Inlägg från: Anonym (kvinna50+) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kvinna50+)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Core skrev 2023-08-27 00:17:16 följande:

Jag upplever inte otrohet så stigmatiserat, det har ändå blivit så vanligt. Däremot bryter man ju ofta upp efteråt, och det är för att man inte vet vem man är tillsammans med längre, man får en annan bild av denne och kanske till och med känner äckel i längden - det tar slut, helt naturligt.

Öppet förhållande är ju ömsesidigt där båda har en syn på sex som helt fristående från resten av relationen, man är helt enkelt två människor med samma syn på saken och därför är det inte ett problem.

Så skulle frun vara otrogen skulle jag säkert inte vara dömande, som du säger är livet långt, men inte hade jag stannat. Det skulle för mig signalera att hon inte hade den integritet och respekt för vårat förhållande jag hela tiden trott, och förmodligen hade jag som sagt bara känt äckel.

De flesta är i behov av en trygghet att komma hem till, man vet vart man har varandra, ett element som i slut saknas om det ska spontanknullas med okända personer när andan faller in

Jag är verkligen inte en konservativ moralist, det är bara inte min kopp te, visst är sex viktigt och underbart, men behovet att knulla runt försvann kring mina 20

Jag tror att stigmatiseringen beror på den förutfattade meningen att otrohet leder till uppbrott. Det handlar också om osäkerhet i en ny relation. Det har forskats en del om otrohet i relationer och ju  längre relationer desto mer överseende är man över den andres felsteg.

Med detta vill jag säga att otrohet är mer skadligt i ett relativt nytt förhållande när man ännu inte är så säkra i förhållandet medan otrohet i ett långt förhållande är något man ofta  kan hantera. 

De som har levt i ett långt förhållande vet att förälskelser kommer och går men att det man byggt upp under lång tid kommer att väga tyngre än en tillfällig attraktion.

Kanske är man också något förberedd på att det kan vara dags att börja på nytt.

Så summa summarum otrohet tidigt i ett förhållande är mer destruktivt än i det långa förhållandet.
  • Anonym (kvinna50+)
    Core skrev 2023-08-27 11:50:37 följande:
    Jo du har rätt i att ju längre relation desto större benägenhet att stanna. Tyvärr!

Jag har flera såna i min omgivning, bland annat morsan. När de var strax över 50 var hennes gubbe otrogen, och tyvärr stannade hon för tryggheten. Förhållandet är ju tryggt, men dött. Livsgnistan försvinner alldeles för ofta i dessa relationer, just pga gammal trygghet och brist på ork att riva upp livet
    Du ska inte förakta trygghet. För många är detta det viktigaste i ett förhållande och ofta behöver även den otrogne tryggheten att falla tillbaka på. Man ska nog inte lägga för mycket vikt vid otroheten om förhållandet i övrigt är bra. 

Att bryta upp från ett förhållande kräver en hel del, både mod och ork. Ibland finns inte orken.  Som anhörig kan man försöka att hjälpa till genom att försöka stärka personen och uppmuntra till sociala aktiviteter på egen hand.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-08-27 13:19:08 följande:

Jag vet de som varit i långvariga äktenskap som blivit förälskade i andra över 10 gånger. Men de har inte agerat på känslorna. 

Ja, det är ju helt upp till var och en. Det är ju inte tvunget att vara otrogen bara för att man blivit förälskad. 

Vet inte om du med detta menar att de som motstått 10 förälskelser ska få något sorts erkännande. medalj eller så
  • Anonym (kvinna50+)
    Fiona M skrev 2023-08-27 13:45:32 följande:
    Det är väl klart att de hanterat det bättre när de inte svikit sina partners, eller hur?
    Men vad spelar det för roll?  Är det något som kan kompensera för andra tillkortakommanden?

Han/Hon har i alla fall varit trogen så jag kan ha överse med att Han/Hon psykiskt misshandlar mig varje dag ?

Eller finns det någon sorts ranking skala? 

Jag tror inte att ett äktenskap/förhållande blir lyckligare av att partnern avstått från otrohet. 

