Inlägg från: Anonym (kvinna50+) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kvinna50+)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Anonym (rimligt) skrev 2023-08-29 15:06:12 följande:
    Ja alla relationer är olika och alla är fria att hitta vilken lösning de vill så länge man är ÖPPEN och ÄRLIG med det. Så jo det finns absolut rätt och fel när det gäller relationer, det är absolut inte ok att svika. ljuga och manipulera sin partner och rättfärdiga det med att man bara "räddar relationen" för det är ju ren lögn eftersom det är något man beslutat själv utan att ge sin partner ett val.

TS blandar ihop öppna relationer med otrohet lite hejvillt som om det vore samma sak, när de är totalt skilda saker. Öppna relationer bygger även de på ömsesidig respekt och ärlighet där BÅDA kommer överens om att det är ok att ligga med andra vilket är något HELT annat än att skita i vad sin partner tycker och springa runt och ligga med andra lite som man känner för. 

Du skriver att vi har för många DÅLIGA relationer som resulterar i ständiga uppbrott vilket är dåligt för barnen, men om relationen är dålig vad är som säger att barnen kommer må bättre av att leva en dålig relation under hela sin uppväxt? Barn mår väl inte bra av att växa upp i dåliga relationer? de mår bra av att växa upp i BRA relationer.
    Vi har väl inte diskuterat, lögnare, svikare eller manipulatörer, dessa kan ju sabba förhållanden helt utan att vara otrogna. 

Skillnaden mellan otrohet och öppna förhållanden är att har man ett öppet förhållande har man kommit överens om att en eller båda parter är fria att ha sexuella förhållanden med andra.  Detta är inget man berättar för vänner och bekanta eller familj.  Alltså är de i samhällets ögon otrogna.  Skribenten vi diskuterar anses i våra ögon vara otrogen oavsett om hon lever i ett öppet förhållande eller ej.

Med dåliga relationer menar jag relationer som inte håller under längre tid. 
    Som jag ser det är relationerna i första hand för barnens skull. Vuxna måste kunna hålla ihop en relation fastän de har problem sinsemellan. Det här med att barnen ska fara illa om föräldrarna inte alltid är överens är en myt. Det är så dessa små lär sig att lita på att man kan vara oense men ändå älska och respektera varandra.
  • Anonym (kvinna50+)
    molly50 skrev 2023-08-29 15:21:08 följande:
    Men i så fall så handlar det ju bara om ren feghet om man hellre väljer otrohet som en utväg än att vara ärlig och göra slut direkt.
    Man behöver ju inte använda attrakjtionen hos partnern som en förevändning.
    Man kan ju t ex säga att man inte längre har de rätta känslorna kvar och att man inte vill tvinga partnern att stanna kvar i en sådan relation när h*n istället kan få chansen att hitta någon annan som kan älska henne/honom på det sättet h*n förtjänar.
    Det är i alla fall ärligare,även om det kanske inte är den raka sanningen.
    Alla är inte så modiga.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-29 16:19:59 följande:
    Men man är modig nog att ligga med andra? Sluta bara.
    Det här med mod är svårt, Det krävs mod för att tala om för sin partner att man inte längre vill fortsätta en relation. Allra helst när man inte har annan orsak än att man lessnat.  Det krävs stort mod för att tala om att man i och för sig fortfarande älskar sin partner men inte längre känner sig attraherad.

Det krävs absolut inget mod att ta tillfället till sexuellt umgänge med någon annan när tillfälle ges, allra minst om det är alkohol med i spelet
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-08-29 17:06:02 följande:
    Absolut och det är ju därför man brukar säga att otrogna människor är fega eftersom de hellre ljuger och går bakom ryggen än konfronterar problemen eller avslutar relationen. Men bara för att man själv är feg så betyder ju inte det att det helt plötsligt bli ok ett svika, ljuga och manipulera sin partner speciellt inte om man ser det från partners sida.

Tror du din partner kommer tycka det är ok att du ligger med andra bara för att du säger att du är för feg för att göra slut?
    Nu handlar det knappast om mig.  Är nog så långtifrån den beskrivningen man kan komma men jag är intresserad av människor och har stor del av mitt liv arbetat med människor som på olika sätt har problem i sina relationer. 

Vad jag skriver är utifrån mina erfarenheter av många pars relationer.

