Inlägg från: Anonym (Frida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frida)

Jag blir gaslightad

Anonym (lotta) skrev 2023-08-28 23:00:08 följande:
    Jag har haft en chef som sagt saker till mig som t.ex att jag skulle få ta komp en dag osv och när jag sen påpekat att han lovat något så har han blånekat. Jag har tänkt att han har mycket i huvudet men det hände så många gånger att jag kände mig så lurad.
    Det är ju att luras då med enkla förklaringar. 
    Antingen är man helt bortkopplad när man pratar med någon så man inte vet vad man säger eller så är man ju jäklig elak.
    Kan du spela in honom någon gång när du vet att han säger något som han kommer förneka sen?
    T.ex så kan du ju låtsas spela in något annat typ filma en blomma eller nåt och samitdig prata med honom och fråga honom något som du tror han sen kommer förneka. Sen kan du spela upp det för honom, och då också inet avslöja dig. "Det sa du när jag höll på med blommorna, vänta! Jag tror tilll och med att det kom med på filmen! "

Det är inte helt omöjligt att jag skulle kunna lyckas med det. Har fått förslag att ha en kamera uppe hela tiden, men har tyckt att det känns lite för mkt. Många av saker kommer också helt från ingenstans och i situationer man ALDRIG kan föreställa sig. 

tex

jag - men varför är hela diskmedelflaskan slut?
    han - det vet jag inte. Jag har inte använt diskmedel. 

sensre samma dag, går ut till bilen som bara han kör, nytvättad bil och tom diskmedelsflaska i bilen.

jag - men driver du eller? Du sa att du inte hade tagit diskmedlet? 
    Han - jag har ingen aning om hur den kom ut hit. Jag har inte använt den.
    jag - och bilen tvättade sig själv eller? 
    Han - vadå? Den är ju smutsig ser du väl. Säker någon av barnen eller nått.. 

Diskmedel och bil hör inte ihop. Jag vet. Det är ett exempel på hur han beter sig. 

• Anonym (Frida)
    Tow2Mater skrev 2023-08-28 23:02:23 följande:

Prova vägra tjafsa, för att ha kontroll över situationen. Säg 'det verkar som vi minns saker olika, och jag vill inte tjafsa om det'. Byt sen ämne eller lämna rummet. Gör detta om och om igen varje gång han uppenbart ljuger.

Jag förstår precis va du menar, men jag bli provocerad och ledsen. Det är svårt att bara rycka på axlarna när många av hans gaslightningfasoner är designade för att såra eller skada. 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (tryck till honom) skrev 2023-08-29 07:30:40 följande:
    Om jag var du skulle jag tala om för honom att jag är mycket oroad. Eftersom han säger saker som inte hör ihop, han inte minns, och sen visar det sig tydligt som i exemplet ovan. Jag skulle säga att jag vill att han kontaktar vården för att kolla så att han inte har begynnande demens eller börjar få schizofrena drag/psykos, så att han inte kan skilja på vad som är verkligt och inte (det sista vet jag en person som hade, hen var helt omöjlig att prata med tills vården fick ordning på medicinering) 

Han kommer så klart slå ifrån sig men då kontrar du med "ja men vad ÄR det då - för något är det. Det sker dagligen, du har "aldrig" någon aning om vad jag menar - antingen är du sjuk på riktigt eller så är du bara taskig med flit - vilket är mest troligt?"
    Det här var faktiskt en av de bästa förslagen hittills. jag har nog aldrig tänkt på att ifrågasätta hans beteende på just det där sättet. Jag ska använda det. Tack!
  • Anonym (Frida)
    Anonym (förstår ej) skrev 2023-08-29 08:59:19 följande:
    Men eftersom barnet är en bebis och ts gått i terapi för problemen ganska länge var hon troligen medveten om mannens beteende innan barnet blev till.
    Fel. Bebis är bebis, inte nyfödd. Hans beteende började för 5-6 månader sedan i samband med förlossningen. 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (förstår ej) skrev 2023-08-29 08:57:19 följande:
    Det är självklart inte ts fel att hon utsätts för psykiskt våld, men att skaffa barn i en sån situation är däremot ett aktivt val som måste kunna ifrågasättas.
    Du har missförstått. Hans beteende har ändrats senaste månaderna. Vi har aldrig haft det här problemet innan, mer än någon vit lögn om att han kanske gick från kontoret lite senare än vad han sa att han skulle. Som alla kläcker ur sig ibland. det här är något helt snnat
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-29 07:53:32 följande:

Har du testat grey rock-metoden?
    Nu var ditt exempel iofs mer att det var du som frågar ut honom och han då ljuger, och i det fallen kanske den inte funkar. men går ju att testa även där. Framför allt är det ju när han försöker provocera, börjar med sitt crazy making som du ska låta bli att bli provocerad, svar typ ok och visst och inte gå med honom in i ett gräl.