Tänk dig in i konversationerna vid middagsbordet när maken berättar att han blivit över öronen förälskad i den nya konsulten, men att han visst kunnat stå emot frestelsen att vara otrogen.

Nej, man kan inte dela in mänskligheten i trogna mot otrogna.  
    Den mest otrogna människan kan samtidigt vara den mest underbara och den trognaste kan vara ett odjur
  • Anonym (kvinna50+)
    Fiona M skrev 2023-08-27 14:53:11 
    Vilka konstiga exempel du drar. Varför?

Otrohet är ett svek, hur man sen väljer att bearbeta det är upp till individ och par.
    Vi diskuterar ju inlägget där någon hävdade att hen kände till någon som varit förälskad 10 gånger men ändå inte varit otrogen, inte sant?

Därefter ifrågasätter jag vad det har för betydelse?  Vad förändras av detta? Är förhållandet därför bättre än andras? Och är han/hon en bättre människa än den som bara varit förälskad 1 gång och då varit tillfälligt otrogen 1 gång?

Det är ju inte så att partnern blir informerad om alla förälskelser som man lyckats motstå...

Visst kan man känna sig stolt över sig själv, som kunnat motstå frestelserna men inte blir man bättre människa för det
  • Anonym (kvinna50+)

Vart tog diskussionen om otrohet är stigmatiserat vägen?

Jag tror för min del att det inte är det är så stigmatiserat generellt, men det finns hos en del av befolkningen. 

Att blanda in öppna förhållanden i diskussionen är fel eftersom otrohet inte existerar för dem som har ett öppet förhållande. Man kan fundera om man då har ett förhållande över huvud taget?  Förhållanden bygger ju vanligtvis på en vilja att vara monogama. 

Vanlig vardags otrohet dvs enstaka övertramp brukar som regel inte leda till så mycket. utan man kan säga att det hör till livet. 

Om man däremot har ett annat förhållande på sidan om och känslor utvecklas ställer det till med bekymmer på en helt annan nivå, för då är tvåsamheten hotad,

De som lever i en miljö där otrohet är stigmatiserat är troligen inte mindre otrogna än andra men jag tror att man i dessa miljöer ser fler uppbrott på grund av otrohet.  Stigmatiseringen i sig gör att man helt enkelt inte kan fortsätta relationen.

Detta är mina tankar och erfarenheter angående stigmatiseringen av otrohet

• Anonym (kvinna50+)

Vart tog diskussionen om stigmatiseringen vägen?  Finns det ingen här i tråden som kan förklara varför otrohet stigmatiseras.  

Om ingen annan vill/klarar av det så får jag väl göra ett försök.

För det första vad betyder stigmatisering?

Jo, Stigmatisering är när en grupp anses avvika från normerna och betraktas som mindre värda i samhället, pekas ut och förknippas med negativa stereotyper. Begreppet är uppbyggt av tre relaterade komponenter; kunskaper, attityder och beteenden. Det kan leda till diskriminering och negativa konsekvenser för samhället i stort men också för den enskilda individen 

Allmänhetens stigmatisering innebär att den negativa inställningen, eller attityden, till en viss grupp vanligen delas av flertalet i befolkningen (medvetet eller omedvetet). Personer som tillhör den stigmatiserade gruppen kan ta till sig allmänhetens attityder och stigmatisera sig själva, detta brukar kallas för självstigmatisering 

Hur valigt är det med otrohet i Sverige?

Enligt en undersökning utförd av YouGov på uppdrag av Metro, har 25% av svenska folket någon gång varit otrogna 1. En annan undersökning visar att 10% av de tillfrågade har varit otrogna mot sin nuvarande partner 2.

Undersökningen visar också att den vanligaste orsaken till otrohet är attraktion till en annan person än ens partner, följt av att man inte längre var kär i sin partner och att man inte fick sina behov tillfredsställda 2.

Det är viktigt att notera att otrohet är ett tabubelagt ämne och det kan vara svårt att få en heltäckande bild av hur vanligt det är.

