• Anonym (Jag)

Pris för veterinärkontroll av oförsäkrad honkatt?

Hon är snart åtta år, har alltid varit frisk. Senaste veckorna har hon börjat uträtta sina behov på andra platser än i lådan. Hon kissade i sängen senast idag och bajsar ofta på golvet, antingen vid ytterdörren, i badkaret, badrumsgolvet eller i sängen.

Hon är extra känslig för orensad låda när hon löper, men nu blir det oftare och oftare som det hamnar på andra ställen.

Försökt googla, men hittar inte. Vad skulle det kosta på ett ungefär att kontrollera det? Hon är som sagt oförsäkrad. 

• Svar på tråden Pris för veterinärkontroll av oförsäkrad honkatt?
  • Anonym (Kattmamma)

Varför frågar du? Börja på 3000 som start. 
    Eftersom du inte försäkrat så har du accepterat att betala. 
    Kastrering kostar också men det gör du väl samtidigt som du söker vård för katten? 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Kattmamma) skrev 2023-09-02 11:33:07 följande:

Varför frågar du? Börja på 3000 som start. 
    Eftersom du inte försäkrat så har du accepterat att betala. 
    Kastrering kostar också men det gör du väl samtidigt som du söker vård för katten? 

Vadå varför frågar jag? Vad får du ut av att vara spydig?
    Det är min pojkväns katt, han har tagit det som att hon markerar revir, det är jag som sagt till att hon borde kontrolleras för säkerhets skull.
  • Anonym (Essie)

Det beror HELT på vad som ska göras.

Först kommer en kostnad för att ni kommer in. Olika blodprov kostar, tror för lever/njure kanske 1500-2000 kr.
    Om de röntgar tillkommer en kostnad för det och en kostnad per bild.

Om de hittar något och måste söva och operera kostar det.

Det går snabbt att komma upp i stora summor.

Min katt är inte heller försäkrad men jag har varit beredd på att betala själv. Har haft många katter och istället för att betala till ett försäkringsbolag har jag lagt undan en summa varje månad. Detta har jag tjänat på, så försäkring är ju inte nödvändigt så länge man kan ta kostnaden som kommer.

Räkna på kanske 3000 vid ett första besök och därefter kostnad för åtgärder som kan landa på allt mellan 3000 kr och uppåt till väldigt dyrt.

Veterinären kan fråga om ni har ett tak, har ni ett tak och de anser att man måste göra mer så kommer de låta katten somna in. 

• Anonym (Essie)

Tänk på att ni är SKYLDIGA att ta katten till veterinären och har ni inte råd så får ni ta kostnaden för avlivning. Hon ska inte behöva lida.

Men tips kan också vara att ta bort taket på lådan om det finns, skaffa en lägre/annan låda, ha en låda till, köpa feliway osv.

Vid de tillfällen mina katter kissat på andra ställen har det mer varit missnöje än medicinska problem. En katt höll på så och slutade när vi satte in en Feliway-dosa i vägguttaget. En annan katt slutade när vi tog bort lådans lock. En tredje katt slutade när vi satte in en låda till på andra våningen.

• Pixie99
    Anonym (Jag) skrev 2023-09-02 11:25:51 följande:
    Pris för veterinärkontroll av oförsäkrad honkatt?

Hon är snart åtta år, har alltid varit frisk. Senaste veckorna har hon börjat uträtta sina behov på andra platser än i lådan. Hon kissade i sängen senast idag och bajsar ofta på golvet, antingen vid ytterdörren, i badkaret, badrumsgolvet eller i sängen.

Hon är extra känslig för orensad låda när hon löper, men nu blir det oftare och oftare som det hamnar på andra ställen.

Försökt googla, men hittar inte. Vad skulle det kosta på ett ungefär att kontrollera det? Hon är som sagt oförsäkrad. 

Det beror helt och hållet på vad som orsakar hennes beteende, t ex att hon har artros eller någon sjukdom i urinvägarna. Räkna med en dryg tusenlapp för en rutinundersökning och sedan kostnad för behandling om det behövs. Det kan bli ganska dyrt, i värsta fall kanske uppemot 20.000 kronor beroende på behandling. 

Sen en liten fundering ... Såvida ni inte har henne för avel (vilket ni antagligen inte har annars hade hon varit försäkrad), så mår en katthona inte bra av att löpa utan att få komma ut. Om hon däremot är ute, finns det ju en klar risk att hon kommer hem dräktig, trots att de flesta hankatterna idan är kastrerade. Jag vet att du inte frågade om min åsikt, men jag tycker att det låter ganska oansvarigt att inte ordna med en sterilisering. 
  • Anonym (Kattmamma)
    Anonym (Jag) skrev 2023-09-02 11:35:26 följande:
    Vadå varför frågar jag? Vad får du ut av att vara spydig?
    Det är min pojkväns katt, han har tagit det som att hon markerar revir, det är jag som sagt till att hon borde kontrolleras för säkerhets skull.
    Då har han accepterat att betala vad det kostar. Veterinären komner "vara dryg" och ifrågasätta varför hon inte är snöpt. Vad svarar han då? 
  • Sunflora

Hur långt är ett snöre? Det beror på vilka prover som ska tas, om hon behöver röntgas, om hon behöver medicin mm det bästa är att ringa veterinären förklara läget och be om en prisuppgift. Jag skulle gissa på att det kommer gå på runt 2000-4000. 