Tack för ditt förslag! Jag ska kolla närmare på vad grey rock innebär! 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-29 07:28:10 följande:

Skriv ner det han gör, alla lögner allt som sårar dig. Det är svårt att minnas allt efter ett tag. 
    Har du någon du går och pratar med själv eller går ni bara ihop?
    Kan den terapeut som ni har förstå vad han sysslar med? Säger Hen ifrån nånting?

Terapeuten säger ingenting, vilket jag är lika förvånad över varje gång. Jag vill dock undvika att själv komma med diagnoser när vi är där, men bara väntar på att terapeuten ska reagera. Jag är ganska duktig på att avbryta andra när de pratar, så jag kanske ses som ?samma skrot och korn. Jag vet inte? Jag har ingen jag pratar själv med. 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-29 09:30:32 följande:

Hmm kan det vara något som hände i samband med att ni fick barn? Kan man få typ förlossningsdepression som man? Kan det ha blivit för mycket hos honom? Han kanske behöver prata med nån professionell själv och reda ut det, om det verkar ha funnits en så tydlig trigger. 

Det ursäktar ju inte hans beteende men då är kanske inte grey rock rätt väg utan snarare det andra förslaget du fick om att fråga rätt ut om han bara är taskig eller mår dåligt.
    Har han varit bra på att prata känslor innan eller håller han det inom sig? Har han vänner han kan prata med?(män har ju sällan lika många vänner att prata på djupet med som vi kvinnor)

Nej han är fruktansvärd på att prata känslor, men varit öppen för att försöka. Hans definition av att prata känslor är inte densamma som min, så vi krockar. Fullt medveten om att avbrytande är jobbigt. Vi är båda skyldiga där men det är ingen ursäkt. Jag jobbar på det! Ofta kommer avbrytandet när jag känner att han ljuger för terapeuten om saker jag skulle ha gjort eller att situationer hänt på ett sätt som det inte hänt. Annars har jag inga problem direkt att lyssna. 

Jag har lyft frågan förut, men då bara frågat om hur han mår och varför han blivit så förändrad. Men jag har aldrig ställt det i motfråga till om han är medvetet elak. De svar jag får är alltid att det inte är något fel på honom utab det är mig det är fel på. 

• Anonym (Frida)
    OlgaElvira skrev 2023-08-29 10:03:30 följande:
    Det där förändrar bilden en hel del. Just så där agerade min far några få år innan han fick sin demensdiagnos. Han hade sett sånt som inte hänt, hört sånt som inte sagts. Han var själv helt övertygad och blev irriterad på min mor nör hon ifrågasatte.

Hans minne har också det försämrats genom åren. I början lite sådär charmigt glömsk, idag totalt omöjligt. Både jag och barnen får upprepa saker konstant, ibland besvara Samma fråga flera gånger inom loppet av 1-2 timmar. Han kan fråga vilken mataffär vi skulle till 3 gånger på 20 minuter och sen ändå köra till fel affär när vi väl sitter i bilen.

Jag har sagt att jag börjar bli orolig, han erkänner själv att han minne är extremt dåligt, slänger ur sig någon kommentar om att han kanske borde ha kollat det men äsch, han klarar ju av jobbet. Typ så.

men när han blir upprörd eller elak så är det minsann aldrig fel på minnet. Och jag kan som sagt inte längre säga om han gör som han gör för att han är glömsk eller för att han är elak. För elak är han, utan att det är relaterat till något han glömt. 

• Anonym (Frida)
    Tow2Mater skrev 2023-08-29 15:49:58 följande:
    Fast kanske du också är otydlig i dina frågor. En klarare fråga kanske hade varit att fråga om han vet var diskmedlet är, istället for att anta det är slut om flaskan inte ens är där den brukar vara. Och om bara han kor sin bil, vad skulle du kolla i den? Kanske han känner sig mycket kontrollerad av dig och därfor ljuger mer och mer?

Jag förstår hur du menar, men håller inte riktigt med. Jag kan ta ett riktigt exempel. 

jag - Tack för att du köpte hallon
    han - jag har inte köpt hallon?
    jag - men dom står ju i kylen. jag har inte köpt dom.
    Han - varför skulle jag köpa hallon för? 

Jag hittar ett kvitto i hallen med köp av hallon. Visar honom. 

han - måste varit du som handlat och glömt. 

kontrollerande kanske jag har blivit i den utsträckning att jag vill bevisa att det jag säger om hans beteende stämmer. Hur han behandlar mig, men han kan förneka en svart fluga på ett vitt papper. Allt är att jag lever i en fantasivärld, är delusional eller försöker manipulera honom säger han. 

