Inlägg från: Anonym (kvinna50+) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kvinna50+)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Anonym (Två typer) skrev 2023-09-12 05:23:18 följande:
    De lider ju inte av det eftersom de inte vet om det. Vidare tycker jag att i alla fall en kvinna borde fatta, att får inte hennes man sex hemma så kommer han förr eller senare att skaffa sig det någon annanstans. Antingen genom att ta en älskarinna eller genom att gå till professionella kvinnor.

Kvinnor förutsätts klara sig utan sex, eller bara vilja ha det när de är kära i en bestämd man - men det är kanske inte så lätt för alla kvinnor heller. Så även män som aldrig har sex med sina fruar, borde ha i bakhuvudet att det KAN bli så att frun söker det någon annanstans.

Jag tror att det väldigt ofta finns en slags outtalad överenskommelse, i sådana fall. Att maken/hustrun egentligen förstår, men inte vill veta. Tittar bort. För han/hon vill inte förstöra allt det andra, fina dom har tillsammans. Att öppet uttala orden "öppet förhållande" går inte, för det är inget som finns inom referensramarna i deras samhällsklass, som de har blivit uppfostrade. Man pratar inte om sådant.
    Det är sant att många väljer att tittabort så länge det inte kommer ut. Problemen dyker upp när det uppstår känslor (förälskelse) hos någon av parterna. Man nöjer sig inte med korta hemliga möten utan vill ha mera. 
    Då upplever den andre att hen blivit dubbel sviken. Först har man gått med på öppen relation med villkoret att det inte fick påverka resten av samlivet och sen blir man lämnad för någon annan.
    Nej, det är varken lätt eller ens avundsvärt med öppna relationer. De flesta slutar med separation
  • Anonym (kvinna50+)

Det talas en del om egoism i det här sammanhanget. Man menar att den som nyttjar öppenheten är egoistisk för att den vill leva ut sina lustar, men man kan se det tvärt om. Den som inte motsätter sig ett öppet förhållande sitter med trumf på hand. Det är på hens villkor och den andre kan ses som tagen  gisslan i relationen.  
    Att neka partnern tillgång sexuell njutning inom äktenskapet utan hänvisa hen till smygande och hemlighetsmakeri kan även detta ses som egoism.

Det finns även de som hellre onanerar än har sex med sin partner, är inte detta egoism? 

• Anonym (kvinna50+)

Det här med otrohet upprör verkligen känslor här på FL. Jag tror att det handlar om rädslor samtidigt som ämnet kittlar. De upprörda kommentarerna  är ofta stöpta i samma form vilket visar att skribenterna oftast inte har någon egen erfarenhet utan upprepar vad andra sagt, 
    Det vore inget större problem om dessa skribenter gav sina synpunkter i ett inlägg på tråden men tyvärr går de på alla inlägg som inte följer deras pipa.
    De drar sig inte för att provocera och kränka.

Att på allvar diskutera vänsterprassel här på FL blir därför väldigt svårt

• Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-13 18:05:24 följande:
    Diskutera vänsterprassel på FL är väldigt enkelt om man låter bli att rättfärdiga sin egoism med diverse löjliga argument. Det är ju inte sneknullandet i sig som skapar alla bisarra diskussioner, det är alla löjliga försök att med alla medel försöka rättfärdiga sitt beteende.

Om man istället kan vara ärlig med det man gör och bara säga som det är, jag knullar andra för att jag gillar det och skiter i vad det får för konsekvenser för andra så finns ju inte så mycket mer att säga... men börjar man skylla det på sin partner, relationen, mars, pluto eller tomten så blir det som det blir...
    Vad är det för skillnad på att förklara och att rättfärdiga?

Vad skulle man kunna diskutera inom detta ämne? 
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-13 17:59:39 följande:
    När folk beter sig illa mot andra vilket att svika, ljuga och manipulera människor som litar på en faktisk är så väcker det givetvis alltid känslor men det har inget mär rädsla att göra utan snarare med att de flesta människor har förmåga till empati...  det vore snarare konstigt om det inte väckte känslor för då skulle ju det innebära att alla skiter fullkomligen i hur andra behandlas.

Avvikande moraliska värderingar kommer alltid vara ett problem för människor med normala värderingar och det är något människor med avvikande moraliska värderingar borde kunna lära sig förstå istället för at försöka få alla andra att acceptera deras avvikande värderingar.

Kort sagt: Vill man bete sig som ett rövhål, fine gör det, men då får man oxå acceptera att andra inte kommer tycka det är ok. Den här idiotiska "äta kakan och ha den kvar" mentaliteten där man vill kunna bete sig som ett rövhål men ändå slippa kritik för det kommer aldrig fungera.
    I ditt svar anar jag en viss indignation, som att du vill försvara något. Är det troheten du vill försvara eller är det moralen i samhället du upprörs av?
    År det lättare eller svårare att diskutera psykisk misshandel i relationer än otrohet?
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-13 18:31:29 följande:
    Du förstår alltså inte skillnaden mellan förklara och rättfärdiga?

