• Anonym (Trött)

    Är det ok att inte gilla spädbarnstiden?

    Missförstå mig rätt. Jag älskar mina barn till månen och tillbaka och jag skulle göra vad som helst för dem.

    Men jag har svårt för spädbarnstiden, som alla andra verkar älska. Kanske för att jag aldrig fått amning att funka så den är fylld av pumpning och blandning och flaskor och kokning och konstant stress. Allt gör ont på mig hela tiden och jag har också fått barn som inte går att lägga ned själva.

    Det här att träffa nån på stan för en fika och amma lite har aldrig inträffat. Jag går runt hemma utan att hinna duscha för att få saker att funka, med blödande bröst från pumpning och amningsförsökoch konstant en kastrull på spisen med flaskor under kokning. Stressnivån i taket pga skrikande spädis som inte vill vara i sele eller själv.

    Har en sambo som avlastar allt han kan men jag är ju föräldraledig just spädistiden.

    Älskar däremot tiden från 2 år och uppåt, då vänder det.

    Någon annan? FÅR man känna såhär??

  • Svar på tråden Är det ok att inte gilla spädbarnstiden?
  • TvillingmammaVästgöte

    Det är klart att du får, du har rätt till dina känslor, men det låter ju inte som en bra situation vare sig för dig eller barnen. Jag tycker du skall be om hjälp från BVC, hur du kan ordna upp tillvaron. Visst är modersmjölk och amning bra för barnet, men som du beskriver att det är för dig låter det som att flaskmatning skulle vara bättre? Men rådgör med en erfaren sköterska på BVC! 

  • TvillingmammaVästgöte

    Har du funderat på att sluta amma och använda ersättning? Sen behöver du ju absolut inte använda spisen för ersättningen, det minsta du bör investera isär ju en vattenkokare, mycket lättare och säkrare och mindre stress. Babybrezzacheter väl en ännu modernare produkt som jag aldrig använt själv, fanns inte då.

  • Guldnovan

    Håller med övriga. Ang. kokning av flaskor skulle jag sluta med det för det verkar onödigt. 
    Jag kämpade  med krånglig amning med tre av mina fyra barn och vet hur jobbigt det är. Lättnaden när jag gick över till ersättning var stor. 
    Det är ok att ge ersättning, man är inte sämre mamma och barnen far inte illa av det. 

  • Anonym (C)

    Ja jag trivdes inte med bebistiden! Nu har ju båda mina haft kolik m.m. Jag har bara tyckt det blivit roligare ju äldre de blir. Jag älskar bebisar men det är rätt skönt när det inte är ens egna och man kan lämna tillbaka dem haha. Såklart har även bebistiden sina stunder, men nej inget jag saknar. 

    Jag tycker det måste vara riktigt trist om bebistiden är den tiden man tyckte var den bästa, så många år som man får hålla ut i så fall ;) nu är mina barn 6 och 9 år och vilka samtal man kan ha! Det är så roligt när de upptäcker och försöker förstå världen, sen kan man ju bli tokig med när de tjafsar emot eller bråkar med varandra för tusende gången på 10 min. Ska bli spännande att se hur allt blir ju äldre de blir, nu är väl de lugna åren innan hormonerna börjar snurra för fullt 😅

  • McIris

    Jag gillade inte alls småbarnstriden. Avgudar mina barn, men livet är så mycket bättre nu.

  • sfakianaki

    sjalv alskade jag spadbarnstiden, men tycker istallet att det ar pissjobbigt mellan sade 8-10 man tills 3ar eller sa. For att inte tala om hur vidrigt det var att vara gravid!  Det ar helt ok att inte alska alla delar av foraldraskapet! Ibland ar det fruktansvart jobbigt

  • Anonym (Trött)

    Alltså. jag ger och har givit mina barn ersättning, det kanske inte framgick. Men pga att jag också producerar rätt mkt mjölk har jag pumpat för att även stötta med bröstmjölk.


    Och då skall flaskor enligt beskrivning kokas mellan varje pumpning. Har också fått av BVC att allt vatten till ersättningen måste kokas upp till 6 mån ålder. 

    Att jag ammat lite är då jag närt en förhoppning att det ska funka ändå och att mina barn har lugnat sig vid bröstet och somnat, så det har fler funktioner. Men det har också givit mig såriga bröst.

    Nu är jag på sista barnet men den här tiden är inget jag njuter av, det är vad jag inser. Ville mest se om någon annan har samma känsla för att känna mig mindre ensam i det.

  • Anonym (ha!)

    Gillar man spädbarnstiden är man nog masochist. Jag hade det väldigt enkelt jämfört med många andra med en underbar man och ett "lätt" barn. Var ändå helt slutkörd.

    Tanken på att en del klarar det där själva, utan en underbar man, kanske ingen man alls, med kolik och fler problem... jag är definitivt av klenare virke än de flesta andra. 

  • EpicF

    Klart du får känna så. Och ja, det är helt normalt att känna så. 

    Jag har var inte heller så förtjust i första spädbarnstiden pga stress, skrik och amning som inte fungerar. 

  • Anonym (Ej spädisälskare)

    Jag har haft två enkla bebisar, gett ersättning och haft en partner som delat ansvaret med mig. Jag har ändå ogillat spädistiden. Ju äldre de blir, desto roligare blir de! 

    Jag har en som är fyra och en som är åtta. Det är så mycket roligare. Speciellt med den äldsta, som nu kan se på filmer och läsa böcker som faktiskt kan vara lite spännande eller roliga också för en vuxen. Det pratas och skämtas och upplevs på ett helt annat sätt. 

    För övrigt kokade jag inget vatten till mina bebisar. Jag kokade flaskor och nappar en gång i veckan. 

Svar på tråden Är det ok att inte gilla spädbarnstiden?