Det finns inga svar bara en mängd olika människor som reagerar på olika sätt, 
    Det finns ingen perfekt relation som passar alla. Ingen relation är bättre än andra. 

Men något har jag lärt och det är att i de fall man i relationer eftersträvar perfektion på alla plan är det väldigt svårt att leva upp till kraven. 
    Samt att det är ganska vanligt att man målar upp en idealbild av partnern och att när den sen rämnar är katastrofen nära.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-08-29 18:09:53 följande:
    Ok, du eller vem som helst som är eller vill vara otrogen.

Men kom igen nu, menar på fullt allvar att du tror att det är jämt skägg mellan de som tycker att det är helt ok att partnern knullar runt pga feghet och de som inte gör det?

Vad har perfekta relationer med svek, lögner och manipulation att göra, blir det helt plötsligt ok att göra så bara för att man inte har en perfekt relation?

Och du menar alltså att sträva efter att låta bli att svika. ljuga och manipulera andra är detsamma som att sträva efter perfektion?

Och att kräva trohet från sin partner är då detsamma som att måla upp en idealbild?

Jag tror snarare att om man springer runt och rationaliserar, normaliserar och gör sitt bästa för att få sjuka saker att låta bra så är det ganska stor risk att man då till slut beter sig väldigt illa mot andra för man har ju intalat sig själv att det är ok. Dessutom blir man sen gruvligt besviken när ens partner drar och även andra tycker man är en skithög och grämer sig över deras dömande och oförståelse.

Och om man då fortsätter intala sig själv att man inte alls gjort något fel utan det är bara alla andra som inte fattar så är risken rätt stor att man fortsätter vara en skithög livet ut och aldrig mognar.
    Blir hela tiden förvånad över vad som läses in i vad jag skriver. Jag skriver över huvud taget inget om jag är för eller mot otrohet, Jag kopplar inte heller ihop svek lögner och manipulation med perfekta relationer.

Inte heller påstår jag att 50% av oss är otrogna. Vart har du fått detta från?

Har inte heller påstått att kräva trohet är detsamma som att måla upp idealbild.

De som du  hävdar om rationaliserande och normalisering förstår jag ingenting av

Jag beskrev att jag är intresserad av människor och har arbetat med dessa hela mitt yrkesliv.  Jag dömer aldrig någon, det borde du förstå. Men jag försöker att förstå de problem som presenteras för mig. 

När det gäller vilka problem jag oftast har stött på är det att man ofta har målat upp relationen och partnern som perfekt, (har ingenting med att kräva trohet att göra)  Efter några år så inser de att partnern har fel och brister, då känner de sig lurade och missledda, Det behöver inte alls ha med otrohet att göra utan oftare är det brist på bekräftelse.

När sen något gått fel i relationen så kommer man ingenstans genom att demonisera sin partner. Det fyller bara på bitterheten. Vill man dessutom fortsätta relationen så måste man försöka se på varandra med realistiska ögon. 

Det kan vara betydligt svårare att komma över brist på uppskattning och bekräftelse än en otrohet. Det är i alla fall min erfarenhet.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-08-29 19:30:04 följande:
    Och jag blir hela tiden förvånad över att du ständigt ska prata om att du inte pratar om otrohet utan om något annat (vad det nu är) när du vet att tråden handlar om just otrohet och öppna relationer.

Jag har inte påstått att 50% är otrogna jag frågade dig om du verkligen tror att 50% av befolkningen skulle vara ok med att deras partner är otrogen för att personen är feg?

Den här länken kanske hjälper dig förstå vad rationalisering och normalisering är och hur det hänger ihop med människors beteende.

sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsmekanism

Märkligt att du säger dig ha sån erfarenhet av människor men vet inte vad rationalisering och normalisering är?

Jättespännande men vad har det med trådens ämne att göra?
    Jag vet mycket väl vad rationalisering innebär, därför förstår jag inte vad vad det har med vad jag skriver att göra.  Du kan väl inte mena att man rationaliserar när man söker förklaringar till mänskliga beteenden. Då kan vi friställa stora delar av den som ägnar sig åt social och psykologisk forskning.  

Om du tar förklaringar som rationaliseringar så har du nog själv inte riktigt förstått innebörden av uttrycket.  När man rationaliserar är det en intern process dör man för sig själv bortförklarar sina handlingar.