Jag kan ge dig massor med exempel, men du har ju med din inledande text redan gjort väldigt klart att du har en väldigt ensidig bild av saker där du utgår ifrån att all slags kritik av svek, lögner och manipulation beror på rädsla och att det är människor som är kritiska till sånt som behöver ändra sig inte det som sviker, ljuger och manipulerar... så jag tror faktiskt inte att förklara skillnaden skulle göra någon som helst skillnad.

Jag tror att det i grunden handlar om moraliska värderingar och dina verkar mer likna de värderingar otrogna människor har, och det kommer ju ingen i världen kunna ändra på, eller hur?

Att förklara innebär att ge en detaljerad beskrivning eller redogörelse för något för att göra det förståeligt. Det handlar om att belysa fakta, orsaker, processer eller koncept på ett sätt som gör det lättare att förstå.

Å andra sidan, att rättfärdiga innebär att försvara eller stödja en handling, ett beteende eller en idé genom att ge skäl eller bevis. Det handlar om att visa eller hävda att något är rätt, rimligt eller acceptabelt.

Sist men inte minst vad baserar du din moraliska kompass på?

Vad baserar du din analys av min moral på?

• Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-13 18:33:56 följande:
    I dina inlägg anar jag en viss cynism och falskhet där du ger sken av att förhålla dig objektivt i frågan men är i själva fallet väldigt partisk och din ståndpunkt väldigt klar.
    Vad baserar du detta på?
  • Anonym (kvinna50+)
    ClumsySmurf skrev 2023-09-13 19:32:46 följande:
    men den som gör allt för att rättfärdiga (sitt?) skitbeteende har ju absolut inte blandat in sina känslor i de dåliga "argumenten" (ursäkterna). 

Ett argument är en serie påståenden som syftar till att övertyga någon om att en viss åsikt är sann eller att en viss handling bör vidtas. Argumentet består vanligtvis av en huvudpunkt (tes) och stödjande bevis eller skäl.

En ursäkt, å andra sidan, är ett uttalande som görs för att försöka mildra kritik eller skylla på något. Det är ofta ett försök att undvika ansvar eller att minska konsekvenserna av en handling.  

Det är en naturlig reaktion att bli känslosam när man blir personligen ifrågasatt

Det är däremot inte ett normalt beteende att föra fram känslomässiga argument när man själv inte är personligen berör 

• Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-15 16:34:01 följande:
    Allt du skriver i denna tråd och allt du skrivit i andra liknande trådar.
    Det är inte särskilt konkret. Bättre kan du väl. Jag vill veta vad det är för skitbeteende jag enligt dig rättfärdigar?  och tydligen också  hänger mig åt?

Vore väldigt intressant
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-15 17:01:44 följande:
    Nja, det har ju redan förklarats, att du sen inte håller med om det eftersom du verkar ha en "annorlunda" moral är ju en helt annan sak, och dina sneda värderingar kommer ju ingen kunna ändra på.
    Nu får du vara konkret! Var har du förklarat ? Och vad får du annorlunda moral ifrån? För att inte tala om sneda värderingar? 
    Du kastar ur dig påståenden som du inte kan verifiera! Det tyder knappast på god moral och värderingar. 

Var konkret vad är det för fel på min moral, jämfört med din ? 
    Vad är det för värderingar jag skulle ha gett uttryck för?
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-15 17:30:17 följande:
    Eller så kan du vara konkret och förklara vad det är du tycker är så kontigt med att inte svälja Älskarinnas argument?

För det enda du hittils lyckats åstadkomma är en massa gnäll över hur lite andra förstår och hur bra du förstår och det är ju inga sakliga argument utan subjetiva känsloargument... så varsågod, förklara gärna vad det är som gör Älskarinnas argument så bra och dig själv till en sån faktatisk upplyst varelse?
    Var svalde jag Älskarinnans argument tycker du? 

Ja, jag förstår till och med dig. Jag har överhuvudtaget inte argumenterat här i tråden. Det enda argumentet jag har är att alla måste få komma tilltals. Även du måste få komma tilltals men du måste inse att alla har rätt till sin ståndpunkt.

Det är ingen tävling om vem som har sanningen, för sanningen är var och ens subjektiva upplevelse. I vårt samhälle är det Svea Rikes Lag som avgör vad som är rätt och fel. Allt som inte faller under strafflagen eller andra regleringar är upp till oss själva och våra värderingar. 

