Inlägg från: Anonym (kvinna50+) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kvinna50+)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Anonym (Jessica) skrev 2023-08-28 19:11:54 följande:
    Det är väl klart man vill berätta om man vill vara med den. Om man däremot inte vill så kan man ju strunta i det och välja att förstöra all som helst tillit när det väl kommer fram. Det sveket. Det ska vi inte tala om. Hellre en otrogen men ärlig person som verkligen visar att han/hon ångrar sig, än en som håller truten om det dessutom. Och på det tro att det skulle vara bättre på något vis. Usch jag blir så arg, nästan hoppar av ilska. 
    Men varför denna ilska?  Vad blir du så upprörd över ? Är det så farligt att prata om otrohet? Du kan väl inte tro att om vi bara inte pratar om det så finns det inte?

Troligen fungerar det tvärt om. Ju mer man pratar om det och försöker förklara mekanismerna bakom desto mindre blir problemen.  Jag tror att vi måste inse att vi människor styrs av mer än den egna viljan. Vi måste också inse att otrohet väldigt sällan har med partnern att göra. De som är otrogna är ju inte det för att skada sin partner och familj.   

Ser i tråden att det talas om val. javisst men i de flesta fall är alkohol inblandat eller så har de drabbats av en häftig förälskelse. Då sätts liksom det sunda förnuftet ur spel.  Ja, jag förstår att de som drabbas blir upprörda, känner sig svikna mm, Men det förhindrar knappast någon från att vara otrogen. då har det ju redan hänt.  Jag tror att ju mer vi pratar med varandra om vad vi känner kring det här desto mindre blir problemen.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-28 21:48:44 följande:

Du får nog läsa mina inlägg en gång till. För jag vill ju att man ska prata om otrohet. 

Varför jag blir upprörd? Vad tror du?

Det handlar ju lite om hur och när man pratar också.
    Jag tror att om man försöker förstå hur vi människor fungerar på gott och ont så förstår vi också oss själva och varför vi reagerar som vi gör. .

Om vi lär oss förstå mekanismen bakom otrohet. och inte bara säger att det är ett val man gör så kanske det inte blir en så stor katastrof.  Vi skulle också acceptera att det finns människor som inte är monogama och därmed behöver leva i öppna förhållanden.

Vi är inte alla stöpta i samma form, men om vi försöker förstå varandra, blir livet lättare för alla
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-29 09:36:09 följande:

Tror bara att vissa blir uttråkade, så börja de se sig om. Då är det bättre att bara lämna istället. 

Ja, kanske är det så men hur lätt är det att lämna en partner när anledningen är att hen är tråkig ?

Hur skulle du göra? Skulle du lämna för att du tycker att din partner är tråkig?
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-29 14:17:31 följande:
    Prata?
    Ja det är klart, men när man pratat klart och ingen förändring skett. Är det då lätt att lämna förhållandet?

"Jag lämnar dig för att du är så tråkig" Hur många tror du har sagt så?
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-29 14:19:13 följande:

Att man ens kommer på tanken att hoppa i säng med någon annan bara för man är uttråkad. Då har man för längesen tappar intressen för den ansedda stackaren. När man ens börjar se sig om, tråna efter andra, innan man ens har sagt hej snygging till en annan, då borde man prata med varann istället. Försöka lösa det. går det inte? Lämna då. Hur i hela friden kan man ens få det till att det är okej att vara otrogen men ändå vara kvar. man älskar ändå inte den andre längre då. 

Vi är alla olika, om något fungerar för dem och deras familj, ska vi väl inte ta det personligt. 
    Ingen relation är den andra lik, det finns inget rätt och fel så länge det fungerar.
    Vi har för många dåliga relationer som resulterar i ständiga uppbrott, vilket är skadligt för barn att växa upp i. 

Det var någon som sa till mig att det borde finnas en tidsgräns för äktenskap. De får inte vara kortare än 7 år och inte längre än 10. Det kanske inte är en så dum tanke att man vart tionde år måste gifta om sig. Då får man ju verkligen möjlighet att välja
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-29 14:27:26 följande:
    Som sagt, man älskar inte personen om man springer efter andra. 
    Det är väl inte omöjligt att älska någon man tappat den fysiska attraktionen till. Det är inte heller säkert att man älskar den man har en sexuell relation med.

När man talar om att springa efter andra så är det ett negativt uttryck för att man är attraktiv för andra än partnern.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-29 14:40:24 följande:
    Men man är ändå int otrogen! Och råkar man göra ett snedsteg så pratar man om det och är ärlig. Annars, då älskar man då absolut inte personen. 
    varför skulle man inte kunna älska en person man inte längre känner fysisk attraktion till ?
    Det händer ju i de flesta långa förhållanden. En del ger upp den delen av livet och sköter sin sexualitet på egen hand, andra hittar den på annat håll. Men man älskar fortfarande den man lever med.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-29 14:36:30 följande:

Men vad menar du nu? Om något funkar för deras familj? Ja men nu är du väl mer inne på öppet förhållande då och inte otrohet. Då har man kommit överens om det, som jag sa förut. I mina ögon också helt fel men då vet ju alla om det åtminstone.

Det är ju otrohet jag blir arg för. Ser du inte skillnaden.

Ja, du är arg på otrohet, det har jag förstått men nu är det ju inte dig vi diskuterar.  Det är inte alla som ser otrohet som något man bryter med partnern för. Skribentens man kanske inte alls bryr sig
  • Anonym (kvinna50+)
    molly50 skrev 2023-08-29 14:46:19 följande:
    Det är ingen som har sagt att det ska vara lätt att lämna ett förhållande.
    Är det någonsin det?

Oavsett så är det väl ändå ärligare att lämna förhållandet om ens känslor eller attraktion har svalnat och ens partner inte vill försöka jobba på det, än att vara otrogen.
    Helt rätt! Det är väldigt svårt att ta initiativet att bryta upp, allra helst om anledningen bara är att man tappat attraktionen. Att prata om det är ju ganska fruktlöst eftersom partnern knappast kan göra sig attraktiv igen. 

Troligen är en del av otrogna ute efter få en riktig anledning till uppbrott.
  • Anonym (kvinna50+)
    Richard1986 skrev 2023-08-29 14:51:47 följande:

Blanda aldrig ihop Otrohet med Öppet förhållande

Otrohet gör man bakom ryggen på varandra. Det kanske är skönt i stunden men är det värt det i det långa loppet när det kommer fram (för det gör det alltid på något sätt) och tilliten till varandra är förstörd ? Nej jag tror inte det va? För även om man lyckas reparera förhållandet så kommer tilliten aldrig bli densamma som den var innan

Öppet förhållande pratar man om INNAN man har sex med någon annan? Och det är den som säger nej eller känner sig tveksam som har sista ordet? Klarat den andra partern inte av det så är det lika bra att bryta för bådas skull 

Det är därför det är så viktigt att man pratar om sånt här tidigt? Sen är vi inte mer än människor och kan ändra oss med tidens gång, men då har man iallafall fått chansen att välja innan det händer 

Jag tror att det många gånger är så att man har öppna förhållanden men att det inte är något man går ut med till vänner och bekanta. Då ser omgivningen detta som otrohet.
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?