När jag ger tänkbara förklaringar till beteenden utifrån erfarenheter och kunskap är det förklaringsmodeller inte rationaliseringar  

Jag förstår inte heller din diskussion om feghet och mod. Vi har väl alla både och i lite olika proportioner.  Vad har det med att vara ok med otrohet att göra?

Du undrar varför varför jag pratar om annat än otrohet. 

Jo du förstår trådens rubrik är varför demoniserar man otrohet och öppna relationer. 
    Jag försöker förklara hur människor fungerar, hur verkligheten ser ut och varför en del av oss av rädsla demoniserar sådant som skrämmer, som tex i det här fallet otrohet och öppna relationer.

Jag blir väldigt nyfiken på hur du skulle förklara demoniseringen av otrohet och öppna relationer utan att blanda in dina egna känslor. Se på det utifrån 
  • Anonym (kvinna50+)

Det finns säkert historier från mångas liv som visar på det ena eller andra. Men jag tror väl ändå att de flesta håller med om att barn mår bäst i harmoniska familjer..

När vi bestämmer oss för att bilda familj måste vi inse att vi har ansvar för våra barn och för familjen som helhet. Vad innebär det där ansvaret då..?
    Bland annat innebär det att när vi får problem oavsett vilka så ska vi se till att lösa dem.  Man kan hävda att man inte ska skapa problem men de har en förmåga att dyka upp i de bästa familjer.. Då gäller det att vara vuxen situationen och göra vad man kan.  Ibland måste man ta hjälp. 

De vuxna måste ta smällen. Med smällen menar jag att vända in och ut på sig själva för att hitta tillbaka till VI från två JAG 

Ibland är separation enda utvägen och ibland kanske separationen skulle ha skett långt tidigare men man är skyldig barnen att försöka

• Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-01 13:05:47 följande:
    Ja och hur harmonisk är en familj där man springer runt och sviker, ljuger och manipulerar varandra? Vad finns det för garantier på att en familj någonsin kommer bli harmonisk efter ett svek? Varför utsätta barnen för något sådant när man kan bilda en ny harmonisk familj med någon annan?
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-01 01:48:10 följande:

När vi bestämmer oss för att bilda familj måste vi inse att vi har ansvar för våra barn och för familjen som helhet. Vad innebär det där ansvaret då..?
    Bland annat innebär det att när vi får problem oavsett vilka så ska vi se till att lösa dem.  Man kan hävda att man inte ska skapa problem men de har en förmåga att dyka upp i de bästa familjer.. Då gäller det att vara vuxen situationen och göra vad man kan.  Ibland måste man ta hjälp. 

Ja, så varför springer man då runt och gör sitt bästa för att sabba sin familj genom att vara otrogen? Är det att ta ansvar?

"Bla innebär det att när vi får problem"....låter ju jättefint...  eller så kan man låta bli att SKAPA problem och sen förvänta sig att andra ska städa upp skiten man själv skapat. Nej otrohet dyker inte bara upp av en slump sådär som att man bara råkar halka och vips råkar man bara hamna naken i en säng med någon annan... men hoppsan.., otrohet är ALLTID med fullt medvetet val och dyker absolut inte upp av sig självt.

Det gäller att vara vuxen situationen... hur vuxet är det att springa runt och sabba sin familj genom att vara otrogen? Hur vuxet är det att själv bete sig som en idiot men kräva att ens partner ska agera vuxet när det kommer fram? Går det att öht ha en vuxen relation med en person som är så omogen? Kan man öht prata om en vuxen relation när det bara är den ene som förväntas agera vuxet?

Det du pratar om här är ett ENSIDIG vuxet beteende och ENSIDIGA krav på mognad. För enligt dig verkar det vara helt ok att ha sönder sin familj genom att vara otrogen, det är bara sånt som händer, mänskligt... men den man bedrar får tydligen inte alls vara mänsklig utan måste agera jätte jätte megavuxet... du lägger mao allt ansvar på den som blev bedragen och inget ansvar alls på den som hade sönder relationen och ja det är inget annat än ren BS.
    Du verkar inte förstå att jag inte diskuterar om otrohet är rätt eller fel. Självklart är otrohet fel, annars vore det ju inte något problem. Det är ju därför man kommer för att få hjälp.  Förstör inte varför du är så upprörd över det jag skriver. Du vill att jag ska ta parti något jag aldrig varken kan eller vill göra. 