Det finns överhuvudtaget inga sakliga argument när vi talar om etik och moral allt sållas genom våra personliga filter och blir subjektivt. 
    Det finns inte en sanning när två personer diskuterar det finn två synsätt.

Jag vet inte vad du menar med upplyst varelse men troligen har jag många fler år bakom mig och tagit till mig lärdomar under dessa. 

Du skulle komma långt längre i dina diskussioner om du skulle låta bli att slänga ur dig värdeladdade ord och uttryck. Skriv i stället vad du känner och hur du reagerar.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-15 17:30:17 följande:
    Eller så kan du vara konkret och förklara vad det är du tycker är så kontigt med att inte svälja Älskarinnas argument?

För det enda du hittils lyckats åstadkomma är en massa gnäll över hur lite andra förstår och hur bra du förstår och det är ju inga sakliga argument utan subjetiva känsloargument... så varsågod, förklara gärna vad det är som gör Älskarinnas argument så bra och dig själv till en sån faktatisk upplyst varelse?
    Nu är du där igen! Du påstår att jag inte har sakliga argument utan subjektiva känsloargument, Nu är det på tiden att du utvecklar och förklarar innebörden av detta. Förslagsvis även ge exempel på vad du menar så att jag förstår

Varför ska jag diskutera Älskarinnans argument med dig? 

Om du ändå är så intresserad så har jag inga åsikter om hur hon lever sitt liv. Men samtidigt så vill jag varna henne för hur det med stor sannolikhet kommer att sluta och be henne förbereda sig på detta.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-15 18:40:01 följande:
    Ok, du vill inte diskutera sakliga argument, så vad är det du gnäller över då? 
    Att alla inte säger som du vill?

Nja, jag frågade ju dig efter vad du konkret tycker i frågan du tydligen gnäller över och vilka sakliga argument du har för det. Men allt du gjort är att förklara vad du insann inte tycker, och återigen förklara hur dåliga andra är på att förstå... men inget konkret... och nu sitter du och gnäller över att andra misann inte är intresserade.

Vad finns det att vara intresserad över? Du vill ju inte förklara vad du tycker utan gnäller bara över vad andra tycker.
    Men du har ju inga sakliga argument. Hur ska jag kunna diskutera dem då?

Vad är det för något alla inte säger? 

Nej, men det är inte min sak att tycka om någon, TS, dig eller någon annan. Det är inte att diskutera. 

Jag svarade vad jag konkret tycker i frågan men du vill ha ett uttalande om personen, TS. 

För att vara väldigt konkret så tycker jag att otrohet är ett  av flera problem i relationer som man som par bör ta tag i på ett adekvat sätt.  Jag tycker inte att otrohet är ett större problem an andra. Ofta är otrohet ett en konsekvens av att man inte tagit itu med andra problem. Otrohet förekommer inte särskilt ofta i lyckliga relationer. 

Öppna förhållanden ör ingen långsiktig lösning på relationsproblem men kan under en tid fungera som säkerhetsventil. Det finns nämligen förhållanden där det inte är praktiskt möjligt att separera direkt utan man blir hänvisade till att fortsätta leva tillsammans under en tid.

Är detta konkret nog?
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-15 20:00:27 följande:
    Ah sorry, nu var du ju faktiskt konkret, my bad.... vi börjar komma framåt. Tack!

Ok, men det säger ju inte så mycket om det är rövaktigt eller ej, att det är ett problem tror jag nog de flesta här är överens om. Jag menar om Kalle Spöar upp lisa lite då och då så är det såklart ett problem som behöver lösas, men jag tror de allra flesta skulle tycka att Kalle beter sig som ett rövhål mot lisa eller hur?

Så du säger ju egentligen ingenting och det förklarar inte din irritation över vad andras "oförståelse"... eller menar du att ingen annan än du fattat att otrojet är ett problem?

Varför blandar du in öppna förhållanden öht i otrohet? De har ju ingenting med varandra att göra och det som kritiseras är otrohet (svek, lögner och mnipulation) inte öppna relationer som sker i samförstånd. 

För att vara någon som säger sig vara så upplyst så verkar du blanda ihop ganska basala saker.
    Vad är det du vill egentligen. Vet du måhända det själv? Du verkar ha någon sorts behov av att uttrycka dig på gränsen till ekivokt.  

Du ville att jag skulle säga vad jag tyckte och det gjorde jag eftersom du efterfrågade detta. Nu var det inte till fyllest därför att det jag trycker är självklart för alla? 

Om du läser tråden så handlar den om frågan varför otrohet och öppna förhållanden är så stigmatiserat.  

Tyvärr har jag aldrig sagt mig vara upplyst, Det är du som lagt det epitetet på mig.

Sist men inte minst, är jag inte alls irriterad över andras oförståelse, är mycket mer intresserad av psykologin bakom oförståelsen. 

