Anonym (Jag) skrev 2023-09-02 12:35:29 följande:
Hon har varit försäkrad tidigare, men blev en miss i samband med byte av försäkring. De inkluderades i det han fick genom sitt tidigare jobb. Ni får gärna tipsa om försäkringar som går mer på lite äldre katter, de jag kollat på har haft gräns vid 6 år.
Vi har pratat om att låta henne få en kull, men tror inte det kommer bli så. Jag tycker att hon åtminstone borde få ppiller annars, men det är inte så lätt att komma in och styra och ställa över någon annans katt när man bara varit tillsammans några månader.
Det går att försäkra alla katter men tror det kan krävas en veterinärskoll på katten innan, plus att kanske fler saker blir exkluderade från försäkringen.
Även MED försäkring kan veterinärsvård bli dyrt. Jag vet att många tycker att det är oansvarigt att inte ha, men egentligen ligger ju bara det oansvariga om man vägrar sina djur vård.
Som sagt är mina inte försäkrade men har alltid fått den vård de ska ha, förutom när det varit så illa att inte vård skulle hjälpa ändå och då har de fått somna in.
Jag har haft ca 8 katter, veterinärskostnader på kanske 40 000 kr genom åren fördelat på dem. Hade jag betalat försäkringar på alla hade försäkringarna gått på kanske 1000 kr/år vilket blivit över 100 000 kr tillsammans och då hade jag ändå fått betala en del av vården själv.