• Tyra myra

Jag behöver prata om min relation

Anonym (Anonym) skrev 2023-09-08 11:40:47 följande:

Vi har varit hos tre parterapeuter och har en pågående session atm. 

Ställ dig själv frågan "Varför vill du rädda denna relation?"
    Ställ samma fråga till din sambo
    Agera sedan därefter
  • Tyra myra
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-16 20:08:01 följande:

Ibland kan jag tycka att min sambo får terapeuten på sin sida, även fast det är så uppenbart att min sambo har ett dåligt beteende mot mig. Exempelvis var terapeuten på min sambos sida när min sambo ursäktade sitt dåliga beteende mot mig för att min sambo får för lite uppmärksamhet/bekräftelse från mig. 

Här om dagen skulle vi gå ut tillsammans. När jag hade valt mina kläder så säger min sambo såhär till mig. 
    ?Kan du inte ha någon annan t-shirt på dig? Den t-shirten är den fulaste du har? 
    Jag svarade med att jag blir ledsen när min sambo säger så och frågar min sambo om min sambo skulle uppskatta att jag kommenterade min sambos klädval likadant. Svaret som jag då fick tillbaka var att jag också brukar säga sådana saker till min sambo. (vilket jag inte har något minne av att jag har gjort). 

Måste på allvar fråga dig om terapeuten verkligen är på någons sida? 

Om det är så byt omedelbart terapeut
  • Tyra myra
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-16 21:21:16 följande:

Det här var en händelse som jag reagerade på hos terapeuten. Det var mer att jag kände att min sambo fick medhåll av terapeuten när min sambo uttryckte att jag gav min sambo för lite bekräftelse och att min sambos dåliga beteende gentemot mig ursäktades med att jag gav för lite bekräftelse. Det kändes inte så bra. 

Det är inte en terapeut uppgift att vara domare. En terapeuts uppgift är att se till att båda parter får komma tilltals och berätta för varandra vad man hållit inom sig.

Det är inte alltid det lyckas direkt, det kan ta sin tid för det gäller att få båda med på tåget. 
Svar på tråden Jag behöver prata om min relation