• Anonym (Frida)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-29 18:06:48 följande:

Det är lätt att bli vad som upplevs som kontrollerande i en sån sits. Ta alkoholister som exempel, de gömmer spriten eftersom anhöriga är så kontrollerande, och varför är de anhöriga kontrollerande? Jo för att alkoholisterna dricker för mycket och ofta i smyg.... 
    men såna personer försöker skylla bort sitt egna beteende. 

stod det inte kortnummer på kvittot?

Det gjorde det säkert, men jag tänkte inte så långt då. Blev bara fly förbannad för jag kände att han försökte driva mig till vansinne igen. Även om jag hade visat kortnumret hade han dagt att det var något annat nummer eller att jag använder gamla kvitton för att jävlas.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (tryck till honom) skrev 2023-08-29 18:20:50 följande:
    Sånt måste ju gå att kolla vilket kort som det är betalat med, för att  veta säkert menar jag. Är det du eller han som har handlat. 
    Jag tycker det låter allvarligt, speciellt när du säger att hans minne är dåligt. Jag har en bekant som fick problem med alzheimers och då var han bara ca 45. Först trodde knappt hans läkare på att det kunde vara det för att han var så pass ung, men det var så. 

Han är i den ålder, men yngre 40

ja det är något med minnet. Men vet inte om det är uteslutande det.

Hos terapeuten får vi ofta höra att vi är experter på att säga emot varandra, men jag förstår inte hur vi kan ha en såna extremt olika upplevelser på samma situation. Det är inte möjligt. Det är som att vi lever två helt olika liv i olika delar av världen. vi kan till och med titta på en och samma person, tex när vi åker bil och någon går över gatan. 

han - du vet killen vi såg med röda byxor och blå tröja?
    jag - han med rosa skjorta? 

han - va? Han hade blå Tröja jag är säker på det för jag tyckte den såg hemsk ut till byxorna. 

jag - men asså snälla. Den var ju ljusrosa?

han - Är du okej eller? har Du fel på synen? 

och sen är vi igång och jag känner mig gaslightad. 

• Anonym (Frida)
    Anonym (Eufrosyne) skrev 2023-08-29 17:31:48 följande:

TS, din berättelse om din man är otäckt likt hur en nära bekants sambo visade sig lida av en begynnande frontallobsdemens. Hon var ca 45 när hon plötsligt började äta något våldsamt. Stoppade i sig allt, även sådant hon förut inte tyckt om. Hon slutade efter hand att engagera sig i sin familj,  i sina intressen, blev liksom känslomässigt nollställd i förhållande till dem. Hon blev tjabbig och tjafsig, bråkbenägen och ibland ohyggligt verbalt elak, någon gång fysiskt våldsam, vilket var  väldigt långt från hennes "vanliga" person. Ändå klarade hon på något sätt sitt arbete men sjukskrev sig relativt ofta. Vi som kände och kände till henne trodde att det var ett jobbigt klimakterium som hon genomgick. Det var arbetsgivaren som slog larm och som, fast familjen gjorde visst motstånd, fick till stånd en medicinsk konsultation.
    Hon bodde hemma ett par tre år och jag vet att hon fick terapi av något slag. Numera är hon på ett vårdhem.
    TS ta en ordentlig titt på din sambo och redovisa förutsättningslöst för dig själv de egenheter du märker.Ta reda på hur frontallobsdemens startar och utvecklar sig och beställ tid hos vården för att, utan din man, diskutera hans beteende och därifrån gå till handling.

Jag har under en lång period känt att han behöver kolla upp minnet på minnesenheten, men han vägrar. Ibland får jag känslan av att han vet att det börjar bli värre och därför inte vill gå. För nåde Den som skulle sätta en diagnos på honom. Då skulle ju JAG dessutom varit den som hade rätt. 

Tacl för att du tar dig tid och ger så utförliga svar. Det känns skönt att få prata av sig utan någon som hela tiden skriker att man ljuger eller hittar på. Minnet känns dock som något annat än just gaslightningen. Där har han ändå varit ärlig ibland om att han gör eller sagt saker för att jävlas när han varit sur, vid småtjafs eller så, men han förnekar det igen inom loppet av 10 sekunder Om han så vill. Säger rakt ut att han aldrig sagt så och att jag blåljuger. 

kan Man gå till en läkare för att diskutera någon annan? Hur är det med sekretess och alla såna saker i den frågan då om jag går dit för att prata om honom?

• Anonym (Frida)

Tack för alla svar och inputs. Det gör det möjligt för mig att bolla lite och dra paralleller. Att få med honom till vården är svårt eftersom han vägrar och säger att inget är fel. Det är jag som det är fel på och jag som inte lever i den verkliga världen. 

