• Anonym (Undrande mamma)

Skolan en otrygg miljö för våra barn. Varför?

Som mamma till 3 barn, varav den äldste just slutat gymnasiet och den yngste går i lågstadiet kan jag tyvärr konstatera att den miljö våra barn tvingas tillbringa sina dagar är helt jävla förfärliga. 

När det gäller barnens trygghet verkar det inte ha hänt något på dom närmaste tusen åren. I varenda skola finns det barn som mobbas, som är rädda att gå och vara i skolan, som blir misshandlade, hånade och utsatta för kränkningar. Och ingen av skolans personal lyfter ens ett finger för att ens se vad som pågår. 

Det finns tydliga regler från Skolverket att det är skolan som har tillsynsansvaret för eleverna under skoldagen, inklusive rasterna. Varför klarar dom inte det uppdraget? Hur kommer det sej att barn kan gå hela grundskolan mobbade och utsatta utan att någon från skolan ens märker det? Eller för att ta ett ex från min eget barn högstadie. Att det kan komma in en person utifrån och sälja gräs till eleverna utan att någon från skolan reagerar?

• Svar på tråden Skolan en otrygg miljö för våra barn. Varför?
  • Anonym (Rilk)

Är nog alla besparningar och nedskärningar inom vård och skola. Vet flera skolor där det är stökigt och oroligt. Bara senaste året har det varit slagsmål mellan elever och vuxna. Häromdagen läste jag om en skola där en äldre man dök upp och visade små barn en pistol.

• Anonym (Jo)

Lyft blicken lite och inse att det här är ett problem på samhällsnivå och att man inte kan skylla på en enskild skola, rektor eller lärare.

Orsaker till otrygghet i skolan:
    *Ett våldsammare samhällsklimat överlag
    *En samhällsanda där man ser om sin egen rygg istället för att värna om gruppen
    *Brister i barnuppfostran och barnomsorg i hemmen så det skapas otrygga små individer som lätt hamnar i problem av alla slag
    *Brister (laghinder) i kommunikation mellan skola-soc-polis-vård för att hitta de här individerna och se vilka som behöver hjälp
    *Usla ekonomiska förutsättningar med stora skolor, stora klasser och på tok för få vuxna i skolmiljön, inte bara lärare
    *Pga stora klasser och många undervisningsgrupper har lärarna en tung arbetsbelastning där de inte har möjlighet att jobba mot fostranssyftet på samma sätt, EHT är för små grupper för att kunna göra något åt saken också
    *Lärarna har inte ögon i nacken. De kan inte vara överallt precis hela tiden. Även om de är med kan de inte förhindra allt. Kan nämna ett fsk-barn jag känner till som ifjol punktmarkerades med en vuxen med sig konstant med en meters avstånd, ändå lyckades han bita barn i gruppen och attackera dem på andra sätt.
    *Pga ekonomin har många skolor inte rastvakter heller, då kan vad skit som helst hända.

Om ditt barn blir utsatt så prata med lärare/mentor, rektor, kommun, Skolinspektionen i tur och ordning. Om inget händer, byt skola.

• TvillingmammaVästgöte

Mina barn gick på Kunskapsskolan. De hade nolltolerans mot mobbning, minsta lilla sak togs upp med rektor och föräldrar. På Kunskap har alla lärare dagliga möten med rektor där man pratar om alla elever. Alla lärare på skolan ser alla elever som sina elever. Kunskapsskolan har också en egen arkitekt som specialdesignat alla skolor för att undvika möjligheter till vår och mobbning, Många öppna ytor. Glasfönster istället för väggar. Inga mörka och undanskymda korridorer tex.

Anonym (Jo) skrev 2023-09-06 13:41:21 följande:

Lyft blicken lite och inse att det här är ett problem på samhällsnivå och att man inte kan skylla på en enskild skola, rektor eller lärare.

Orsaker till otrygghet i skolan:
    *Ett våldsammare samhällsklimat överlag
    *En samhällsanda där man ser om sin egen rygg istället för att värna om gruppen
    *Brister i barnuppfostran och barnomsorg i hemmen så det skapas otrygga små individer som lätt hamnar i problem av alla slag
    *Brister (laghinder) i kommunikation mellan skola-soc-polis-vård för att hitta de här individerna och se vilka som behöver hjälp
    *Usla ekonomiska förutsättningar med stora skolor, stora klasser och på tok för få vuxna i skolmiljön, inte bara lärare
    *Pga stora klasser och många undervisningsgrupper har lärarna en tung arbetsbelastning där de inte har möjlighet att jobba mot fostranssyftet på samma sätt, EHT är för små grupper för att kunna göra något åt saken också
    *Lärarna har inte ögon i nacken. De kan inte vara överallt precis hela tiden. Även om de är med kan de inte förhindra allt. Kan nämna ett fsk-barn jag känner till som ifjol punktmarkerades med en vuxen med sig konstant med en meters avstånd, ändå lyckades han bita barn i gruppen och attackera dem på andra sätt.
    *Pga ekonomin har många skolor inte rastvakter heller, då kan vad skit som helst hända.