Du upprepar mantrat, svek, lögner och manipulation, gång på gång som om vi inte skulle ha hört det förut. Du kan vara lugn, jag förstår att du blivit sviken och manipulerad av någon i din närhet, men tråden handlar inte om dig.

Till sist, Du skriver att det som kritiseras är otrohet men frågan som ställdes är Varför är det så svårt att tala med varandra om otrohet och öppna relationer ?

Har du svaret på frågan, mån tro ?
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-15 20:00:27 följande:
    Ah sorry, nu var du ju faktiskt konkret, my bad.... vi börjar komma framåt. Tack!

Ok, men det säger ju inte så mycket om det är rövaktigt eller ej, att det är ett problem tror jag nog de flesta här är överens om. Jag menar om Kalle Spöar upp lisa lite då och då så är det såklart ett problem som behöver lösas, men jag tror de allra flesta skulle tycka att Kalle beter sig som ett rövhål mot lisa eller hur?

Så du säger ju egentligen ingenting och det förklarar inte din irritation över vad andras "oförståelse"... eller menar du att ingen annan än du fattat att otrojet är ett problem?

Varför blandar du in öppna förhållanden öht i otrohet? De har ju ingenting med varandra att göra och det som kritiseras är otrohet (svek, lögner och mnipulation) inte öppna relationer som sker i samförstånd. 

För att vara någon som säger sig vara så upplyst så verkar du blanda ihop ganska basala saker.
    Vad är det du vill egentligen. Vet du måhända det själv? Du verkar ha någon sorts behov av att uttrycka dig på gränsen till ekivokt.  

Du ville att jag skulle säga vad jag tyckte och det gjorde jag eftersom du efterfrågade detta. Nu var det inte till fyllest därför att det jag trycker är självklart för alla? 

Om du läser tråden så handlar den om frågan varför otrohet och öppna förhållanden är så stigmatiserat.  

Tyvärr har jag aldrig sagt mig vara upplyst, Det är du som lagt det epitetet på mig.

Sist men inte minst, är jag inte alls irriterad över andras oförståelse, är mycket mer intresserad av psykologin bakom oförståelsen. 

Du upprepar mantrat, svek, lögner och manipulation, gång på gång som om vi inte skulle ha hört det förut. Du kan vara lugn, jag förstår att du blivit sviken och manipulerad av någon i din närhet, men tråden handlar inte om dig.

Till sist, Du skriver att det som kritiseras är otrohet men frågan som ställdes är Varför är det så svårt att tala med varandra om otrohet och öppna relationer ?

Har du svaret på frågan, mån tro ?
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-15 21:14:41 följande:
    Vad jag vill? NU är det ju faktiskt DU som gnäller över andras oförståelse, så frågan är väl snarare vad DU vill?

Japp, men bara för att du förklarar vad du tycker så betyder ju inte det att alla måste hålla med dig om det eller?

Ja, men bara för att tråden handlar om både otrohet och öppna relationer så betyder ju inte det att det är samma sak och att du blandar ihop dem hiuller om buller är korrekt. De är fortfarande två helt skilda saker.

Japp jag repeterar samma sak eftersom DU av någon märklig anledning verkar ha väldigt svårt att ta in att alla inte delar din "otrohet är en fis i rymden" inställning till otrohet trotts att det förklarats för dig hundratals ggr i olika trådar. Problemet är inte andras oförståelde, alla har redan fattat för länge sen att du tycker otrohet är helt ok, problemet är att DU inte verkar kunna ta in att andra inte delar din syn på det, så den som har problem med att förstå saker här är faktisk DU. Och då är det ju väldigt märkligt när du gnäller om andras oförmåga att förstå saker.

Jag är lugn, det är snarare du som verkar vara allmänt förvirrad, blandar ihop basala saker som otrohet och öppna relationer, förtåelse och acceptans, och har svårt att ta in att andra kan tycka annorlunda än du om otrohet.

Du verkar lida av samma syndrom som många otrogna människor, tro att ju mer acceptans för gränslöst beteende man har desto mer upplyst är man.
    Nej men snälla nån.. Det är ju du som inte accepterar att jag inte håller med i vad du säger,,!   Du måste ge upp detta..! 

Nu kommer jag inte att svar på fler inlägg från dig. Tycker jag sagt nog och om du inte nöjer dig med vad sagt så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.  Du får försöka hitta någon annan. 

Ett sista tips. Du bör inte uttala dig om dina medmänniskor i som du gör.  Tillslut kommer ingen att lyssna på dig, och jag lovar dig att det bir ensamt.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-15 23:19:41 följande:
    Kolla med din man och se vem han tycker har rätt?
    Han sitter här bredvid och skrattar. Ge upp nu
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?