det spelar ingen roll varför personen beter sig som ett rövhål, det enda som är intressant är ATT personen beter sig som ett rövhål och är inte någon man bör ha en relation med. 
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-08-28 12:58:19 följande:
    Får inte ihop det här. Han var ärlig när han var otrogen. Vad säger att han inte är otrogen med 50 kvinnor till på samma sätt som du? Den andre killen kanske bara var otrogen med dej under längre tid. Sämre? Jag är inte så säker på det.

Med det här vill jag bara visa på meningslösheten med att diskutera otrohet och liknande. Ingen situation är den andra lik och folk ylar till höger och vänster om omoral och fans moster.

En fullständigt meningslös diskussion egentligen. 
    Ja det är ju klart att det blir jättekomplicerat när man spelar dum och låtsas inte fatta självklarheter och låtsas som att svina och dölja det och svina och stå för det är typ samma sak. Att försöka föra en diskussion med en sån person är såklart meningslöst.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Suck) skrev 2023-08-28 12:39:55 följande:

Många dömande personer här (både kvinnor och män) har aldrig varit med om riktigt stark attraktion utanför äktenskapet. Så stark att många inte kan stå emot. Nu kommer det säkert inlägg ylandes "-det har jag visst". Ni kan bespara er, vi fattar. Otrohetsaffärer ser väldigt olika ut.

Om otrogna människor dömde sig själv mer innan så skulle andra inte behöva döma dem i efterhand.

Hur vet du att de som lyckas kontrollera sig inte känner precis lika mycket som de som inte lyckas med det? Det handlar ju inte om VAD man känner, det handlar om vad man sen GÖR av det känner där vissa människor verkar kunna hantera sina känslor bättre än andra.

Ja otroheter ser olika ut men är fortfarande svek, lögner och manipulation.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-28 13:24:43 följande:
    Men förhoppningsvis har man ju det för sin partner. Tror inte att man får stark attraktion från en dag till en annan, märker man ens nyfikenhet borde man ju stanna där. Av respekt för sin partner.
    Människor med taskig impulskontroll vill alltid intala sig själva att det skulden ligger på allt annat än dem själv så de slipper konfrontera sig själva och sina egna brister.

Genom att påstå att "känslorna var så starka att det inte gick att kontrollera sig" så försöker man hävda att situationen var omöjlig och att det inte gick att göra på något annat och att alla i samma situation hade gjort likadant och det är ju inget annat är ren rationalisering. Självklart går att hantera en sån situation på andra sätt och massor med människor gör det... men det vill man ju såklart inte kännas vid för då måste man dels medge sina brister för sig själv och acceptera att man faktiskt bär det fulla ansvaret för sina handlingar.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-28 14:48:04 följande:

Vart tog diskussionen om stigmatiseringen vägen?  Finns det ingen här i tråden som kan förklara varför otrohet stigmatiseras.  

Om ingen annan vill/klarar av det så får jag väl göra ett försök.

För det första vad betyder stigmatisering?

Jo, Stigmatisering är när en grupp anses avvika från normerna och betraktas som mindre värda i samhället, pekas ut och förknippas med negativa stereotyper. Begreppet är uppbyggt av tre relaterade komponenter; kunskaper, attityder och beteenden. Det kan leda till diskriminering och negativa konsekvenser för samhället i stort men också för den enskilda individen 

Allmänhetens stigmatisering innebär att den negativa inställningen, eller attityden, till en viss grupp vanligen delas av flertalet i befolkningen (medvetet eller omedvetet). Personer som tillhör den stigmatiserade gruppen kan ta till sig allmänhetens attityder och stigmatisera sig själva, detta brukar kallas för självstigmatisering 

Hur valigt är det med otrohet i Sverige?

Enligt en undersökning utförd av YouGov på uppdrag av Metro, har 25% av svenska folket någon gång varit otrogna 1. En annan undersökning visar att 10% av de tillfrågade har varit otrogna mot sin nuvarande partner 2.

Undersökningen visar också att den vanligaste orsaken till otrohet är attraktion till en annan person än ens partner, följt av att man inte längre var kär i sin partner och att man inte fick sina behov tillfredsställda 2.

Det är viktigt att notera att otrohet är ett tabubelagt ämne och det kan vara svårt att få en heltäckande bild av hur vanligt det är.

Med dessa fakta kan man därmed dra slutsatsen att eftersom otrohet är så vanligt så förekommer det inte någon generell stigmatisering av otrohet. Det är mera så att det är ett tabubelagt ämne. Alltså inget man talar om med andra. 

Alla samhällen har saker som anses vara ok och andra som inte anses vara ok, vissa av de saker som inte anses vara ok har man lagstiftat mot för att förmå folk att låta bli att bete sig så, andra har man inte lagstiftat mot men anses ändå vara oacceptabelt av majoriteten. Det existerar INGET samhälle på jorden där alla är fria att bete sig hur de vill mot andra.