Om ditt barn blir utsatt så prata med lärare/mentor, rektor, kommun, Skolinspektionen i tur och ordning. Om inget händer, byt skola.

Byta skola kan man göra i stora städer. På små orter finns oftast bara en skola. Här är det t ex 4 mil till närmaste skola utan möjlighet till att få skolskjuts eller åka kommunalt.

Såklart lärarna inte har ögon i nacken. Men hur kan det komma sej att det som i mitt barns högstadieskola i flera års tid, vad jag vet minst 5 års tid kommit in en person utifrån och sålt droger till eleverna utan att någon vuxen, anställd inom skolan märkt det? När jag frågade mitt barn hur närvaron av vuxna sett ut på raster sa hen att han aldrig sett någon vuxen på rasterna. Aldrig någonsin under hela sin högstadietid. Ganska självklart att saker kan fortgå under såna förutsättningar. Mitt barns skola är inte specifikt. I det stora hela är seten bra skola. Det jag reagerar på är att det kan hända i precis vad som helst på vilken skola som helst utan att någon inom skolan reagerar. 

Alla dom saker som du räknat upp är såklart faktorer som försvårar, men att barnen har en otrygg miljö i skolan är inget som skett nu. Det har varit lika illa under lång tid även på den tiden när jag och mina föräldrar i sin tur var små. Barn är inte trygga i skolmiljön. Inte nu och inte då. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (Undrande mamma) skrev 2023-09-06 14:18:43 följande:

Byta skola kan man göra i stora städer. På små orter finns oftast bara en skola. Här är det t ex 4 mil till närmaste skola utan möjlighet till att få skolskjuts eller åka kommunalt.

Såklart lärarna inte har ögon i nacken. Men hur kan det komma sej att det som i mitt barns högstadieskola i flera års tid, vad jag vet minst 5 års tid kommit in en person utifrån och sålt droger till eleverna utan att någon vuxen, anställd inom skolan märkt det? När jag frågade mitt barn hur närvaron av vuxna sett ut på raster sa hen att han aldrig sett någon vuxen på rasterna. Aldrig någonsin under hela sin högstadietid. Ganska självklart att saker kan fortgå under såna förutsättningar. Mitt barns skola är inte specifikt. I det stora hela är seten bra skola. Det jag reagerar på är att det kan hända i precis vad som helst på vilken skola som helst utan att någon inom skolan reagerar. 

Alla dom saker som du räknat upp är såklart faktorer som försvårar, men att barnen har en otrygg miljö i skolan är inget som skett nu. Det har varit lika illa under lång tid även på den tiden när jag och mina föräldrar i sin tur var små. Barn är inte trygga i skolmiljön. Inte nu och inte då. 

Man kan flytta också.

Du har ju svaret själv - finns det inga vuxna på skolgården så finns ju ingen vuxen som kan se något! Många högstadieskolor anser att rastvakter inte ska behövas. Har du pratat med skolan om hur de tänker kring dessa knarkförsäljare?

Jag sa aldrig att detta började i år eller liknande, det är en utveckling under en eller ett par decennier vi pratar om här. När dina föräldrar var barn sket man väl fullständigt i mobbning och jag vet inte hur gammal du själv är men även under 80- och 90-talet var det väldigt vanligt och inget som skolan brydde sig särskilt mycket om. Däremot är det ju bra om vi diskuterar nutid, eftersom vi inte kan göra något åt hur det var under tidigare generationers skolgång. Förändringar sker långsamt. Misstag kommer alltid att hända. Med minimalt utrymme för utveckling och framgång kommer det ta ännu längre tid. Om du vet allt detta förstår jag inte att du startar tråden öht, det blir mer en retorisk fråga.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag har pratar om detta med släktingar som är lärare i kommunal skola. De ryckte på axlarna och sa att mobbing har alltid förekommit, inte mycket att göra. 

Så var det också när mina barn gick i kommunal skola, både rektor och lärare var ganska oengagerade tyckte jag. 

På friskolan Kunskapsskolan möttes vi däremot av mycket engagerad personal. Rektor, lärare, kurator och specialpedagog, de jobbade alla som team för attsäkerställa att inget barn blev utsatt. 

Min son gjorde en mindre förseelse i detta hänseende, genast blev vi kallade till skolan för att prata med två lärare, vi föräldrar och sonen. Det var inget allvarligt han gjort, men de har nolltolerans för kränkningar och mobbing. Det tycker jag är jättebra.

Så jag är väldigt negativ till debatten som säger att friskolorna är roten till allt ont. Jag skulle vilja säga att friskolan var vår räddning och den otroligt fina grund mina barn har fått på Kunskapsskolan har gett mina båda barn en jättefin grund för livet. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jo) skrev 2023-09-06 14:51:51 följande:
    Man kan flytta också.

