Anonym (Ui) skrev 2023-08-31 19:16:52 följande:
Vad står det på avtalet? Du skriver att du blir av med ansvarstillägget, hade du alltså en annan tjänst innan?
Om man är teamledare/gruppchef så har man ofta samma tjänst som övriga i gruppen men de uppgifter som är "utöver det vanliga" hanteras som ett lönetillägg.
Att bli av med tillägget= att förlora den delen av tjänsten som är administrativ/ arbetsledande.
Vad jag vet kan arbetsgivaren byta ut vilken medlem i teamet som ska ha tillägget, det innebär inte alls förändring av tjänst på samma sätt som när man byter tjänst från projekt till finance eller så.
Se mer om lönetillägg här:
www.personalfragor.nu/smarta-tips/anvanda-lonetillagg/
"Man kan dela upp detta i två olika situationer: Den ena situationen är när det handlar om ett tillfälligt eller tidsbegränsat utökat ansvar. T ex när en annan medarbetare eller chefen är frånvarande av någon anledning (t e x föräldraledighet, sjukskrivning eller annat).
Den andra situationen är när det handlar om en mer varaktig arbetsuppgift men som ändå inte kan sägas ingå naturligt i den befattning man har. T ex att man går in som teamledare eller försteman och arbetsleder sina medarbetare.
Det är att rekommendera att alltid använda sig av ett lönetillägg i båda dessa situationer. I det första fallet är det ganska naturligt då ansvaret är av tidsbegränsad art. Men även i det andra fallet, när det inte är av tidsbegränsad art, så bör man använda sig av ett lönetillägg. Skälet till detta är att om eller när man inte längre vill att medarbetaren ska ha detta utökade ansvar eller arbetsuppgifter, eller om medarbetaren själv inte längre vill ha det, så är det väldigt mycket enklare att sänka lönen till ?vanliga? lönen igen genom att ta bort ett tillägg än genom att sänka en höjd fast månadslön.
Om man har lagt det som ett lönetillägg så krävs det normalt ingen förhandling när tillägget tas bort och det är också tydligt exakt hur mycket som den utökade arbetsuppgiften är värd i pengar. Hade man å andra sidan höjt grundlönen (den fasta kontanta månadslönen) för att kompensera för de utökade arbetsuppgifterna eller det utökade ansvaret så måste det först till en arbetsbrist-förhandling för att kunna sänka lönen, och det är heller inte lika självklart med hur mycket som lönen ska sänkas. I detta fall måste man normalt också beakta medarbetarens uppsägningstid innan lönen kan sänkas. Om det istället ligger som ett lönetillägg så kan man ? om man i förväg informerar om det i överenskommelsen om tillägget ? ta bort det i princip omgående."