Vad gäller otrohet så är det något som inte är acceptera i något samhälle på planeten eftersom det baseras på svek, lögner och manipulation och ska inte blandas ihop med tex öppna relationer. Olika samhällen har olika syn på sexualitet men INGET samhälle är ok med att svika, ljuga och manipulera andra människor.

Så att prata om stigmatisering är ju lite missvisande, för då är ju precis allt som inte innebär att var och en får bete sig precis hur de vill mot andra "stigmatisering"

Och när vi ändå är inne på psykologi så finns det ett annat intressant begrepp som heter "kognitiv dissonans" 

En individ som är otrogen mot sin partner kan känna skuld och ånger över sitt beteende men bortförklara detta för sig själv genom att ändra sina attityder kring otrohet. Vid ett val mellan två lika goda eller dåliga alternativ kommer man att försöka övertyga sig om att det man valde var bättre än det andra alternativet, eller det som man håller på att bestämma sig för trots allt är bättre. I daglig mun - "att försöka övertyga sig själv"

sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Sofie) skrev 2023-08-28 15:34:45 följande:

Alltså, SÅ jävla svårt är det inte att inte ligga med andra. Det ska rätt mycket till att hamna i säng med nån annan, efter en lång rad aktiva val dessutom, så det handlar ju faktiskt inte om att bara råka klanta till det..

Precis, det är ju inte så att man bara knallar runt på stan och funderar över hönan eller ägget och vips så bara råkar man halka på ett bananskal, tappar alla kläder i luften och bara råkar landa med kuken i nån annan som oxå bara råkat halka Drömmer

Innan man hamnar där har man haft många många chanser att tänka och och göra andra val än man gjorde.
  • Anonym (rimligt)
    ClumsySmurf skrev 2023-08-28 16:18:34 följande:
    Och några av de som försöker övertyga sig själva gör trådar på FL och försöker få medhåll av andra.
    Ja, fiska efter medhåll verkar vara väldigt poppis på FL 
  • Anonym (rimligt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-28 16:26:58 följande:

Man kan drabbas av en passion och då är det inte säkert att det bästa är att förstöra sitt äktenskap och familj och barnens trygghet för det. Man kan älska flera personer på olika sätt. Men man kan bara vara gift med en. 

Jag tycker att tex fransmännen har en bättre syn på detta än vi svenskar. Jag tycker inte att den svenska modellen med massor av separationer och barn som lever i varannan vecka liv och bonusföräldrar är eftersträvansvärd. Familjen är grunden för barnen och en trygghet för livet. 

Att fransmän skulle vara ok med svek och lögner är en myt, ingen människa på planeten gillar att bli lurad, den VERKLIGA anledningen till framännens påstådda acceptans för otrohet är att det fram till nyligen har varit väldigt krångligt att skilja sig i Frankike. Reglerna för skilsmässa kan skilja sig väldigt mycket även inom EU.

På Cypern måste biskopen godkänna skilsmässor och ofta krävs fem års separation innan skilsmässan kan godkännas precis som i Spanien. I Frankrike måste den part som önskar skilja sig vänta i sex år, alternativt bekänna otrohet och därmed gå miste om pengarna.

Om man måste "bekänna otrohet" för att få skilja sig så så talar ju det för att otrohet inte alls är så accepterat som vissa verkar tro. Det betyder ju snarare att man i Frankike till och med bestraffar otrohet i laglig mening.

• Anonym (rimligt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-28 16:50:43 följande:

Det visste jag inte, men irländskor är visst ännu värre?
    Men vi är inte gjorda för att leva i livslånga parförhållanden tror jag och vi är inte gjorda att leva i små kärnfamiljer, det är onaturligt. Man kan titta på hur man lever i vissa samhällen som lever på ursprungligt sätt. I flera av dessa samhällen  är det en morbror som är ansvarig man för barnen .  Kvinnorna hjälps åt att ta hand om barnen och äldre kvinnor hjälper till. Barnen ammas till fyra år. Vid sju år får pojkarna börja vara med männen för att lära sig vara man.

Det är inte naturligt som vi lever. Men det är kanske ändå bäst just nu. 

Intressant tex att Schimpanshonor ofta är otrogna trots att hannarna bevakar dem och sitt territorium noga. Men de smiter ut på natten och träffar andra yngre hannar. Der är antagligen bra för genpoolen med lite otrohet. Jag tror att det är naturligt. 

Irland är oxå ett världigt religiöst land där kyrkan har betydligt mer inflytande än i Sverige vilket då kommer visa sig i skilsmässostatistiken.... jag menar det är väl ganska självförklarande att om det är väldigt svårt att skilja sig så kommer färre göra det?

Ja det stämmer bra att hur vi lever idag inte är naturligt, 99.999999% av vår tid på jorden har gått ut på överlevnad och sex har varit = barn, och i ett samhälle där det är väldigt svårt att skaffa mat så tänkte man kanske till lite extra innan man hoppade i säng med vem som helst för skojs skull? 
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?