När man kommer för att få hjälp kommer man tillsammans för att tillsammans hitta en väg till ett gemensamt mål. 

När jag talar om att vara vuxen situationen så menar jag att man faktiskt tar hjälp om man inte klarar av det själva.

Det handlar aldrig om ENSIDIGHET 

Om en av parterna behöver enskild terapi för att få hjälp att handskas med sina känslor så är det en annan sak. Självklart är jag positiv till detta men det är som sagt något helt annat än att par terapi.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-01 14:02:13 följande:
    Men nu diskuterar jag inte om otroheten var rätt eller fel utan om det är rätt att lägga allt ansvar på den man bedrar och inget ansvar på den som faktiskt orsakat krisen, eller hur?

Eller är "jag pratar faktiskt inte om det är rätt eller fel att vara otrogen" ditt sätt att kringgå motargument?

Intressant att du skriver NÄR man kommer för att få hjälp som om det skulle vara enda alternativet... men man behöver ju inte söka hjälp öht, det går ju precis lika bra att dumpa en otrogen partner och skaffa sig en ny och bättre partner, då den där NÄR borde bytas ut mot ett OM:

Jo jag har fattat att du tycker att man ska vara kvar till varje pris och verkar göra ditt bästa för att låtsas som att det är det enda alternativet som finns, men det finns ju lite mer att fundera över än om det går eller inte går och vilken hjälp det finns att få... ska man öht fortsätta leva med en lögnare, till vilket pris och är det värt det är ju betydligt viktigare frågor är om det går eller ej... alla vet ju redan att det säkert går bara man är villig att betala vilket pris som helst.

Jo det handlar absolut om ensidighet när du..

1) BARA snackar om att det går men ignorerar allt annat

2) Lägger ALLT ansvar för vuxet beteende på den bedragne men inget på den otrogne.

Det är nog främst den som varit otrogen som behöver egen terapi vare sig man fortsätter vara ihop eller ej, för det är ju faktisk det effektivaste sättet att bli sluta bete sig som en skithög och bli en bättre människa, märkligt att det inte var med på din lista på "moget beteende"?
    Men du måste väl förstå att det du tar upp är sådant som behandlas i terapin. Det är ju just det som diskuteras där,  inte här på FL.

Det vuxna beteendet är att ta hjälp när man inte klarar av det själv.

Det kan mycket väl vara så att båda behöver enskild terapi.

Det är inte vuxet att inte försöka hålla ihop familjen. Efter vad jag förstått av vad du skriver har du lite att jobba på där
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-01 14:31:47 följande:
    Men det måste du väl förstå att man inte behöver gå i terapi om man hellre väljer att dumpa sin otrogna partner och skaffa sig en ny?

Vi befinner oss just nu här på FL och inte i en terapisession, och här på FL, i denna tråd har det inte fastlagts att gå i terapi är det enda alternativet oavsett hur mycket just DU försöker låtsas om det.
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-01 14:16:26 följande:
    Det vuxna beteendet är att ta hjälp när man inte klarar av det själv.
    Sådär som den otrogne tog hjälp för att låta bli att svika sin partner och sina barn? Men just ja det gjorde ju inte personen... så varför ska man öht fortsätta ha en relation med en sån omogen person?Japp, det kan vara bra oavsett om man vill fortsätta vara tillsammans eller ej. 
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-01 14:16:26 följande:
    Det är inte vuxet att inte försöka hålla ihop familjen. Efter vad jag förstått av vad du skriver har du lite att jobba på där
    Det är heller inte vuxet att vara kvar i en trasig relation med en falsk och respektlös människa och dessutom utsätta sina barn för det, det är snarare väldigt destruktivt.

Det är snarare du som behöver jobba på ditt ensidiga synsätt om att familjer måste räddas till varje pris kosta vad det vill.
    Ja. jag har förstått att du vet bäst utifrån dina erfarenheter vad som är bäst för alla.  DUMPA

Du ser ned på dem som väljer att jobba med terapi för att rädda relationen. Du ser också ned på dem som gör allt för att rädda sin familj.

Då måste jag påminna dig om att du knappast är representativ. Din historia är din och inte andras.
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?