• Anonym (hot mama)

Utrusta små barn för Norra Norrland inland?

Min man har fått jobberbjudanden i våra norraste kommuner och han tackade ja till ett av dem. Både han och jag är jätteglada över att han har fått jobb då han gått arbetslös och på timmar i tre år. Han är verkligen på "uppgång", haha. Först flyttade han från södra västkusten hit till Stockholm, och nu får vi flytta upp till Region Norrbotten. 

Mitt bekymmer nu är att utrusta barnen med varma kläder och annat de behöver. Äldsta är 17 månader och den yngre är 4 månader. Eftersom jag själv har ett tillstånd som gör att jag jämt är varm så litar jag inte riktigt på mig själv i frågan. 

Stora kommer börja förskola.

Alla råd och tips är välkomna.

• Svar på tråden Utrusta små barn för Norra Norrland inland?
  • Anonym (....)

Vanliga varma vinterkläder 

• Mentat
    Anonym (hot mama) skrev 2023-09-01 20:38:48 följande:
    Utrusta små barn för Norra Norrland inland?

Min man har fått jobberbjudanden i våra norraste kommuner och han tackade ja till ett av dem. Både han och jag är jätteglada över att han har fått jobb då han gått arbetslös och på timmar i tre år. Han är verkligen på "uppgång", haha. Först flyttade han från södra västkusten hit till Stockholm, och nu får vi flytta upp till Region Norrbotten. 

Mitt bekymmer nu är att utrusta barnen med varma kläder och annat de behöver. Äldsta är 17 månader och den yngre är 4 månader. Eftersom jag själv har ett tillstånd som gör att jag jämt är varm så litar jag inte riktigt på mig själv i frågan. 

Stora kommer börja förskola.

Alla råd och tips är välkomna.

Fråga grannarna när du väl flyttar dit!
  • Anonym (Lugn)

Nu är det ju inte Nordpolen du ska flytta till. Vi har vinterkläder. Inte nå märkvärdigt med det. 

• Studentpappa

En vanlig vinteroverall duger fint. Förmodligen har fler barn i Sthlm varmare overaller än i Norrland. Köp en didriksson el.dyl på Intersport och en skoter och njut av vintern Cool

Jag hade då inga ull-underställ och feta isbjörn-overaller när jag växte upp och överlevde -30 utan problem..

Ride it like you stole it
  • Anonym (Linda)

Helt vanliga vinterkläder.  Även så långt norrut kan det vara milda vintrar, isigt, slaskigt likväl som -28 och 1 meter snö... 

Fortsätt klä dina barn på samma sätt du gjort hittills. Du kan behöva komplettera med underställ till barnen om dom ska vara ute längre stunder i rejäl kyla och bra stövlar som håller värmen. Annars behövs inget särskilt.  

Det finns tonåringar med sneakers i snöstormen även här i norrland likväl som 4-åringar  i skoteroverall i Skåne... 

• Anonym (r)

Skulle säga att ett bra underställ är guld. Barn varierar men bra rörliga vantar och mössa är också bra.

• Anonym (hot mama)
    Anonym (Lugn) skrev 2023-09-01 20:42:18 följande:

Nu är det ju inte Nordpolen du ska flytta till. Vi har vinterkläder. Inte nå märkvärdigt med det. 

Fast vad är vinterkläder för dig? Vi har inga vinterkläder. Barnens kusin som är 3 i år hade en fodrad regnoverall och fodrade gummistövlar förra vintern, räcker det där upp?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (hot mama) skrev 2023-09-01 21:03:25 följande:
    Fast vad är vinterkläder för dig? Vi har inga vinterkläder. Barnens kusin som är 3 i år hade en fodrad regnoverall och fodrade gummistövlar förra vintern, räcker det där upp?
    En bra vinteroverall och fodrade stövlar eller kängor till äldsta som jag antar antar ska vara på förskolan

Din minsta kan behöva en fleeceoverrall i en åkpåse i barnvagnen 
  • Studentpappa
    Anonym (hot mama) skrev 2023-09-01 21:03:25 följande:
    letmegooglethat.com/%20barn&l=1
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Utrusta små barn för Norra Norrland inland?