Med dessa fakta kan man därmed dra slutsatsen att eftersom otrohet är så vanligt så förekommer det inte någon generell stigmatisering av otrohet. Det är mera så att det är ett tabubelagt ämne. Alltså inget man talar om med andra. 

• Anonym (kvinna50+)
    Core skrev 2023-08-28 14:52:04 följande:
    Att påstå att det finns attraktion man inte kan stå emot är att legitimera våldtäkt. Och jo, så är det, för finner du en person oemotståndligt attraktiv har du fortfarande ett val att respektera den du lever med, bryta den relationen om du tycker att du vill ha nån annan mer än den nuvarande.

Att inte kunna stå emot är väl alla våldtäktsmäns ursäkt, så det var ett otroligt korkat argument. Kanske funkar det om du har en funktionsnedsättning eller är alkis
    Man kan inte jämföra otrohet med våldtäkt.

Vid våldtäkt är det helt andra drifter som styr och de har inget med attraktion att göra. Det handlar om maktbegär

De flesta våldtäkterna  sker i hemmet i parrelationer och har inget med attraktion att göra 
  • Anonym (kvinna50+)
    OlgaElvira skrev 2023-08-28 15:03:13 följande:

Även om ett par väljer att ha ett öppet förhållande så är det ju ytterligare en part inblandad. Den andrakvinnan/mannen är man helt säker på att den är införstådd med situationen. Att den enbart är till för sexuell tillfredsställelse. 
    Vad händer om könslor uppstår hos denna?Samma gäller väl vid otrohet. Den andra kanske vill eller hoppas på att det kan bli en seriös relation.
    Med det sagt, man ska vara rädd om sina medmänniskor. Det finns alltför många som hamnat i en relation med någon som är upptagen, som fått förhoppningar som aldrig infrias. 

Ja, samma sak händer som för andra som blir förälskade. Ingen skillnad där. 
    Det är ju upp till partnern om hen vill fortsätta förhållandet när ens partner är förälskad i en annan. En del kan detta andra inte. Men de allra flesta får inte veta om detta förrän partnern bestämt sig för att bryta upp och fortsätta relationen med den nya. 

Men oftast blir den där förälskelsen kortvarig och livet fortsätter som vanligt
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Bella) skrev 2023-08-28 18:20:07 följande:
    Jag håller helt med dig. Man bör ta det hemma först och diskutera det istället för att smyga bakom ryggen. MEN även öppna relationer är otroligt känsliga ämnen att lyfta så jag tror många helt enkelt inte vågar ta den diskussionen utav rädsla att såra och bli dumförklarad.

Samtidigt som att kunna prata öppet och avdramatiserat kring sex i relationen borde vara en självklarhet, vi ska leva länge ihop, kommer det vara möjligtvis vara helt exklusiva? om tveksamt- vilka regler ska man ha? Fullt rimligt att prata om tycker jag.

Har en kollega som var nära på att vara otrogen med en annan kollega från ett annat kontor. Jag snackade med honom och undrade vad F-A-N han håller på med. Han bröt nästan ihop. Berättade att han och frun sover i separata sovrum. Ingen fysisk kontakt på flera år och han mår skit av detta men kan inte lämna pga av barnen och allt de har byggt upp. Detta är ett vanligt problem och jag tror inte att problemet försvinner genom att vi stoppar huvudet i sanden och haglar hat över människor som längtar efter närhet. alltför inte svart på vitt. Verkligheten är betydligt mer komplicerad.
    Ja, visst finns det problem med att inte kunna prata om det. Vi måste nog försöka att avdramatisera det här med otrohet och öppna förhållanden kanske ligger en del av vår själsliga ohälsa där? Vad vet jag. Men nog tycker jag att, kan man tala om så mycket annat så borde man kunna tala om otrohet.  

Jag tror att det skulle rädda många äktenskap om vi skulle vara lite mer öppna om vad det beror på och att det är så mycket vanligare än man tror.  Men det är min åsikt. 

Vad jag vet har min man aldrig varit otrogen men varför skulle han berätta det för mig om det är mig han vill leva med.
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?