Anonym (Jkupan) skrev 2023-09-03 09:50:33 följande:
ligger på gränsen med bmi:et men brösten är ju en stor del av övervikten. undrar vad jag hade vägt utan dom, då hade nog bmi:et sett bra ut.
tänk att kunna köpa bh i vanlig affär. Tänk att kunna springa utan massa skupande.
känner att det kanske är en operation man skulle gjort som yngre och att det är svårare och läka efter 40?
Jag har faktiskt hört att man kan få snyggare ärr om man är lite äldre! Men vet inte varför.
Jag var 26 när jag gjorde den, men jag tror inte att det spelar någon roll om man är i 20, 30, 40 eller 50 osv. om man är hyfsat frisk. En del sjukdomar, tex. diabetes kan ju försvåra läkning efter operationer, men det har ju med hälsan i övrigt inte ålder att göra. Om man röker ska man helst sluta inför operation, men såna direktiv är nog lika inför alla operationer.
Själva ingreppet räknas vad jag förstår som en ganska enkel operation, jag hade operation på morgonen under narkos, låg och vilade en stund efteråt, fick fika och fick sen åka hem på eftermiddagen (man skulle ha sällskap av en anhörig hem). Hade ett nummer jag kunde ringa om det uppstod någon komplikation/jag mådde dåligt dagarna efter men använde det aldrig. Jag var försiktig när jag rörde mig de första ca. 2 veckorna och undvek att lyfta tungt. Om man har ett tungt jobb blir man sjukskriven en-två veckor. Hade ett återbesök där läkaren kollade hur det läkt efter ca. 2 veckor, sen var det klart.
Jag tyckte att det var fantastiskt efter operationen att kunna köpa bh i ?vanliga? butiker, som inte kostar 500 kr/bh. Kände mig mycket lättare och fick bättre hållning. Slipper träna ryggen för att kunna gå upprätt, helt underbart.
Jag tyckte även att det blev lättare med andra kläder, fick ungefär samma storlek i bystmåttet som midja och höfter efter operationen, innan var bystmåttet 3 storlekar större så alla tröjor var som säckar över resten av kroppen. Folk trodde att jag hade gått ner mycket i vikt, eftersom jag plötsligt kunde ha kläder som passade.
Jag förstod inte fullt ut hur obekvämt det hade varit med de stora och tunga brösten förrän jag fick ?normalsmå? bröst. Så jag hade nog gjort operationen även vid 40 eller 50, läkaren tar ju en anames och bedömer riskerna utifrån ens förutsättningarna innan en operation.