Anonym (Undrande mamma) skrev 2023-09-06 16:28:11 följande:
Ja man kan flytta, men det löser inte problemet med att barnen inte får den tillsyn och trygghet dom har rätt till.
Nej, jag har inte pratat med skolan om detta. Fick veta det av mitt barn efter hen slutat skolan. Lärarna och skolan visste om problemet och har tydligen tagit upp det med dom barn det berörde. Hur dom gjorde bedömningen att det inte rörde alla elever och barn
vet jag inte. Enligt mitt barn var det fritt fram för vem som ville att handla.
För att göra förbättringar i nutid är att kunna historien viktig. Allt är sammankopplat.
Att det inte finns några vuxna på skolgården är tyvärr ett faktum på dom flesta skolor. Frågan är varför det är så? Bristande resurser. ja men varför hör man från skolans håll inga krav om mer resurser till det? Närdet gäller sin egen situation agerar lärarna med full kraft, men när det gäller barnens är det tyst. Inga demonstrationer eller krav om förbättringar för barnen. Undrar varför?
Nej det gör det inte för just den skolan, men hur hade du tänkt lösa det om inte skolan själv hittills har lyckats? Och ursäkta, men jag skulle bry mig mer om mitt eget barn än om skolans organisation i stort. Har man som förälder redan försökt prata med skolan, med rektor, med kommunen och antagligen SI också och inget händer så skulle jag inte stånga mig mot en vägg iaf.
Väldigt dumt av skolan att inte gå ut med en varning till alla föräldrar! Idiotdumt!
Japp, bristande resurser är det som är saken. Har man inte ens råd att anställa tillräckligt med lärare istället för att köra slut på de man redan har så har man verkligen inte råd att anställa de där extra tjänsterna som gör så stor nytta. Rastvakt har man inte heller "råd med" för lärarna har så tight schema och måste kunna ta sig mellan lektionssalar mm. Skolorna kan ställa vilka krav de vill till kommunen, sådana åsikter hamnar i runda arkivet ändå. Klart kommunerna vet att skolan är viktig, ändå gör man år ut och år in felprioriteringar. Man kan undra varför. Räcker inte skattepengarna? Vad går kommunens budget till egentligen? Ska man inte prioritera skola och vård kanske? Och det du skriver om att lärarna tar i när det gäller de egna frågorna så är det svaret också ganska enkelt; det finns en fackförening att ta stöd om som värnar om medlemmarna. Nåja, i viss mån åtminstone. Däremot tror jag många lärare lider i tysthet, inte får gehör från ledningen eller att vissa faktiskt bara rycker på axlarna också.