Det där någon sa om absurda saker, jag har aldrig tänkt på det på det sättet. Bara känt ilska över att han försöker slå över skulden eller förneka allt och inget. Ni har nog rätt i att narcissism inte ter sig på det sättet. 

Jag tänkte mer om läkaren inte får diskutera en annan person när personen inte är närvarande. Det är ju trots allt inte ett barn eller minderårig som det handlar om. jag hade tex blivit stött om jag fick vet att han hade gått till en läkare för att diskutera ett beteende hos mig som jag själv inte tyckte jag hade. Svårt det där. Jag ska fundera lite. 

Att fara illa vet jag inte riktigt om jag gör, även om jag kan bli frustrerad, ledsen och arg. Att fara illa eller bli misshandlad är för mig något helt annat. Ja jag blir ledsen och ja jag förstår inte om han är medvetet elak eller om det finns en diagnos eller annat som inte står rätt till, men jag står stadigt på fötterna och är varken rädd eller går på äggskal. 

Demens. Ja. Den tanken har slagit mig många gånger, men borde inte minnet alltid svikta då? På jobbet är han ju en jäkla stjärna?

• Anonym (Frida)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-30 21:26:48 följande:

Det kan ju vara så att det inte märkts på jobbet ännu, du har ju bara märkt det i några månader och på jobbet kan det märkas mindre om han har någon typ av minnesproblem. Beror på vad han gör där, är han tex chef kanske ingen vågar säga till om han beter sig lite märkligt. 

Om det handlar om extrem stress kanske han håller ihop på jobbet för att han koncentrerar sig till Max där, men inte orkar hemma, typ barn med NPF.

Det där sista är något jag diskuterade med en vän senast idag! Någon annan förklaring kan jag inte hitta. 

Hur får man då någon till läkaren? Att tvinga eller kräva blir sällan bra. Då sätter han sig på tvären ännu mer, som de flesta nog skulle gjort. Att prata lugnt har heller inte fungerat. 

• Anonym (Frida)
    Anonym (Exfru) skrev 2023-08-30 21:19:25 följande:

Varför ens acceptera sånt vidrigt beteende.Du har väl jobb och har möjligheten att leva utan honom.Välj dig själv och tänk enbart dig själv .

Jag accepterar inte ett sånt beteende, men vi är gifta och han är min man. Han är min partner sedan 16+ år. Jag v
    har valt honom i hälsa och i sjukdom och jag går inte för att vi har haft problem i 5-6 månader. Enligt mig måste man, i ett äktenskap, lära sig att älska samma person flera gånger om. man är ständigt i förändring och jag är inte samma person nu som för två år sedan, 5 år sedan eller 10. Vi går igenom saker i livet, ibland i tystnad, som förändrar oss. ibland är det sjukdomar, diagnoser eller trauman som kommer upp till ytan. Jag får ta smällen dessvärre för jag är hans närmaste. Jag kan göra det under en period, men jag behöver också råd om hur jag kan hjälpa honom och hjälpa mig själv. Många tar för lätt på både äktenskap och skilsmässa enligt mig. 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-30 21:49:22 följande:
    Jag tänker att det är bäst att sitta ner i lugn och ro och prata och be honom göra en koll då du är orolig att han inte varit sig själv på ett tag.

Funkar det inte kanske du kan spela in honom under ett bråk och sen spela upp, se om han minns bråket eller om han då kan förstå hur han låter.

Eller kan du ringa terapeuten och rådfråga, hur tycker hen att din mans beteende är? Nämn din oro. Har hen lagt märke till nåt? Kan hen isåfall rekommendera att han gör en undersökning.

Hoppas du får fler tips.
    I värsta fall får du kanske hota, nu får han göra en undersökning annars får han flytta ut...

Tack för ditt svar och för att ni fortfarande är med och bollar med mig. 

Jag måste börja ha min telefon nära under dagarna för jag tror att en inspelning kan vara bra att ha. Både för att visa honom men också för att titta tillbaka på bråket även när jag själv lugnat ner mig och inte ser hela situationen med för mycket av mina egna känslor inblandade. 

med det sagt försvarar jag inte, men jag ser på situationen annorlunda nu än när jag startade tråden. och bara det gör att jag kan hantera det hela lite lättare. 

• Anonym (Frida)
    Anonym (Exfru) skrev 2023-08-30 21:57:12 följande:

Du kan inte ändra på honom om han inte vill?Har han nånsin varit respektfull mot dig i perioder.

Hur menar du nu? Det började ju för cirka ett halvår sedan? 
Svar på tråden Jag blir gaslightad