Du har ju svaret själv - finns det inga vuxna på skolgården så finns ju ingen vuxen som kan se något! Många högstadieskolor anser att rastvakter inte ska behövas. Har du pratat med skolan om hur de tänker kring dessa knarkförsäljare?

Jag sa aldrig att detta började i år eller liknande, det är en utveckling under en eller ett par decennier vi pratar om här. När dina föräldrar var barn sket man väl fullständigt i mobbning och jag vet inte hur gammal du själv är men även under 80- och 90-talet var det väldigt vanligt och inget som skolan brydde sig särskilt mycket om. Däremot är det ju bra om vi diskuterar nutid, eftersom vi inte kan göra något åt hur det var under tidigare generationers skolgång. Förändringar sker långsamt. Misstag kommer alltid att hända. Med minimalt utrymme för utveckling och framgång kommer det ta ännu längre tid. Om du vet allt detta förstår jag inte att du startar tråden öht, det blir mer en retorisk fråga.
    Ställa krav, byta skola, flytta, anmäla till skolinspektionen,  något bör man ju göra som förälder om skolan inte gör det de ska. 
    Anonym (Jo) skrev 2023-09-06 14:51:51 följande:
    Man kan flytta också.

Ja man kan flytta, men det löser inte problemet med att barnen inte får den tillsyn och trygghet dom har rätt till. 

Nej, jag har inte pratat med skolan om detta. Fick veta det av mitt barn efter hen slutat skolan. Lärarna och skolan visste om problemet och har tydligen tagit upp det med dom barn det berörde. Hur dom gjorde bedömningen att det inte rörde alla elever och barn 
    vet jag inte. Enligt mitt barn var det fritt fram för vem som ville att handla. 

För att göra förbättringar i nutid är att kunna historien viktig. Allt är sammankopplat.

Att det inte finns några vuxna på skolgården är tyvärr ett faktum på dom flesta skolor. Frågan är varför det är så? Bristande resurser. ja men varför hör man från skolans håll inga krav om mer resurser till det? Närdet gäller sin egen situation agerar lärarna med full kraft, men när det gäller barnens är det tyst. Inga demonstrationer eller krav om förbättringar för barnen. Undrar varför? 

• Anonym (Jo)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-06 15:16:32 följande:
    Ställa krav, byta skola, flytta, anmäla till skolinspektionen,  något bör man ju göra som förälder om skolan inte gör det de ska. 
    Ja precis, det har jag också rått ts till :)
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Undrande mamma) skrev 2023-09-06 16:28:11 följande:

Ja man kan flytta, men det löser inte problemet med att barnen inte får den tillsyn och trygghet dom har rätt till. 

Nej, jag har inte pratat med skolan om detta. Fick veta det av mitt barn efter hen slutat skolan. Lärarna och skolan visste om problemet och har tydligen tagit upp det med dom barn det berörde. Hur dom gjorde bedömningen att det inte rörde alla elever och barn 
    vet jag inte. Enligt mitt barn var det fritt fram för vem som ville att handla. 

För att göra förbättringar i nutid är att kunna historien viktig. Allt är sammankopplat.

Att det inte finns några vuxna på skolgården är tyvärr ett faktum på dom flesta skolor. Frågan är varför det är så? Bristande resurser. ja men varför hör man från skolans håll inga krav om mer resurser till det? Närdet gäller sin egen situation agerar lärarna med full kraft, men när det gäller barnens är det tyst. Inga demonstrationer eller krav om förbättringar för barnen. Undrar varför? 

Nej det gör det inte för just den skolan, men hur hade du tänkt lösa det om inte skolan själv hittills har lyckats? Och ursäkta, men jag skulle bry mig mer om mitt eget barn än om skolans organisation i stort. Har man som förälder redan försökt prata med skolan, med rektor, med kommunen och antagligen SI också och inget händer så skulle jag inte stånga mig mot en vägg iaf.

Väldigt dumt av skolan att inte gå ut med en varning till alla föräldrar! Idiotdumt!

Japp, bristande resurser är det som är saken. Har man inte ens råd att anställa tillräckligt med lärare istället för att köra slut på de man redan har så har man verkligen inte råd att anställa de där extra tjänsterna som gör så stor nytta. Rastvakt har man inte heller "råd med" för lärarna har så tight schema och måste kunna ta sig mellan lektionssalar mm. Skolorna kan ställa vilka krav de vill till kommunen, sådana åsikter hamnar i runda arkivet ändå. Klart kommunerna vet att skolan är viktig, ändå gör man år ut och år in felprioriteringar. Man kan undra varför. Räcker inte skattepengarna? Vad går kommunens budget till egentligen? Ska man inte prioritera skola och vård kanske? Och det du skriver om att lärarna tar i när det gäller de egna frågorna så är det svaret också ganska enkelt; det finns en fackförening att ta stöd om som värnar om medlemmarna. Nåja, i viss mån åtminstone. Däremot tror jag många lärare lider i tysthet, inte får gehör från ledningen eller att vissa faktiskt bara rycker på axlarna också.
Svar på tråden Skolan en otrygg miljö för våra barn. Varför?