Ni bör kastrera henne så snart så möjligt och det är lag på att katter ska vara ID märkta och registrerade hos Jordbruksverket. Är hon inte märkt kommer ni vara tvungna att göra det i samband med besöket (det kostar 300-500 plus 40 kronor i registreringsavgift) 

• Anonym (Jag)

Hon har varit försäkrad tidigare, men blev en miss i samband med byte av försäkring. De inkluderades i det han fick genom sitt tidigare jobb. Ni får gärna tipsa om försäkringar som går mer på lite äldre katter, de jag kollat på har haft gräns vid 6 år.

Vi har pratat om att låta henne få en kull, men tror inte det kommer bli så. Jag tycker att hon åtminstone borde få ppiller annars, men det är inte så lätt att komma in och styra och ställa över någon annans katt när man bara varit tillsammans några månader.

• Anonym (Essie)
    Anonym (Jag) skrev 2023-09-02 12:35:29 följande:

Hon har varit försäkrad tidigare, men blev en miss i samband med byte av försäkring. De inkluderades i det han fick genom sitt tidigare jobb. Ni får gärna tipsa om försäkringar som går mer på lite äldre katter, de jag kollat på har haft gräns vid 6 år.

Vi har pratat om att låta henne få en kull, men tror inte det kommer bli så. Jag tycker att hon åtminstone borde få ppiller annars, men det är inte så lätt att komma in och styra och ställa över någon annans katt när man bara varit tillsammans några månader.

Det går att försäkra alla katter men tror det kan krävas en veterinärskoll på katten innan, plus att kanske fler saker blir exkluderade från försäkringen.

Även MED försäkring kan veterinärsvård bli dyrt. Jag vet att många tycker att det är oansvarigt att inte ha, men egentligen ligger ju bara det oansvariga om man vägrar sina djur vård.
    Som sagt är mina inte försäkrade men har alltid fått den vård de ska ha, förutom när det varit så illa att inte vård skulle hjälpa ändå och då har de fått somna in.

Jag har haft ca 8 katter, veterinärskostnader på kanske 40 000 kr genom åren fördelat på dem. Hade jag betalat försäkringar på alla hade försäkringarna gått på kanske 1000 kr/år vilket blivit över 100 000 kr tillsammans och då hade jag ändå fått betala en del av vården själv.
  • Sunflora
    Anonym (Jag) skrev 2023-09-02 12:35:29 följande:

Agria har ingen åldergräns. Hon är på tok för gammal för att få en kull nu och p- piller ökar risken för juvertumörer lavinartat. Det är något man kan ge en katt under en kortare tid inget som funkar år efter år. Här kan du se en livmoder hos en katt som gått på p-piller och en som inte gjort det. https://www.facebook.com/veterinarerna/photos/a.957472947724728/1336639779808041/?type=3
  • Anonym (Jag)
    Sunflora skrev 2023-09-02 12:50:44 följande:
    Agria har ingen åldergräns. Hon är på tok för gammal för att få en kull nu och p- piller ökar risken för juvertumörer lavinartat. Det är något man kan ge en katt under en kortare tid inget som funkar år efter år. Här kan du se en livmoder hos en katt som gått på p-piller och en som inte gjort det. https://www.facebook.com/veterinarerna/photos/a.957472947724728/1336639779808041/?type=3
    Okej, tack. Jag är helt nybörjare på katter, så alla råd tas tacksamt emot.
  • Sunflora
    Anonym (Jag) skrev 2023-09-02 12:59:06 följande:
    Okej, tack. Jag är helt nybörjare på katter, så alla råd tas tacksamt emot.
    Hoppas det går bra. Hjärta Det är inte ditt ansvar egentligen jag förstår att det är svårt för dig att göra något när du inte dejtat killen så länge, det är fint att du engagerar dig.
  • Jemp

Som sagt- hon är för gammal för kull och det är inget heller man ska göra utan kunskap. 

Undersökning inkl prover går gissningsvis på 3000-5000. Man kan tex misstänka uvi eller andra urinvägsproblem, inkl njurar. Vissa åkommor behandlas med medicin (för några hundra vanligtvis), andra med specialfoder. Ni gör helt rätt som börjar med undersökning.
    Hittas inget där är första åtgärden för att komma tillrätta med det kastrering. Att okastrerade katter kissar fel är jättevanligt. Feliway (feromoner) kan också hjälpa. 

Och givetvis åtgärder kring lådan: rengöring flera gånger dagligen, se över sanden, ha fler lådor, se över om katten stressas av något, se till att lådan är tillräckligt stor och utan lock (då vissa störs av det). 

Svar på tråden Pris för veterinärkontroll av oförsäkrad honkatt?