• Anonym (A-K)

Vi tjockisar måste sluta vara så lättstötta!

Kan ni som är tjocka försöka sluta vara så himla lättstötta? Det ÄR (enligt de flesta) inte fint att vara tjock, och det är definitivt inte hälsosamt. Detta är fakta, inget att bli upprörd över. Ibland startar folk trådar som handlar om att deras partner har börjat bli tjock, och då brukar folk här kommentera att man absolut inte har någon rätt att lägga sig i det och att det inte är något fel med det. Suck. Självklart har man rätt att ta upp en sådan sak med den personen man lever med. Det är inte det minsta konstigt eller fel att inte vilja leva med en person som tillåter sig själv att förfalla.

Om folk skriver i en tråd att de inte tänder på tjocka människor så blir de påhoppade av folk som är kränkta och arga. Som att det skulle vara fel eller konstigt att inte tända på tjocka personer?

Och innan någon säger något så vill jag klargöra att jag själv är överviktig. Jag försöker göra något åt min övervikt och jag är på väg åt rätt håll. Blir inspirerad av andra som också försöker ta tag i sin vikt. Blir däremot inte inspirerad av pk-människor som försöker normalisera fetma, för det är INTE fint, det är INTE roligt och det är INTE hälsosamt eller bra på något sätt alls att vara tjock. Försök inte få det till något annat.

• Svar på tråden Vi tjockisar måste sluta vara så lättstötta!
  • TvillingmammaVästgöte

Samtidigt tycker jag det är lite överdrivet fokus på vikt. Man kan ju vara fullt frisk och överviktig, om man trivs med det, varför skall andra lägga sig i? Sen kan ju ens attraktivitet minska av många skäl, man kan bli gråhårig, rynkig , få fula eksem, bli sjuk . Vikt är inte allt och jag tycker samhället är överdrivet fokuserat på vikt.

• Anonym (Sara)

Håller med.

Man kan vara både överviktig, till och med riktigt fet, och fortfarande se både jättebra ut och vara attraktiv på många sätt.

Men det förändrar inte det faktum att det ÄR ohälsosamt och livsfarligt att vara fet, och att de flesta finner det mer oattraktivt än att vara smal eller normalviktig. Dels rent fysiskt oattraktivt, men oftare på ett djupare mentalt plan tror jag. Det signalerar att man inte tar hand om sig, inte bryr sig.

Det finns ingen som tjänar på att man försöker normalisera att vara fet. Ingen skulle göra det om det handlade om att t.ex. röka. "Du, borde du inte försöka sluta röka? Du kommer att dö i förtid om du fortsätter att bolma ett paket om dagen". "Hallå jag trivs faktiskt med att röka, det finns många jättehälsosamma människor som röker och det finns måååånga män som tycker att det är skitsexigt med tjejer som röker!" hade ingen sagt - och gjorde de det hade man skrattat åt det och tyckt att det vore idiotiskt eftersom det inte förändrar det faktum att det ÄR livsfarligt att vara storrökare.

Vi borde resonera likadant kring fetma. 

• Anonym (G)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-05 13:15:48 följande:

Samtidigt tycker jag det är lite överdrivet fokus på vikt. Man kan ju vara fullt frisk och överviktig, om man trivs med det, varför skall andra lägga sig i? Sen kan ju ens attraktivitet minska av många skäl, man kan bli gråhårig, rynkig , få fula eksem, bli sjuk . Vikt är inte allt och jag tycker samhället är överdrivet fokuserat på vikt.

Fast ur ett samhällsperspektiv så är fetma/övervikt ett problem.

Det är ett problem när det kostar samhället pengar. När folk får hälsoproblem som ÄR kopplade till deras övervikt/fetma som kräver sjukvård. När man ser att övervikt hos BARN är mer och mer vanligt så ÄR det ett problem. Att man t.ex. ser att hela 51% av Sveriges befolkning är antingen överviktig eller lider av fetma så blir det ett samhällsproblem.

Jag tycker faktiskt det är nästan tvärtom, att vi inte fokuserar på det nog. Utan det ska ojas och hymlas och man ska vara så försiktig för annars kanske någon blir kränkt och ledsen. Begrepp som "fatshaming" dyker upp titt som tätt. 

