• Anonym (Emma)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Det verkar inte vara så stigmatiserat faktiskt, så du har nog lite fel där TS. Folk bryr sig inte nämnvärt när de hör om en att någon varit otrogen så ett stigma får det ju inte direkt. Ingen verkar vilja skvallra på en otrogen heller hur kommer det sig? Inte mina problem, man ska inte lägga sig i, säger folk.

Jag vet inte hur jag hade hanterat en otrohet i min egen relation, om jag hade lämnat. Men jag hade blivit sårad av att mannen får känslor för någon annan. Spelar ingen roll om han inte träffar henne, hade blivit så ledsen ändå. Om det bara är sex han blir sugen på och det kan bli lite flirtigt och spänning med någon så kan det vara OK, men ljuga och försöka dölja det nej då blir det jättefel för mig.

• Anonym (Emma)
    molly50 skrev 2023-09-03 13:04:23 följande:
    Ja,men även om det kanske är en förklaring så är det fortfarande inte en ursäkt för att vara otrogen.
    Det var det väl heller ingen som sa att det var en ursäkt, men vad anser du då är en ursäkt för att vara otrogen, eftersom du drar upp det? Nu är det väl visserligen alltid upp till den bedragne vad den godtar för ursäkt, men vad menar du egentligen är en ursäkt för det?
  • Anonym (Emma)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-03 17:00:49 följande:
    Jag ser inte var förminskningen skulle vara. Det är väl ingen som påstår att inte den som hen är otrogen är ett offer ?  Alla betraktar sig inte som det men det är individuellt. 

Att det är vuxet att i förstahand tänka på barn och familj tror jag de flesta är överens om.  Du kanske sätter dig själv före familjens bästa, det är ditt val men de flesta gör inte det.
    Det här är så sant! Jag skulle inte ändra mig även om min man satte sig själv först. Hans val har ingenting med mina val och inställning till barn och familj att göra.
  • Anonym (Emma)
    ClumsySmurf skrev 2023-09-03 17:23:19 följande:
    Om man lever misshandelsrelation kan jag se det som att misshandlaren inte förtjänar respekt, när det ligger på den nivån ser jag det inte som en ursäkt där man rättfärdigar något utan som varför inte?
    Respekt får man väl alltid förtjäna? Inget som säger att en person förtjänar respekt bara för den inte misshandlar. Om du menar att det skulle vara ett skäl att vara otrogen?
  • Anonym (Emma)
    ClumsySmurf skrev 2023-09-03 17:57:45 följande:
    "Inget som säger att en person förtjänar respekt bara för den inte misshandlar."
    Var skrev jag det?
    Jag skrev inte att du skrev det. Jag frågar om du tycker det är ett skäl att vara otrogen.
  • Anonym (Emma)
    ClumsySmurf skrev 2023-09-03 19:19:06 följande:

Anonym (Emma) skrev 2023-09-03 18:02:14 följande: #343
    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #342
    "Inget som säger att en person förtjänar respekt bara för den inte misshandlar."
    Var skrev jag det?
    Jag skrev inte att du skrev det. Jag frågar om du tycker det är ett skäl att vara otrogen.
     jag tycker att bli misshandlad är ett giltigt skäl att inte respektera misshandlaren, konsekvenserna av att inte respektera någon är att istället för att leta anledning/ursäkt att vara otrogen får man göra tvärt och det kan vara svårt att hitta anledning om man inte respekterar så jag tycker att det är ett skäl.
    Det förstod jag att du tycker att en misshandlare förtjänar inte respekt. Resten av ditt inlägg förstår jag tyvärr inte den meningen?

Min fråga var dock om du tycker att det är ett giltigt skäl att vara otrogen om personen i fråga inte gjort sig förtjänt av respekt.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-04 01:31:36 följande:
    Om man inte anser att ens partner gjort sig förtjänt av ens respekt så avslutar man relationen, man springer inte runt och är otrogen och skyller det på att ens partner minsann inte förtjänar någon respek, eller hur?
    Fråga inte mig, det var en annan i tråden verkade tycka att det är OK att vara otrogen mot en hustrumisshandlare för han förtjänar ingen respekt
  • Anonym (Emma)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-04 15:12:31 följande:
    Nej, det vara snarare du som gjorde om det till det.
    Nej, jag frågade hur han tyckte. Han hade kunnat svara, nej, det är inte alls OK att vara otrogen mot en hustrumisshandlare, men det gjorde han inte.
  • Anonym (Emma)

Sammanhanget var väl det ni diskuterade, Molly tyckte att det var en ursäkt att vara otrogen och då svarar du att misshandlades förtjänar ändå ingen respekt. Varför inte vara otrogen då skrev du. Om kriteriet för att det ska vara OK att vara otrogen är att du anser att personen inte förtjänar respekt så har du ju alltid en giltig ursäkt att vara otrogen?

ClumsySmurf skrev 2023-09-04 03:57:52 följande:
    att tycka att någon inte gjort sig förtjänt av respekt är ofta subjektivt,
    jag tycker ju att misshandlaren har jobbat på att förlora respekt medan misshandlaren tycker inte tycker att partner förtjänar respekt så jag kan inte svara på frågan utan att sätta den i ett sammanhang.
  • Anonym (Emma)
    Tyra myra skrev 2023-09-04 22:02:13 följande:
    Är inte upprörd alls bara lite uppgiven.  
    Varför pratar vi inte med varandra om detta. Vi pratar om så mycket annat men inte om detta.  Om det pratas alls så är det genom att på olika sätt demonisera den andra parten.  Man pratar om sveket. man pratar om offret men man pratar inte om vad som faktiskt händer inom den som är otrogen.

Troligen blir nästan alla som är i ett långt förhållande förälskad eller åtminstone intresserad av någon annan. Vad är det som avgör om vi är otrogna eller inte?

Jag tror eller rättare sagt tror mig veta att det är inte moralen som hindrar oss, 
    Det är nog inte heller så att vissa har lättare att stå emot än andra, eller att vissa trillar dit lättare än andra.  Troligen kan ingen ens vara helt säker på att man själv aldrig skulle kunna vara otrogen eftersom man aldrig har varit i situationen eller fått impulsen. 

Att själv blivit bedragen verkar inte vara garanti för att man inte själv är otrogen.

Ja, kanske är det mesta slumpen, eller den perfekta stormen som får oss ta steget.  

Jag har alltid undrat över vad som går genom huvudet innan man tar steget. Tänker man på sin partner? Troligen inte
    Tänker man på familjen? Troligen inte
    Så vad tänker man på?
    Man tänker väl på sig själv och vad man själv vill ha. 
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?