• Anonym (Stina)

Bröllop på liten budget - era bästa tips

Hej!

Min pojkvän och jag vill gifta oss inom ett år, troligtvis till våren.

Vi vill hålla kostnaderna låga. Dels för att han är student just nu, dels för att vi sparar till ett hus.

Vi skulle naturligtvis kunna vänta till ekonomiskt starkare tider, men det är viktigt för oss att göra det i närtid. Inte minst för att vi har nära anhöriga som vi tyvärr inte kan räkna med att de kommer att finnas kvar länge till.

Vi tror att vi kommer att ha cirka 40 gäster, men det är inte hugget i sten och inga inbjudningar har gjorts.

Vi är övertygade om att det går att ha ett fantastiskt trevligt och festligt bröllop utan att det behöver kosta för mycket, men vi skulle behöva lite tips!

Vi vill inte ha kuvertavgift, men funderar på om man kan be vänner och familj att vara med och fixa saker som vi betalar, och som blir mycket billigare än catering. T.ex. att ett antal personer bakar varsin kladdkaka med grädde istället för att vi köper en dyr tårta från ett konditori. 

Alla tips är jättevälkomna!

• Svar på tråden Bröllop på liten budget - era bästa tips
  • EpicF

Gift er med varsitt vittne, bjud in till kyrkan så kan ni ha en stor bröllopsfest sedan när ni har råd. 

• Anonym (Epicfailure)
    EpicF skrev 2023-09-06 20:00:25 följande:

Gift er med varsitt vittne, bjud in till kyrkan så kan ni ha en stor bröllopsfest sedan när ni har råd. 

Så irrelevant i TS tråd
  • Anonym (Epicfailure)

Klart det går att be personer att göra saker för att få ner kostnaderna. Något roligare än kladdkaka skulle jag dock göra, kakor är lätta att frysa :P

• Anonym (Stina)
    Anonym (Epicfailure) skrev 2023-09-06 20:03:00 följande:

Klart det går att be personer att göra saker för att få ner kostnaderna. Något roligare än kladdkaka skulle jag dock göra, kakor är lätta att frysa :P

Haha ja, kladdkaka var mest ett exempel för att det är lätt för många att göra. Kanske känner vi några som klarar lite större utmaningar

EPICF, jag förstår din tanke, men vi vill absolut ha vigsel och fest samma dag och att alla gäster ska bevittna vigseln.
  • Anonym (Present)

Varför inte önska er istället för bröllopspresenter? Det går ju att önska tex tårta, blommor, fotograf (folk kan ju gå ihop) osv.  Kör ni bröllop när de första sommarblommorna blommar har ni gratis dekorationsblommor att plocka. 

Klänning behöver inte vara bröllopsklänning det finns jättemycket fina billiga vita klänningar. Ringar behöver inte vara dyra och kan ju bytas ut vis förnyade löften i framtiden om man vill (även utan förnyade löften).

Frisyr och make-up kan du önska av vänner om du har någon som är duktig på sådant.

Även mat går att önska sig, som knytkalas. 

Alla blir då lite delaktiga i bröllopet, behöver inte komma på något att köpa osv. Men du vet ju om er bekantskapskrets och familj skulle gilla upplägget eller inte.

• Sunflora

Baka själva istället. Ha mottagningen i en allmän park och ta med picknick filar, smörgåsar och hembakt till alla. Det borde inte bli särskilt dyrt. 

• Anonym (Tips från coachen)

För det första, alldeles för många gäster. Skär bort ungefär hälften. Närmaste släktingarna och de allra bästa vännerna räcker.

Hyr/låna kvarterslokal att ha festen i.

HYR bröllopsklänning, killen kan köpa en snyggare kostym som han sedan kan använda vid fler tillfällen i livet.

Mat går att ordna privat, låt någon annan (bekant eller någon du hittar i onlinegrupper) fixa för en billig penning.

Tårta är faktiskt inte så dyrt att köpa, räcker med 3-4 vanliga prinsesstårtor från EKO till exempel.

• Hjelm

Var inte rädd för att involvera gästerna! Många har ju garanterat tänkt köpa en present och ni kan absolut skriva i inbjudan att ni i stället för present gärna önskar hjälp med festen. Skriv några enkla förslag, så kommer folk säkert att komma på fler och ta egna initiativ.

Bestäm vad ni tycker är viktigt och vad som eventuellt är värt att lägga mest pengar på, och anpassa resten därefter.

• Anonym

Församlingshemmet är gratis om ni är med i svenska kyrkan så ni behöver inte ha kostnad för lokal
    Silverringar
    Hår och smink gör du själv
    hyr bröllopsklänning, second hand, sy själv, låna
    Plocka blommor eller ha en enkel konstgjord blomma
    Bjud på kaffe och tårta. Jag skulle nog fundera på att i inbjudan skriva att ni istället för bröllopspresent önskar er summan för tårta som ni beställer från bageri. Koka kaffe kan man göra i församlingssalen.

• Anonym

Församlingshemmet är gratis om ni är med i svenska kyrkan så ni behöver inte ha kostnad för lokal
    Silverringar
    Hår och smink gör du själv
    hyr bröllopsklänning, second hand, sy själv, låna
    Plocka blommor eller ha en enkel konstgjord blomma
    Bjud på kaffe och tårta. Jag skulle nog fundera på att i inbjudan skriva att ni istället för bröllopspresent önskar er summan för tårta som ni beställer från bageri. Koka kaffe kan man göra i församlingssalen.

Svar på tråden Bröllop på liten budget - era bästa tips