Steg för steg närmar vi oss Wall-E. 
  • Anonym (Sara)

Går inte att jämföra fetma med t.ex. grått hår eller rynkor.

Det är inte farligt att ha grått hår eller rynkor. Det kostar inte samhället något och tar inga människoliv. Inte orsakar det heller något mänskligt lidande, inte mer än vad som kan kallas normala fysiska komplex och som man kan få för vadsomhelst.

Det gör däremot fetma.

• TvillingmammaVästgöte

Övervikt med BMI 25 till 30 orsakar inga hälsoproblem för de flesta. Fetma med BMI mer än 30 bör man undvika.
    Fetma i barndomen är extra farligt och bör absolut undvikas.

Det är lika viktigt för hälsan att man tränar, har bra kondition, äter bra och sover bra.  Skall vi skamma alla som sover för lite också? Dålig sömn är mycket ohälsosamt, 

• Anonym (A-K)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-05 13:15:48 följande:

Det som är störande är ju att vissa försöker normalisera fetma och låtsas som att det inte gör någonting att vara fet. Det är inte konstigt att folk inte attraheras av tjocka människor, men det får man inte säga för då är man en dålig person, av någon anledning. Tjocka människor måste tåla att höra sanningen, sen får man vara tjock om man nu vill det. 

För att inte tala om vilket samhällsproblem fetma är. Det kostar samhället massvis med pengar. Klart att det är ett problem. 

• Anonym (A-K)
    Anonym (Sara) skrev 2023-09-05 13:23:43 följande:

Håller med.

Man kan vara både överviktig, till och med riktigt fet, och fortfarande se både jättebra ut och vara attraktiv på många sätt.

Men det förändrar inte det faktum att det ÄR ohälsosamt och livsfarligt att vara fet, och att de flesta finner det mer oattraktivt än att vara smal eller normalviktig. Dels rent fysiskt oattraktivt, men oftare på ett djupare mentalt plan tror jag. Det signalerar att man inte tar hand om sig, inte bryr sig.

Det finns ingen som tjänar på att man försöker normalisera att vara fet. Ingen skulle göra det om det handlade om att t.ex. röka. "Du, borde du inte försöka sluta röka? Du kommer att dö i förtid om du fortsätter att bolma ett paket om dagen". "Hallå jag trivs faktiskt med att röka, det finns många jättehälsosamma människor som röker och det finns måååånga män som tycker att det är skitsexigt med tjejer som röker!" hade ingen sagt - och gjorde de det hade man skrattat åt det och tyckt att det vore idiotiskt eftersom det inte förändrar det faktum att det ÄR livsfarligt att vara storrökare.

Vi borde resonera likadant kring fetma. 

Helt rätt!
  • TvillingmammaVästgöte

Men visst , jag vill inte heller lida av fetma, går därför just nu ner i vikt. Verkar inte vara så svårt när man väl bestämt sig . Fast jag har ju bara gått ner fyra kilo, men är nu i alla fall under BMI 30. Dessutom frisk och vältränad. Går ner med fasta.

• Anonym (A-K)
    Anonym (G) skrev 2023-09-05 13:25:49 följande:
    Fast ur ett samhällsperspektiv så är fetma/övervikt ett problem.

Det är ett problem när det kostar samhället pengar. När folk får hälsoproblem som ÄR kopplade till deras övervikt/fetma som kräver sjukvård. När man ser att övervikt hos BARN är mer och mer vanligt så ÄR det ett problem. Att man t.ex. ser att hela 51% av Sveriges befolkning är antingen överviktig eller lider av fetma så blir det ett samhällsproblem.

Jag tycker faktiskt det är nästan tvärtom, att vi inte fokuserar på det nog. Utan det ska ojas och hymlas och man ska vara så försiktig för annars kanske någon blir kränkt och ledsen. Begrepp som "fatshaming" dyker upp titt som tätt. 

Steg för steg närmar vi oss Wall-E. 
    Det du säger stämmer bra!

Är så less på dessa begrepp som fatshaming och dylikt.
    Är så less på att man måste tassa på tå för att någon kan bli kränkt annars. Har slutat bry mig om det, gjorde det förr men inte längre. Om någon blir kränkt så får de väl bli det då, man dör inte för att man blir lite kränkt. 
Svar på tråden Vi tjockisar måste sluta vara så lättstötta!